fbpx

| Gulyás Emese, Andrea Ben Lassoued, Konrad Rehling

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Ezt tudd a banánodról!

Hogyan érik el az áruházláncok, a nagy ültetvényesek és kistermelők, a nemzetközi kereskedelmi szabályok, a gyenge szakszervezetek és a mérgező vegyi anyagok azt, hogy mára a banán lett a kereskedelmi igazságtalanság szimbóluma? 

A banán a világ legkeresettebb gyümölcse, a rizs, a búza és a kukorica után a banán a legtöbbek által fogyasztott élelmiszer. Szeretjük, mert tápláló, megbízhatóan egységes íze és állaga van. Kézzel hámozható, törhető, a magja sem okoz gondot. Ennek megfelelően a banán az európaiak harmadik kedvencgyümölcse, az importált gyümölcsök közül pedig az első: ebből hozzák be a legtöbbet az Unióba.

Az Európába behozott banán legnagyobb része ecuadori, de ez a dél-amerikai ország az egész világ legnagyobb banán-exportőre is 24%-os világpiaci részesedéssel: közel százmillió kilót exportál hetente.

A banán fontos

Magyarországon az alma a legfontosabb gyümölcs. Ecuadornak még ennél is fontosabb a banán. Mintegy 6,5 millió tonna banánt termelnek évente, ami a Magyarországon megtermelt alma tizenháromszorosa.

Ecuadorban a nyersolaj után a banán a második legfontosabb kiviteli termék. Az exportbevételeknél minden tízedik dollár a banán- és a főzőbanán-kereskedelméből jön.

A banánszektorban a becslések szerint 190-380 ezer munkás dolgozik, ami az összes dolgozó mintegy 1,5-3%-a.

Az Európába érkező banán negyede Ecuadorból jön

A TVE a helyszínen vizsgálódott

Egy a Tudatos Vásárlók Egyesületével kiegészült nemzetközi kutatócsoport nemrégiben közölt tanulmányt a témában, amelyhez helyben gyűjtött adatokat. A terepkutatást Ecuador legnagyobb banánültetvényén, Los Ríosban kezdték, majd délebbre, El Oróban folytatták a vizsgálatokat, ahol a kisléptékű, 10-30 hektáros ültetvényeken folyó termelés jellemző.

Ezen a két területen termelik az ecuadori banán legnagyobb részét. A kutatók 35 munkással és további 20 érintettel, többek között szakszervezeti képviselőkkel, kutatókkal, üzletemberekkel és hivatalnokokkal készítettek interjút.

Matrica a gyümölcsön
Ha a következő matricák valamelyikét látod a banánhéjon, ecuadori banánt veszel: Bonita, Chiquita, Citronex, Cobana, Del Monte, Derby, Dole, Don Mario, Equapak, Excelban, Fair Nando, Favorita, Fyffes, Golden B, Golden Bio, Onkel Tuca, Pretty Liza, Selvática, Slobana vagy Valentina.

A két adu ász: importvám és a minimum ár

A tanulmányból kirajzolódik, hogy az ecuadori banántermelést számos tényező befolyásolja. Az ország gazdasági versenyképessége sokat romlott, amikor regionális banán-versenytársai, például Kolumbia és Peru kedvező kereskedelmi megállapodást írtak alá az Európai Unióval: a banán tonnánkénti importvámját a 2013-as 124 euróról 2020-ra 75 euróra csökkentik.

Az Európai Unió két évvel később megszavazta Ecuador csatlakozását is az említett megállapodáshoz, ami fontos lépés a dél-amerikai banánárak kiegyenlítődéséhez.

Ecuadorban az egy doboz banánért kötelezően fizetendő minimális felvásárlási ár 6,55 dollár volt 2015-ben, ez kb. 0,33 dollár kilónként.

A törvényben rögzített minimális felvásárlási ár sok kistermelőt megvéd a durva ártárgyalásoktól, de sokak szerint a termelés tényleges költsége még mindig több mint a minimálár, mivel azt a nagy, 50 hektár feletti ipari banánültetvények költségei alapján kalkulálták. Nagy méretük miatt ezek sokkal hatékonyabbak, mint a tipikus kis- és közepes méretű ültetvények.

A nagyobb termelők és exportőrök viszont arra panaszkodnak, hogy a minimálár rontja a nemzetközi versenyképességet, mert versenytársaikat más országokban nem kötelezik minimálár megfizetésére.

A szakértők és más források szerint a minimálár a szürke vagy feketepiac felé terelheti a kereskedelmet, ahol az árak a törvényi minimum alatt vannak. Tény, hogy az Európába exportált banán kilónkénti ára sokszor kevesebb, mint az elmúlt évek minimális felvásárlási ára, ami alátámasztja ezt a felvetést.

Becslések szerint a banánföldek 40%-a érintett a szürkezónás kereskedelemben.

Az ecuadori hivatalos minimálár és a fairtrade árak

Hátrányban a kis-ültetvényesek

A munkások számára a kisebb ültetvényeken lényegesen jobbak a munkakörülmények, mint a nagyobbakon. A tulajdonosok hektáronként kétszer annyi munkást alkalmaznak, mint nagy versenytársaik, így a munkások kevésbé vannak kizsigerelve.

A kisgazdaságok hosszú távú fenntarthatósága azonban – részben a földtulajdonosok elöregedése miatt – bizonytalan. Az idősebb gazdák fizikai állapota már nem elégséges a banántermeléshez, gyakran nincs lehetőségük, hogy megbízható munkaerőt alkalmazzanak. Sokszor arra sincs kapacitásuk, hogy kevésbé munkaigényes terményekre váltsanak.

A műszaki korszerűsítéshez szükséges pénzügyi forrásokhoz, hitelekhez nem férnek hozzá, és nem igazán alakult ki az együttműködés sem köztük, ez pedig tovább rontja a helyzetet.

Mindeközben természetesen a jól szervezett nagy ültetvényesekkel kell versenyezniük.

Milyen tisztességtelen eszközökkel élnek a nagyobb piaci szereplők az érvényesülés érdekében? Hogyan szövik be a banánellátási láncok a világot? Mit eredményez, hogy mi európaiak télen több banánt eszünk? Ezekre a kérdésekre keressük a választ cikksorozatunk következő részében.

Segíts Banán Ferinek, hogy legyen fairtrade banán a boltokban!

Nyitókép: pixabay.com

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  

Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás