• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Teszt: Pékségek

2017.02.06. /

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 13 budapesti pékséget tesztelt próbavásárlással. Kérdeztünk, vásároltunk, és értékeltük, hogy milyen tájékoztatást kapunk hétköznapi vásárlóként vagy ételallergiásként.

Mit vizsgáltunk?

Tesztünkben 13 könnyen elérhető, budapesti pékség láncot és újhullámos „alternatív” pékséget vizsgáltunk: Butter Brothers, a Lipóti pékség, a Mlinar, a Fornetti, a Princess, a Jókenyér, a Bite Bakery Café, a Príma Pék, az Il Basilico (Bazsalikom) pékség, az Á table, a Pékműhely, a Jacques Liszt, és a Pipacs pékség. Az értékelésnél egy próbavásárlást (2016.11.26 és 2016.12.08. között) valamint a cég honlapján lévő tájékoztatást vettük alapul.

Mivel a pékáruk esetében nem kötelező feltüntetni a terméken a részletes információt (pl. összetevők, allergének), vásárlóként az eladó tájékoztatására kell hagyatkoznunk. A jogszabály szerint a szóban adott információ (legyen az összetevő lista vagy allergének) írásos változatának a pékségben is elérhetőnek kell lennie, ezt a vevő kérésére akár meg is kell tudni mutatni.

Tesztünkben azt vizsgáltuk, milyen tájékoztatást kapunk a pékségekben és a honlapjukon a termék összetételéről, kapunk-e blokkot kérés nélkül, mibe csomagolnak, hol készül a pékáru, mennyire beazonosítható a termékek ára, tudnak-e egyértelmű válaszd adni, ha valaki ételallergia miatt keres valamilyen “mentes” élelmiszert.

Eredmény

Az összes dobogós eredmény az újhullámos, alternatív pékségek közül került ki.

  • A legmagasabb pontszámot, 5 pontot a  Jacques Liszt érte el a helyben sütött termékek, a kielégítő helyszíni tájékoztatás és árfeltüntetés miatt, habár az internetes tájékoztatásért nem kapott pontot.

  • A második 4,5 ponttal a Pipacs pékség lett, a helyben sütött termékek, kielégítő bolti tájékoztatás és informatív honlap miatt.

  • Harmadik helyen 4 ponttal a Bite Bakery Café áll, plusz pontot kapott, mert szintén mindent helyben sütnek friss alapanyagból, az árak egyértelműen a termék mellett vannak, és megfelelően tájékoztatják a vevőket.

Az utolsó az Á table lett 1 ponttal, ami főleg annak köszönhető, hogy honlapjuk csak angolul érhető el, és hogy az árakat az üzletben nem a termék mellett tüntették fel, és franciául voltak kiírva a nevek, így ez sem segítette a beazonosítást, viszont pozitívum, hogy az eladók korrekten tájékoztattak.

Két pékséget az allergénekkel kapcsolatos pontatlan tájékoztatás miatt nem is rangsoroltunk, ugyanis a nem megfelelő tájékoztatásnak komoly egészségügyi kockázata is lehet a vevőre nézve. Ugyanakkor a többi szempont alapján nem szerepeltek rosszul.

  • A Princess-nél nem tudtak tejmentes terméket ajánlani, holott a honlapjuk alapján van ilyen termékük.

  • Ennél rosszabb volt a helyzet a Príma péknél, ott ugyanis, amikor gluténmentes terméket kértünk, diabetikus terméket ajánlottak, ami a honlapjukon lévő, amúgy kiváló tájékoztatás alapján gluténtartalmú.

A teljes értékelő táblzáat letölthető az oldal alján. 

 

 

 

Hogyan pontoztunk?

Pontot vontunk le, ha

-          nem adtak kérés nélkül blokkot

-          nem egyértelműen tüntették fel az árakat

-          Amennyiben nem tudtak pontos tájékoztatást adni az allergénekkel kapcsolatban, eleve kizártuk a rangsorból.

Plusz pontot adtunk, ha

-          részletes volt a honlapon az információ (külön-külön 0,5 pont járt az összetevők, tápérték, és egyéb eljárásmódbeli és származási információ feltüntetéséért)

-          csak papírba csomagoltak,

-          további plusz pont járt FSC minősítésű papírcsomagolásért

-          az eladó pontosan meg tudta mondani, hány százalékos rozskenyeret árulnak

-          2 pontot adtunk, ha helyben készül az összes termék friss alapanyagból

 

Lássuk a részleteket

 

Írásos tájékoztatás a helyszínen

Sajnos a helyszíni írásos tájékoztatásra nem találtunk kifejezetten jó példát. Örültünk volna, ha lett volna egy helyben olvasható prospektus vagy plakát a termékek jellemzőiről, összetevőiről, vagy a pékség történetéről, esetleg még az alapanyagok származási helyéről, termelőjéről. Ez úgy tűnik egyelőre még nem jellemző. Ezt a szempontot nem pontoztuk.

 

Honlap

A legtöbb pontot a Jókenyér, a Príma pék és a Pipacs Pékség kapta ebben a kategóriában. Míg az első kettőnél megtaláljuk a tápértéket, allergéneket és az összetevőlistát, a Jókenyérnél emellett még részletes termékleírást is kapunk.

A Pipacs pékség honlapján nem találunk tápérték táblázatot, viszont a termékek összetevőin kívül feltüntetik a lisztek típusát, származását, a búza fajtáját, a sütési eljárást, és még fázisfotókat is feltöltöttek az elkészítésről.

Több kis kézműves pékségnek viszont nincs honlapja, csak facebook oldalon keresztül kommunikálnak, ahol a műfaj adottságai miatt nincs lehetőség széles körű tájékoztatásra: Butter Brothers, Bazsalikom, Jacques Liszt.

 

Nyugta

Az összes helyen kaptunk blokkot, így ebben a kategóriában senki nem veszített pontot.

 

Csomagolás

A legtöbb helyen mindent papírba csomagolnak, azonban csak egy pékség használ minősített papírból készült csomagolást: a Mlinar FSC Mix jelzésű zacskójára kapott plusz pontot ezért.

A Lipótiban a kenyeret műanyagban adták, a sütiket papírzacskóban, míg a Príma Péknél a baguettet műanyag ablakkal ellátott papírzacskóba tették, melynek újrahasznosítása bonyolultabb, ezért őket nem jutalmaztuk plusz ponttal.

 

Hol készül?

Helyben gyúrják és sütik a termékeket a legtöbb kézműves pékségben: a Butter Brothersnél (ők a kérdésre még meg is mutatták az emeleti műhelyet), a Bite Bakery Caféban, a Pékműhelynél, a Jacques Lisztnél és a Pipacs Pékségben. Őket plusz ponttal jutalmaztuk a termék frissessége miatt.

A Jókenyérben és a Bazsalikomban a termékek egy részét helyben készítik, másik részét hozzák. Az Á Table Wesselényi utcai üzletébe a Retek utcai pékségből érkezik az áru, és a Príma Pékbe is készen hozzák Budakalászról.

Mirelitből készülnek helyben a Fornetti, a Mlinar és a Princess süteményei.

 

Árak feltüntetése

A legtöbb helyen az árakat egyértelműen, a termék mellett tüntették fel. Kivételt képez ez alól a Butter Brothers, a Jókenyér, az Á Table, a Pékműhely és a Pipacs Pékség, ahol egy ártáblán ömlesztve voltak az árak.

Ezek között volt ahol ennek ellenére viszonylag könnyű kikövetkeztetni, melyik ár mire vonatkozik, ennek ellenére 1 pontot vontunk le, hiszen nem igényelne hatalmas beruházást egy-egy ártábla kihelyezése a konkrét termékek mellé.

 

Meg tudják-e mondani, hány százalékos a rozsos, illetve a rozskenyér?

A rozskenyér elnevezést olyan kenyérre lehet használni, amely rozsliszt tartalma legalább 40%, a rozsos kenyér esetében ez az érték 25% fölött van. Könnyen belátható, hogy ugyanaz alatt a név alatt különböző rozsliszt tartalmú terméket kaphatunk.

Arra voltunk kíváncsiak, hogy a pékségekben az eladó tud-e tájékoztatni arról, hogy náluk hogy néz ki ez az arány. A 13 pékségből 9 árult rozskenyeret, ebből 7 helyen kaptunk egyértelmű választ, kettőben (Mlinarban, és a Jókenyér pékségben) hosszas keresgélés után sem tudták megmondani az arányt.

Nem volt rozskenyér a Bazsalikomban, a Princessben és a Fornettiben és a Bite-ban – náluk ezt nem pontoztuk.

 

Tájékoztatás allergén anyagokról glutén- és tejérzékenyeknek

Arra voltunk kíváncsiak, hogy glutén- ill. tejérzékenyként milyen alternatívát tudnak ajánlani az adott pékségben. Illetve, ha nincs ilyen termékük, azt egyértelműen tudtára adják-e a vásárlónak. Tehát itt a tájékoztatást és nem a termék meglétét értékeltük.

Gluténérzékenyek számára a Lipótiban kenyeret, a Fornettinél browniet, a Jacques Lisztnél paleo sütiket, az Á táblenál pedig francia édességeket ajánlottak.

A Príma Péknél pontatlan választ adtak a gluténmentes érdeklődésre, ugyanis diabetikus kenyeret ajánlottak. Ugyanakkor Príma Pék honlapján olvasható információk szerint az ajánlott termék igenis tartalmaz búzalisztet, és így glutént is. Ez a félretájékoztatás egy gluténérzékeny ember számára súlyos egészségügyi problémát okozhat, ezért kizártuk a rangsorból.

A többi pékségben egyértelműen kijelentették, hogy náluk nem kapható gluténmentes termék, mert ehhez bonyolult követelményeknek kellene megfelelniük.

Tejmentes opcióként a Butter Brothers, a Lipóti, Pékműhely, és a Jókenyér pékség eladói a kenyereket ajánlották. A Mlinarban almás és húsos burek, a Fornettiben pogácsák, a Jacques Lisztben a paleo sütik, a Bazsalikom pékségben pedig teljeskiőrlésű termékek közül választhatnak a tejre érzékenyek, és az Á tableben is találunk francia tejmentes süteményeket. A Príma Péknél a bagettek, és a Jókenyérnél még a német zsömlék sem tartalmaznak tejet az eladók tájékoztatása szerint.

A Princessnél nem tudtak ajánlani tejmentes terméket, annak ellenére, hogy a honlapjuk alapján több ilyen termékük is van. Habár ez még mindig jobb mintha fordítva történt volna, hogy tejérzékenyként tejet tartalmazó terméket kapunk, mindenképp az eladó felkészületlenségét jelzi, ezért a Princesst is kizártuk a rangsorból.

Kép: pixabay.com

Köszönjük a közreműködést Nagybán Piroskának! 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

   

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-16-2016-00023 jelű pályázat keretében valósult meg.  



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében