• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Rosszat nem reklámozunk, csak áruljuk

2007.07.02. /

Vannak marketing-guruk, akik szerint reklámokkal el lehet adni mindent. Amerikában a nagy élelmiszeripari vállalatok közül sokan így gondolják, és hatalmas költségvetéssel reklámozzák termékeiket szerte a világon – főként az erre fogékony gyerekeknek. 

Tavaly több, „ifjú" fogyasztóközönségét előszeretettel etető amerikai világcég - így például a McDonald's vagy a Kellogg's - is bejelentette, hogy az egészséges termékeknek nagyobb publicitást ad, hirdetési költségeinek felét ilyenekre szánja.

Hogy ez elég volt-e vagy sem, azt egyelőre nem tudni, de figyelmet érdemel, hogy az utóbbi cég, amelynek pelyheit mindenütt nagy volumenekben forgalmazzák, most azt is bejelentette, hogy bizonyos termékeit egyáltalán nem fogja reklámozni a kicsiknek, értsd a 12 év alatti célközönségnek. Azért nem, mert ezekben az egyes összetevőkből jóval több van, mint ami az egészséges embernek ajánlható lenne.

Általában cukorból van több a kelleténél- derül ki a jelentésekből, de a hirdető saját normái szerint nemcsak a cukor, hanem a zsír, a nátrium(só), a bevitt kalória túl nagy mennyisége miatt sem szabad ezeket hirdetni. Sőt, a vállalat azt is ígéri, hogy változtat termékeinek összetételén, egészségesebbre hangolja őket, azaz csökkenti az egészségre káros mennyiségeket.

Ez azonban még a jövő zenéje, egyelőre nem ezek, hanem a hirdetések mennyiségét csökkenti - pontosabban felszámolja őket. Ha a termékformulát nem tudja (?) érdemben megváltoztatni, akkor csak a felnőtteknek hirdet vagy még nekik sem [hiszi a piszi - a szerk.].

Magyarán: igazi forradalmat az egészséges táplálkozás érdekében a világcég nem csinál, a marketing szakemberek szerint az egész akció igazi haszna az lehet, hogy más cégek is követik példáját, azaz mellőznek egy sor, gyerekeknek szóló hirdetést. Lehet, hogy az majd hat, de nem kizárt, hogy sok gyerek továbbra is túlsúlyos marad, ha kitart kedvenc termékeinél. Jobb esetben idővel elfelejtkezik róluk, mert nem látja a termékek aktuális és általában keményen nyomuló reklámjait - mondjuk kedvenc tévécsatornáján.

Korábban a gyártók már azt is vállalták, hogy 6 év alatti gyerekeknek nem reklámoznak hizlaló ételeket. A nagyobbaknak szánt reklámszpotok azonban továbbra is mennek - ez tehát igencsak gyengécske megoldás arra, hogy bizonyos korosztályt ne befolyásoljanak a fogyasztásában. A gyerekeket célzó reklámok teljes mellőzése viszont - ha a költségtakarékosság révén még alacsonyabb termékárakkal is párosulna - nem lenne elítélendő!



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében