| Tudatos Vásárló
Visszacseng: Uniós lépések a mobiltelefonos csengőhangokkal kapcsolatos csalások ellen
Meglena Kuneva, az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa tegnap ismertette a mobiltelefonos szolgáltatásokat – például csengőhangokat és háttérképeket – kínáló honlapokra irányuló, az Unió egészére kiterjedő vizsgálat eredményeit.
Európában több mint 495 millió mobiltelefon van használatban. A becslések szerint 2007-ben a teljes európai „mobiltartalom”-piac 29%-át tették ki csak a csengőhangok (ez 10%-kal haladta meg a 2006-os arányt). A 2007-es európai csengőhang-értékesítések összegét 691 millió (!) euróra teszik.
A vizsgálat, amely a 27 tagállam, valamint Norvégia és Izland több mint 500 honlapjára terjedt ki, megállapította, hogy az ellenőrzött honlapok 80%-át további vizsgálatnak kell alávetni, mivel felmerült az uniós fogyasztóvédelmi szabályok megsértésének gyanúja. Magyarország esetében 23 weboldalról van szó, amelyek mindegyikét érinti a további vizsgálat. Mindössze hét ország (Norvégia, Finnország, Svédország, Lettország, Izland, Románia és Görögország) hozta nyilvánosságra azon honlapok nevét, amelyek esetében szabálytalanságokat tapasztaltak – mi sajnos nem tartunk még itt.
Számos honlap célcsoportjai a gyermekek és a fiatalok, s sokan esnek olyan rejtélyes költségek, díjak és csengőhang-előfizetések okozta költséges meglepetések áldozatául, melyekről először mobiltelefon-számlájuk láttán értesülnek.
A feltárt problémák között szerepel, hogy
- az árra vonatkozó árinformációk nem egyértelműek, vagyis nem a teljes árat tüntetik fel;
- az ár nem tartalmazza az adókat;
- a fogyasztók nincsenek tisztában azzal, hogy előfizetésre iratkoznak fel;
- sok honlap nem tartalmazza az előírt kapcsolattartási információkat a szolgáltatóról.
További problémát jelentenek a félrevezető információk, melyek esetében a legfontosabb információk az apró betűs részben szerepelnek vagy nehezen találhatók a honlapon vagy az „ingyenes” szó megtévesztő használatával ráveszik a fogyasztókat hosszú lejáratú szerződések megkötésére.
„Nagytakarítás”
A „nagytakarítás” az Unió újfajta vizsgálata és jogérvényesítési intézkedése. A tagállamok egyidejűleg végzik a honlapok összehangolt ellenőrzését, hogy felderítsék a fogyasztóvédelmi jog megsértését egy adott ágazatban. Kapcsolatba lépnek az állítólagos szabályalanságot elkövető szolgáltatókkal és kérik, hogy tisztázzák helyzetüket és/vagy korrekciós intézkedéseket hoznak e szolgáltatókkal szemben.
A mobilszolgáltatásokra vonatkozó „nagytakarításra” június 2 és 6. között került sor. Az európai jogérvényesítő hatóságok ellenőrizték a mobilszolgáltatók honlapjait az uniós fogyasztóvédelmi jog – a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló 2005/29/EK irányelv, a távollevők között kötött szerződésekről szóló 1997/7/EK irányelv és az elektronikus kereskedelemről szóló 2000/31/EK irányelv – gyanított megsértésének felderítése céljából.
Az eredmények
A „nagytakarítás” a mobilszolgáltató ágazatban feltárt három olyan gyakorlattípusra összpontosított, melyek sértik a fogyasztók jogait: az ajánlatban szereplő árra vonatkozó, nem egyértelmű információk; a szolgáltatóra vonatkozó információk; félrevezető hirdetések.
Az ellenőrzött honlapok 80%-át további vizsgálatnak vetik alá. Összesen 558 honlapot ellenőriztek és 466 honlapot kell még részletesebben megvizsgálni. 76 esetben lehetséges, hogy a különböző nemzeti hatóságok között határokon átnyúló együttműködésre lesz szükség (fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat).
Az ellenőrzött honlapok 50%-ának a gyermekek voltak a célcsoportjai (558-ból 279 honlap). E honlapok a gyermekek rajzfilmhőseit, jól ismert TV-szereplőket használtak fel vagy szülői beleegyezést kértek. E honlapok esetében is jelentős arányban (80%) fordultak elő szabálytalanságok, s számos honlap esetében többszörös szabálytalanságot állapítottak meg.
Az intézkedéscsomag következő lépéseként a nemzeti hatóságok kapcsolatba lépnek a vállalkozásokkal annak érdekében, hogy ez utóbbiak tisztázzák illetve hárítsák el a feltárt problémákat. Ennek elmulasztása jogi következményekkel járhat, mely bírságot vagy honlapjuk leállítását eredményezheti. Határokon átnyúló esetekben a nemzeti hatóságok más uniós tagállamok hatóságainál dolgozó kollégáikkal működnek majd együtt. A hatóságoknak 2009 első felében kell jelentést készíteniük az elért haladásról.