• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A Fair Trade mozgalmak története

2016.04.29. /

A méltányos kereskedelmi alapelveket hirdető és gyakorló Fair Trade mozgalom több, mint fél évszázados múltra tekint vissza.

Az első, a méltányos kereskedelem elvét szem előtt tartó kezdeményezéseket a második világháború utáni észak-amerikai vallásos szervezetek köreiben találjuk. Ezek célja a háború hazai kárvallottjainak segítése volt. Kezdetben a háborús veteránok által készített termékeket vásárolták fel és értékesítették, hogy így segítsék a megváltozott munkaképességű hazafiak boldogulását. Az effajta tevékenységeket hamarosan kiegészítette a harmadik világbeli kézműves termékek forgalmazása.

MI A FAIR TRADE?
Cikkeink összeállításával igyekeztünk átfogó képet adni arról, mi is az fair trade és miért fontos, hogyan tudjunk támogatni. A kapcsolódó cikkeinket itt olvashatod.

Az ilyen jellegű kezdeményezéseket a mai Fair Trade Mozgalom az Alternative Trade Organisation (ATO), azaz alternatív kereskedelmi szervezetek névvel illeti.

Európában a hatvanas években indult útjára a Fair Trade, amikor a holland Oxfam nevű szervezet megnyitotta első, a harmadik világbeli mesterek áruit kínáló boltját. Mára csak Európában 45 000 elárusítóhellyel rendelkeznek. Az első, valóban méltányos kereskedelemmel foglalkozó szervezetek az 1980-as években jelentek meg. Az addigi alternatív kereskedők szükségét érezték annak, hogy tevékenységükkel hangot adjanak politikai és gazdasági értékrendjüknek. Ekkor már nem kizárólag az áruért adott pénz jelentette a támogatást a harmadik világbeli parasztoknak vagy mestereknek.

A Fair Trade keretében a kereskedők és helyi termelők méltányos együttműködésük alapköveként hosszú távú szerződéseket kötnek, melyekben a következő célokat fektetik le:

• a termelők biztos jövedelmének és jóllététének növekedése,

• hosszú távú kereskedelmi kapcsolatok fenntartása,

• hátrányos helyzetű termelők, például nők és bennszülöttek fejlődési esélyeinek növelése,

• védekezés gyermekek kizsákmányolása ellen,

• a fogyasztók tudatosságának növelése a nemzetközi kereskedelem kistermelőket sújtó káros következményeiről, annak érdekében, hogy vásárlóerejüket jó célok érdekében használhassák,

• emberi jogok védelmezése a társadalmi igazságosság, a környezetbarát tevékenységek, valamint a gazdasági biztonság előmozdításával.

 

A Fair Trade mozgalmak a harmadik világ jellegzetes exporttermékeit forgalmazzák, főleg kávét, teát, cukrot, mézet, kakaót, banánt, kézműves termékeket. A minősített Fair Trade áruk forgalma a huszonegyedik század elején évi 400 millió dollár, amely ugyan csekély a „normál” kereskedelem mértékéhez képest, mégis biztató irányokat mutat.

 

.

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében frissült 2016-ban.  



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében