fbpx

| Rob Harrison, Ethical Consumer

Carrotmob – újfajta etikus vásárlói akció?

Az internetes társadalmi érintkezés eszközei – mint a WiW, Myspace, a Facebook és társai – olyannyira gyorsan változnak, hogy a 14 éven aluliak kivételével alig győzünk lépést tartani velük, mindazonáltal trivialitásuk mellett mégsem lehet mindig csodálkozás nélkül elmenni. Alkalomadtán viszont történik valami, ami bizonyítja, nem tűnt el teljesen a kollektív akciók erejének gondolata – még az ő szép új világukból sem.

A fotón háromszáz ember látható, amint egy utcai italkimérés
előtt várakozik San Francisco-ban egy márciusi szombaton. Ők a „carrotmob” nevű
kísérleti kampány résztvevői, amelynek az a célja, hogy gyors haszonnal
jutalmazzon egy társadalmi szempontból haladó üzletet (a carrot, azaz répa itt
a „répa és bot” kifejezést helyettesíti, azaz azt az eszközt, amellyel a
csökönyös szamarat csalogatják és ösztönzik a haladásra – a ford.).

A kampány szervezője
előzőleg mintegy 20 környékbeli üzletben érdeklődött, hogy egy délután alatt
összegyűlő bevételéből mennyit szánnának vállalkozásuk klíma-hatásának
csökkentésére. Azt is elmondta a tulajdonosoknak, hogy azon lesz, minél nagyobb
tömeget csábítson a nyertes üzletbe az adott napon.

Rövid licitháborút követően kihirdették a győztest: a K&D
nevű, gyenge forgalmú sarki boltot, amely délutáni bevételének 22%-át ajánlotta
fel a célra. Az aktivisták bevontak egy helyi társadalmi vállalkozást, a San
Franciscó-i Energiafigyelőt, hogy világítsa át a K&D-t, és dolgozza ki,
milyen kiadások révén érheti el a legnagyobb széndioxidkibocsátás-csökkentést.

A szervezőknek ezt követően vinniük kellett a tömeget. Az
alábbi üzenetet küldték szét a Myspace-en, a Facebookon, a helyi blogos
weboldalakon, és nyomtatták rá használt szórólapokra:

„Új nonprofit fogyasztói hálózatot indítok Carrotmob néven.
A kollektív vásárlóerőnket akarjuk alkueszközként felhasználni, hogy környezetbarát
tevékenységre ösztönözzük a nagy cégeket. Első „kísérleti” kampányunk most
szombaton lesz. Több száz embert fogunk rávenni, hogy jöjjenek el egy San
Francisco-i italüzletbe, és vásárolják fel a készleteket. Ez az üzlet az
általunk hozott bevétel 22%-át környezetvédelmi fejlesztésekre költi
(megnyertek egy licitháborút). A Dolores-parkban after partit tartunk ingyenes
koncerttel. Kérjük, küldd vagy add tovább, ha tetszik az ötlet…”

Az üzlet előtt már délután egykor hosszú sor kígyózott,
százak várakoztak, hogy sört vagy rágcsálnivalót vegyenek. Zárásig a K&D
9200 dollár bevételhez jutott, ami az eladók szerint több mint négyszerese az
átlagos délutáni forgalomnak. A 22%-os ígéretnek megfelelően a boltnak körülbelül
2000 dollárja lett. A civil szervezettel közösen úgy döntöttek, a bolt a pénzt új,
energiatakarékos világításrendszerre költi.

Ez az akció – sok más társadalmi eseményhez hasonlóan – több
szempontból is hasznos volt. „Láttál már ennyi boldog arcot? Olyan ez, mint egy
parti!” – mondta az egyik résztvevő, aki kizárólag arra a napra öltött rikító
narancssárga ruhát.

A carrotmob ötlete a flashmobból származik, abból az
újkeletű „divatból”, amelynek során az emberek nagy csoportja hirtelen
összegyűlik, csinál valami szokatlant, azután gyorsan feloszlik. Ezeket az
eseményeket rendszerint szórakoztató jellegűre tervezik. A közelmúltban rendezett
flashmobok között volt párnacsata [pl. Budapesten, idén áprilisban – a szerk.],
egy alkalommal pedig 4000 táncos jelent meg a londoni Viktória pályaudvaron.

Idén márciusban a flashmob belekóstolt a politikai
aktivizmusba is, amikor a Greenpeace szervezett tüntetést a Heathrow repülőtér
ötös termináljánál annak nyitónapján: párszáz ember vette le egyszerre a
kabátját, hogy felfedje élénkpiros színű, „Állítsátok meg a
repülőtér-terjeszkedést!” feliratú pólókat. [De talán emlékeznek még az olvasók
a 2006-os Radikális Gyalogos akcióra is, amelynek során gyalogosok tömegei
járkáltak a Bajcsy-Zsilinszky út zebráján borsot törve az autósok orra alá,
Budapest talán legrövidebb zöld jelzésű gyalogátkelőjén – a szerk.]

A carrotmob – erre az egyetlen eseményre szóló – felhívása gyorsan
elterjedt az interneten; más országokban élők is készek voltak rá, hogy lemásolják
az ötletet. A szervezők most pénzt gyűjtenek, és próbálják szélesebb körben
elterjeszteni a kezdeményezést, hogy nagyszámú fogyasztó bevonásával felkeltsék
a nagyvállalatok figyelmét is.

Ahogy több kommentátor is megjegyezte, az egyik legfontosabb
dolog a carrotmobbal kapcsolatban az, hogy eltérően a kevésbé koordinált etikus
vásárlói akcióktól, itt tisztában vannak vele az üzletek, miért ugrott meg a
forgalmuk. Természetesen ez nem csak a carrotmobra jellemző – a bojkottszerű
üzletlezárások ugyanilyen világossá tehetik a lényeget.

Mindazonáltal az Ethical Consumer [s így hű követője, a
TudatosVásárló.hu – a szerk.] már régóta azt tartja, hogy mind a répára, mind
pedig a botra szükség van a nagyvállalatok szamarának ösztökéléséhez.

Videó:

 

Megjelent az Ethical Consumer 2008. szeptember-októberi
számában. Lefordítva és közzétéve a kiadó engedélyével. Fordította: Török
Róbert Jutro.

Kép [cc] meganpru

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás