| Tudatos Vásárló
A tudatos fogyasztók miatt tisztul Andalúzia
Európa zöldség- és gyümölcsigényét nagy részben Spanyolország elégíti ki – azonban nem mindegy, mivel. Egy példa arra, hogy a vásárlói tudatosodás miként vonja magával a kínálat alakulását.
A Spanyolország déli részén fekvő Andalúzia az Európai Unió egyik legfőbb primőráru-termelő területe. Azonban a korábbi években több alkalommal érte kritika a spanyol árukat olykor túl magas növényvédőszer-maradék tartalmuk miatt. Az export célterületének számító nyugat-európai országok fogyasztói egyre inkább elvárják a zöldségek permetszer-mentességét, illetve azok környezetkímélő előállítását. A fogyasztói igényekre reagálva 2007 őszén megalakult a Hortyfruta értékesítő szövetség, melynek egyik fő célja, hogy biztonságosabbá tegye a termelést.
A helyi kormányzat által 300 millió euróval támogatott folyamatban egy év alatt 11,5 ezer hektárra – a korábbi érték több mint húszszorosára – növelték az integrált növényvédelemmel kezelt területek nagyságát. A fejlesztés eredményeként jelentős mértékben csökkent a növényvédő szerek felhasználása, hiszen a kártevők elleni védekezésben fontos szerepet kap a természetes ellenségek védelme és terjesztése. A vegyszeres védekezések környezetkárosító hatásainak csökkentése érdekében a vetésváltást is előtérbe helyezték, ezáltal megelőzve, hogy egy-egy termesztett növény károsítói túlzottan elszaporodjanak a területen.
A sajtóanyag angol nyelven a WECF honlapján olvasható.
Megjelent a Levegő Munkacsoport Vegyi anyag hírlevelének 2008. márciusi számában. Feliratkozás: reach [kukac] levego.hu