• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Body-ösvényen

2007.05.29. /
Wellness, fittness, spa – testünkkel ma már annyi dimenzióban törődhetünk, amennyire csak futja időnkből, energiánkból és mindenekelőtt persze pénztárcánk vastagságából.

Tiszta vagyok, ápolt vagyok - de vajon ennyi elég-e, ha higiéniáról van szó? Az eredetileg skandináv és németalföldi eredetű tisztálkodás-kultúra mára átcsapott egy magatartás- és viselkedésszabályozó iparág termékrendszerének megvalósításába.

Az egyre szofisztikáltabb termékpalettát istenítő marketingkommunikáció már nem az egészséget számonkérő szigorral diktál, hanem finoman hajlik az ezotéria felé - nem a higiénia az elsődleges feladat, nem is az egészség védelme. Amit ígér - és ezt bizonyosan megvesszük, amikor a kasszánál fizetünk a combfeszesítő kivonatokért vagy a tejszínes-áfonyás relaxáló maszkért -, az elsősorban a remény.

Szebbek és kívánatosabbak leszünk: a szépségipar minden termékének ez a központi üzenete. Mára azonban a még rohanó, de már elfáradt huszonegyedik századi városi embernek többre van szüksége. Nyugalomra, ellazulásra, boldogságra, kisebb és nagyobb csodákra: a bőr új bársonyosságára, az ellenkező nem képviselőinek állított biztos csapdákra, sőt: szeretetre.

Desmond Morris, a kiváló és nálunk is jól ismert brit etológus és magatartáskutató könyvet írt a szeretet egy sajátos vetületéről, Bensőséges érintések címmel. E művében meggyőzően érvel az érintések fontosságáról és jelen idejű átkonvertálásáról: leírja, hogy a modern ember a családi, baráti és egyéb közvetlen kapcsolatokban csökkenő érintések miatt hogyan fordul a „hivatalos simogatókhoz". Ők ideig-óráig kielégítik ősi szükségleteinket, amelyek annyira erősek, hogy akár fizetünk is érte: a fodrásznál, a kozmetikusnál, a masszőrnél.

Anélkül, hogy Morris elméletének részletezésébe belemennénk, röviden tekintsük át, a kozmetikumok műfajainak milyen burjánzása kínál számunkra efféle boldogságot. Igaz, jobb híján „önérintésbe" csomagolva, de az üzenet magva: a gyártó szeret téged, a cég megsimogat.

A termékekkel, nyilván. Melyek sokfélesége alig észrevehető, hisz egy-egy „műfajt" több megjelenítésben is tálal az ipar. Tisztálkodni nemcsak a rusztikus hangulatot sugalló kancsóban lévő állott vízzel és szappannal lehet (ez a kelléktár néhány mai, provanszál, toszkánai vagy country-stílusú hálószoba dísze, valódi alkalmazás nélkül - pedig milyen környezetbarát lenne!), hanem egyéb fürdőalkalmatosságokkal is.

Fürdőgolyóval és fürdősóval, tusfürdővel és csokoládé tusfürdővel - ez nem márkanév, hanem műfaji megnevezés! -, fürdőolajjal és habfürdővel, luxusfürdővel és krémtusfürdővel. Az elnevezéseket létező termékek megjelöléseiből válogattuk - maguk a márkanevek a fantázia végtelen birodalmába röpítenének bennünket, nem beszélve az e portálon azért mégiscsak kerülendő reklámról.

Megtisztult testünk további ápolást igényel. Ebben segít - a közvetlen simogatás hatékonyságával - a klasszikus testápoló, amelynek ismerjük másnaposság elleni, frissítő és relaxáló válfajait is, vagy a csillámos masszírozó testápoló. Csillogunk, masszírozódunk és ápolódunk - 3 in 1!

A balzsam szó mitikus és bibliai hangzása eleve levesz a lábunkról: halántékbalzsam, ajakbalzsam, körömbalzsam és hajbalzsam mellett sok más isteni kence vár a polcokon.

A cizellálódás és partikularizálódás jegyében elhatárolható testtájaink helyileg alkalmazható, különleges ápolásban részesülhetnek. Kézkrém és lábkrém, körömápoló krém és dekoltázs-krém - mind jól mutat a fürdőszoba polcán, és alkalmat ad a magunkkal való részletes foglalatoskodásra. Nem találtam viszont hátkrémet, ami azt sugallja, hogy a gyártó csak individuális felhasználásban gondolkodik.

Az evolúció eredeti állapotához képest nem sok szőrt hagyott az emberen, de e kevéssel is aprólékosan elbíbelődünk. Sampon, hajsampon (e név feltételezi a „sampon egyéb szőrzetre" termék meglétét), hajkondicionáló, szilárd sampon és samponszappan - a Hair című filmen szocializálódott szülők gyermekei már másképp figyelnek a „bozontra", mint elődeik.

A wellness-, fitness- és spa-iparág nemcsak simogat, de komplex, már-már anyai gondoskodást ígér testünk-lelkünk minden, általunk ismert és ismeretlen rezdülése felett. Itt már nemcsak bódító nevű termékek szédítenek, hanem gépek, berendezések, sőt, a célnak megfelelően épített intézmények.

Az elnevezés kereskedelmi védjegy: ezeket a szavakat használjuk legkellemesebb pillanatainkban, leghőbb vágyaink kifejezésekor. Már a szöveg is simogat, a tisztálkodás immár nem kötelesség, hanem örömforrás is.

A csomagoláson lévő apró betűket kevesen böngészik. A nagybetűk pedig azt ígérik, hogy az összetevők a tengerből (algák), a hegyekből (ásványi kincsek), fűből-fából (növények), a természet és a tudomány erőinek összefogásából és nagy-nagy szeretetből származnak. Hogy nem ritkán erős kemikáliákról van szó, amelyek közül nem tudhatjuk, melyik milyen reakciót vált ki - bennünk, a környezetünkben, a természetben? Ugyan: oly esztétikus a csomagolás, oly lenyűgöző az illat! S végső soron, a lelkünket is tisztíccsa...







  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében