fbpx

Tarts velünk, legyél tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Visszacseng: Uniós lépések a mobiltelefonos csengőhangokkal kapcsolatos csalások ellen

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Meglena Kuneva, az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa tegnap ismertette a mobiltelefonos szolgáltatásokat – például csengőhangokat és háttérképeket – kínáló honlapokra irányuló, az Unió egészére kiterjedő vizsgálat eredményeit.

Európában több mint 495 millió mobiltelefon van használatban. A becslések szerint 2007-ben a teljes európai „mobiltartalom”-piac 29%-át tették ki csak a csengőhangok (ez 10%-kal haladta meg a 2006-os arányt). A 2007-es európai csengőhang-értékesítések összegét 691 millió (!) euróra teszik.

A vizsgálat, amely a 27 tagállam, valamint Norvégia és Izland több mint 500 honlapjára terjedt ki, megállapította, hogy az ellenőrzött honlapok 80%-át további vizsgálatnak kell alávetni, mivel felmerült az uniós fogyasztóvédelmi szabályok megsértésének gyanúja. Magyarország esetében 23 weboldalról van szó, amelyek mindegyikét érinti a további vizsgálat. Mindössze hét ország (Norvégia, Finnország, Svédország, Lettország, Izland, Románia és Görögország) hozta nyilvánosságra azon honlapok nevét, amelyek esetében szabálytalanságokat tapasztaltak – mi sajnos nem tartunk még itt.

Számos honlap célcsoportjai a gyermekek és a fiatalok, s sokan esnek olyan rejtélyes költségek, díjak és csengőhang-előfizetések okozta költséges meglepetések áldozatául, melyekről először mobiltelefon-számlájuk láttán értesülnek.

A feltárt problémák között szerepel, hogy

  • az árra vonatkozó árinformációk nem egyértelműek, vagyis nem a teljes árat tüntetik fel;
  • az ár nem tartalmazza az adókat;
  • a fogyasztók nincsenek tisztában azzal, hogy előfizetésre iratkoznak fel;
  • sok honlap nem tartalmazza az előírt kapcsolattartási információkat a szolgáltatóról.

További problémát jelentenek a félrevezető információk, melyek esetében a legfontosabb információk az apró betűs részben szerepelnek vagy nehezen találhatók a honlapon vagy az „ingyenes” szó megtévesztő használatával ráveszik a fogyasztókat hosszú lejáratú szerződések megkötésére.

 

„Nagytakarítás”

A „nagytakarítás” az Unió újfajta vizsgálata és jogérvényesítési intézkedése. A tagállamok egyidejűleg végzik a honlapok összehangolt ellenőrzését, hogy felderítsék a fogyasztóvédelmi jog megsértését egy adott ágazatban. Kapcsolatba lépnek az állítólagos szabályalanságot elkövető szolgáltatókkal és kérik, hogy tisztázzák helyzetüket és/vagy korrekciós intézkedéseket hoznak e szolgáltatókkal szemben.

A mobilszolgáltatásokra vonatkozó „nagytakarításra” június 2 és 6. között került sor. Az európai jogérvényesítő hatóságok ellenőrizték a mobilszolgáltatók honlapjait az uniós fogyasztóvédelmi jog – a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló 2005/29/EK irányelv, a távollevők között kötött szerződésekről szóló 1997/7/EK irányelv és az elektronikus kereskedelemről szóló 2000/31/EK irányelv – gyanított megsértésének felderítése céljából.

 

Az eredmények

A „nagytakarítás” a mobilszolgáltató ágazatban feltárt három olyan gyakorlattípusra összpontosított, melyek sértik a fogyasztók jogait: az ajánlatban szereplő árra vonatkozó, nem egyértelmű információk; a szolgáltatóra vonatkozó információk; félrevezető hirdetések.

Az ellenőrzött honlapok 80%-át további vizsgálatnak vetik alá. Összesen 558 honlapot ellenőriztek és 466 honlapot kell még részletesebben megvizsgálni. 76 esetben lehetséges, hogy a különböző nemzeti hatóságok között határokon átnyúló együttműködésre lesz szükség (fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat).

Az ellenőrzött honlapok 50%-ának a gyermekek voltak a célcsoportjai (558-ból 279 honlap). E honlapok a gyermekek rajzfilmhőseit, jól ismert TV-szereplőket használtak fel vagy szülői beleegyezést kértek. E honlapok esetében is jelentős arányban (80%) fordultak elő szabálytalanságok, s számos honlap esetében többszörös szabálytalanságot állapítottak meg.

Az intézkedéscsomag következő lépéseként a nemzeti hatóságok kapcsolatba lépnek a vállalkozásokkal annak érdekében, hogy ez utóbbiak tisztázzák illetve hárítsák el a feltárt problémákat. Ennek elmulasztása jogi következményekkel járhat, mely bírságot vagy honlapjuk leállítását eredményezheti. Határokon átnyúló esetekben a nemzeti hatóságok más uniós tagállamok hatóságainál dolgozó kollégáikkal működnek majd együtt. A hatóságoknak 2009 első felében kell jelentést készíteniük az elért haladásról.

Ajánlom másnak

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek

Legfrissebb videók

Greenwashing? Erre figyelj a boltokban!

Greenwashing? Erre figyelj a boltokban!

Ne dőlj be a zöldre festési praktikáknak és a hangzatos marketing szövegeknek! Összegyűjtöttünk néhány tipikus ál-zöld állítást, amik mögött a leggyakrabban nem áll valós fenntarthatósági törekvés. Pörgesd végig, kerüld el őket Te is. Nem igazán tiszta számodra, mit tekinthetünk zöldre festésnek? Itt leírtuk, mi az a greenwashing, a zöldre festés, és mi a baj vele?, itt […]

Még több videó
Ugrás a tudatosvasarlo.hu nyitó oldalára

    Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!
    Bónusz: tippek, tesztek, programok