• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Honnan jön a mangó? - Felelős szavak

2014.05.31. /

Megszerettük a mangót. De honnan érkezik Magyarországra és milyen körülmények között termesztik? Cikksorozatunkban most azt mutatjuk be, hogy milyen apróbb változások történhetnek, ha az érintett vállalatok felelősséget vállalnak a kérdésben.

A dolgozók helyzete annak ellenére nehéz a mangó ellátási láncában, hogy az érintett vállalatok több önkéntes kezdeményezéshez is csatlakoztak. A Lidl-nek szállító Camposol és a Metro beszállítója, a Dominus is csatlakozott egy olyan nemzetközi kezdeményezéshez, a BSCI-hez, amely a teljes kereskedelmi láncban megfelelő munkakörülményeket kíván elérni. A BSCI elvileg kizárhatja tagjai közül azt a vállalatot, amelyik ellenzi a szakszervezetek munkáját, mert ezzel megsérti a szervezet etikai kódexét.

Mindkét cég rendelkezik a GLOBALG.A.P tanúsítvánnya, amely alapvetően egy élelmiszerbiztonságra és higiéniára vonatkozó önkéntes ellenőrzési rendszer, de létezik a munkások egészségét, biztonságát és jólétét minősítő kiegészítése. A tanúsított termelők adatai bekerülnek egy nyilvános adatbázisba. Ez azért lehet fontos, mert így a kereskedők, a nagyobb láncok is tudják ellenőrzini, hogy a termelők tesznek-e lépéseket például a megfelelő munkakörülményekért vagy a fenntarthatóságért. Szintén mindkettőjüket minősítette a Fair for Life Social & FairTrade Standard.

Ez a minősítő rendszer a méltányos munkakörülményeket tanusítja, és ahhoz hogy egy vállalat minősítést kapjon, nem csak neki, hanem a neki beszállító kisebb gazdálkodóknak is meg kell felelniük az elvárásoknak. Ez főleg az olyan esetekben érdekes, ha mint a vizsgált mangó termelők esetében, a gyümölcsök nagy részét nem maguk termelik, hanem felvásárolják. A Fair for Life címke a termékekre is felkerül.

Ha ilyet látunk egy terméken, az azt jelenti, hogy a mangót méltányos munkakörülmények között termesztették, a termelő társadalmi beruházást is megvalósít, támogatja a hátrányos helyzetű csoportokat. Szintén elvárás, hogy a fizetéseknek elegendőnek kell lenniük egy család alapvető igényeinek fedezésére. Ennél valamivel gyengébb a for Life cimke, amely a tisztességes munkakörülményeket tanúsítja.

Az Oxfam kutatói jónak találják a Fair for Life megközelítését, de felhívják a figyelmetlenséget a tökéletlenségekre, például, hogy a Dominus úgy is kaphatott minősítést, hogy bár csomagolóüzemében a bérek magasabbak, mint más exportőröknél, még mindig a regionális szegénységi küszöb alatt vannak.

Az is beszédes, hogy vizsgálatban résztvevő csomagolóüzemi dolgozók nem ismerték a különböző szabványokat. A kisbirtokosok legalább ismerték a GLOBALG.A.P.-et és a for Life, valamint Fair for Life-ot.

Az Aldi-nak szállító Tropical Fruit Trading a szintén a brit Etikus Kereseskedelmi Kezdeményezés etikai kódexét követi. Erről 2013-ban tanúsítványt is szerzett. A minősítő vizsgálat is rámutatott, hogy a cég a törvény szerinti minimum bért, a túlóráért pedig a törvény szerinti többletet fizeti, de nincs munkásképviselet és a munkaórákat nem vezetik pontosan.

Bizakodásra ad okot, hogy a négy vizsgált szállító közül három, a Dominus, a Tropical Fruit Trading és a Camposol, esetében társadalmi auditokat folytattak, melynek során megvizsgálták, hogy a cégek valóban megfelelnek-e az alkalmazott minősítőrendeszerek elvárásainak. Azaz a ha nincs is minden rendben, ezek a vállalatok biztosítják Magyarországon szokatlan átlátható működést és a nyilvánosságot, ami sokat segíthet helyzet javításában.

Szavak szintjén a szupermarketláncok is jeleskednek a felelősségvállalásban. Az Oxfam 2013-as kutatása idejére az öt legnagyobb német szupermarketlánc kijelentette, hogy a társadalmi felelősségvállalás üzleti stratégiájuk részét képezi. Az Aldi, Lidl és a Metro csatlakoztak a BSCI-hez. A BSCI tagjai elkötelezik magukat, hogy a BSCI etikai kódexével összhangban járnak el beszállítóikkal szemben. Folyamatosan információt kell gyűjteniük a saját ellátási láncaikban tapasztalható munkakörülményekről, környezeti kérdésekről, és erőfeszíteseket kell tenniük a helyzet javítása érdekében. A jelen vizsgálat során feltárt tények azonban azt mutatták, hogy a láncok elkötelezettsége a BSCI kódex értékei felé önmagában nem garantálja megfelelő munkakörülményeket.

Bár a láncok magyar megfelelői nem nyilatkoztak, a nyilvánosan hozzáférhető adatok alapján azoban elmondható, hogy Aldi legalábbis a kommunikációjában törekszik a felelős beszerzésre a Metro pedig csatlakozott a tisztességes forgalmazói magatartást önkéntes vállalásokkal előre mozdítani kívánó európai kezdeményezéshez.

Kép: sxc.hu

Folytatjuk.
 
 
 
 

Jelen cikksorozat az Európai Unió támogatásával jött létre. Tartalmáért kizárólag a Tudatos Vásárlók Egyesülete felelős, és az semmi esetre sem tükrözi az Európai Unió álláspontját



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében