fbpx

| Tudatos Vásárló

Méltányos gyümölcsöt kampány: Mit értünk el egy év alatt?

A Méltányos gyümölcsöt kampányban azon dolgozunk több európai és nemzetközi partnerrel, hogy javítsuk az élelmiszer ellátási lánc végén elhelyezkedő beszállítók és ültetvényen dolgozók életét. Kampányoltunk, leveleket írtunk, politikusokkal tárgyaltunk, de mindez mire volt jó? 

“Sweet fruit, bitter truth”

A németországi Oxfam 2017 májusában megjelent tanulmánya a “Sweet Fruit, Bitter truth”  komoly problémákra, az emberi-és munkajog megsértésére világított rá a németországi szupermarketek ellátási láncában. A riportból az derült ki, hogy a Costa Rica-i és ecuadori ananász-és banánültetvényeken dolgozók mérgező vegyszereknek vannak kitéve, a fizetésük nem elég a megélhetéshez és folyamatos megfélelmlítésben élnek, hogy amennyiben részt vesznek a szakszervezetek munkájában, kirúgják őket-és mindez olyan ültetvényeken, amelyek Rainforest Alliance minősítettek és németországi szupermarketek beszállítói, mint például a Lidl, Aldi.

Ezek a tények indították útjára a Méltányos gyümölcsöt kampányt, hogy közösen tegyünk végre valamit az ültetvényeken dolgozók jogaiért. A Make Fruit Fair! konzorcium 27 európai szervezet, Costa Rica-i és ecuadori partnerekkel és több ezer támogatóval azt kéri a politikusoktól és a szupermarketektől, hogy biztosítsák a beszállítóikkal szemben a tisztességes kereskedelmi gyakorlatot.

 


Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal!

Fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!

 


A szupermarketek kötelezettsége lenne

Mindenek előtt a Lidl-t akarjuk cselekvésre bírni, mert a Lidl a déligyümölcsök legnagyobb felvásárlója Európában.  A szupermarketlánc rendszeresen reklámozza a forgalmazott termékeinek fenntarthatóságát valamint a környezetért és emberekért vállalt felelősségét. Ezek a reklámok, a feltárt tények és az ültetvényeken uralkodó valós helyzet tükrében sértés a munkásokra nézve, és a fogyasztók megtévesztésének is tekinthető. A vásárlóknak fenntartható és méltányosan előállított termékeket kellene találniuk a szupermarketek polcain, a divatos címkével ellátott üres ígéretek helyett.


@Oxfam
 

Partnereinkkel és támogatóink segítségével e-mailekkel és telefonhívásokkal árasztottuk el a Lidl-t, kérdéseket tettünk fel a közösségi médián keresztül, szupermarketek előtt fejtettük ki a véleményünket, szóróanyagot osztottunk a kampányról, nyílt levelt fogalmaztunk. Egy e-mail kampány részeként, a terepi kutatás eredményeivel kereszttűzbe vettük a Rainforest Alliance-t is és egyéb szupermarketláncokat, például a németországi Aldit és beszállítóját a Fyffes-t. Az összefogás eredményes volt, és már látszanak az első eredmények az ültetvényeken, amit örömmel tapasztalunk.


@Ecumenical Academy
 

Ezeket a pozitív változásokat érte el a Méltányos gyümölcsöt nemzetköti kampány a Costa Rica-i ananászültetvényken

* Közvetlen alkalmazás és minimálbér

A munkások többsége a Lidl ananász-beszállító Finca Once-nél most már közvetlen alkalmazásban áll, fizetésük eléri a minimálbér szintjét és szociális juttatásokban is részesül. A megkérdezett munkások közül, akikkel interjút készített a németországi Oxfam 1500 főből már csak 200 főt foglalkoztattak alvállalkozókon keresztül. Továbbá az összes nicaraguai vendégmunkásnak ( gyakran dolgoznak nicaraguiai vendégmunkások az ültetvényeken) rendes és folyamatos munkaszerződése van. A tanulmány megjelenése előtt a munkások többségét alvállalkozókon keresztül foglalkoztatták, bizonytalan 3 hónapos szerződésekkel.

* A súlyosan mérgező vegyszerek használatának csökkentése

A Finca Once már csak elvétve használ veszélyes rovarirtószereket, amikor a munkások az ültetvényen tartózkodnak. Igen, sajnos ez is eredménynek számít. 2017 júniusában Costa Rica beszüntette a súlyosan mérgező és különösen veszélyes Bromacil használatát, ez a gyomirtószer nem elfogadott az Európai Unióban.

* A cégek ellenőrzése hivatalos szervek által az ananász- és banán ültetvényeken

A Costa Rica-i munkaügyi minisztérium 2016-ban 103 termelő ellenőrzését végezte el és auditálta. Az eredmények megegyeztek az Oxfam tanulmány eredményeivel: kifizetetlen túlórák, nem megfelelő egészségügyi és munkabiztonsági körülmények, és rendszeres mulasztások. Az auditokat követően 51 termelő teljesítette a minisztérium által kért követelményeket és fejlesztéseket, ennek eredményeként több, mint 10.000 munkás dolgozhat jobb munkakörülmények között. Az ellenőrzést követően 12 cég ellen indítottak panaszeljárást.

* Ananász ültetvények részleges bezárása

A környezetvédelmi bíróság és a környezeti hatóság (Setena) elrendelte néhány ananász ültetvény részleges bezárását, azok környezetre és az ivóvízellátásra gyakorolt veszélyes hatásuk miatt.
 

* A minősítés visszavonása

Az Oxfam tanulmány hatására a Rainfores Alliance számos addig minősített ültetvénytől visszavonta a zöld béka minősítést. Az okok: az emberi jogok és a szakszervezeti jogok szándékos megsértése. Az egyik legnagyobb Aldi beszállító a Costa Rica-i Grupo Acon is elveszítette a minősítést.


@Ecumenical Academy
 

Már sok javulás tapasztalható, de ennél még többre van szükség

Örülünk, hogy sok ültetvényen dolgozó körülményei javultak, mert ez is nagy eredmény. Ettől függetlenül sok ültetvényen még mindig rosszak a körülmények. A minimum ár, amit a Costa Rica-i Lidl beszállító cégek fizetnek az alkalmazottaknak, nem elegendők a tisztességes megélhetéshez. A garantált minimum munkabér az első lépés, és ennek az előfeltétele az lenne, hogy a szupermarketek tisztességes árat fizessenek végre a beszállítóiknak. 

A cikk következő részében az ecuadori ültetvények pozitív változásai következnek.

 


Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal!

Fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!

 


    Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás