fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Visszacseng: Uniós lépések a mobiltelefonos csengőhangokkal kapcsolatos csalások ellen

Meglena Kuneva, az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa tegnap ismertette a mobiltelefonos szolgáltatásokat – például csengőhangokat és háttérképeket – kínáló honlapokra irányuló, az Unió egészére kiterjedő vizsgálat eredményeit.

Európában több mint 495 millió mobiltelefon van használatban. A becslések szerint 2007-ben a teljes európai „mobiltartalom”-piac 29%-át tették ki csak a csengőhangok (ez 10%-kal haladta meg a 2006-os arányt). A 2007-es európai csengőhang-értékesítések összegét 691 millió (!) euróra teszik.

A vizsgálat, amely a 27 tagállam, valamint Norvégia és Izland több mint 500 honlapjára terjedt ki, megállapította, hogy az ellenőrzött honlapok 80%-át további vizsgálatnak kell alávetni, mivel felmerült az uniós fogyasztóvédelmi szabályok megsértésének gyanúja. Magyarország esetében 23 weboldalról van szó, amelyek mindegyikét érinti a további vizsgálat. Mindössze hét ország (Norvégia, Finnország, Svédország, Lettország, Izland, Románia és Görögország) hozta nyilvánosságra azon honlapok nevét, amelyek esetében szabálytalanságokat tapasztaltak – mi sajnos nem tartunk még itt.

Számos honlap célcsoportjai a gyermekek és a fiatalok, s sokan esnek olyan rejtélyes költségek, díjak és csengőhang-előfizetések okozta költséges meglepetések áldozatául, melyekről először mobiltelefon-számlájuk láttán értesülnek.

A feltárt problémák között szerepel, hogy

  • az árra vonatkozó árinformációk nem egyértelműek, vagyis nem a teljes árat tüntetik fel;
  • az ár nem tartalmazza az adókat;
  • a fogyasztók nincsenek tisztában azzal, hogy előfizetésre iratkoznak fel;
  • sok honlap nem tartalmazza az előírt kapcsolattartási információkat a szolgáltatóról.

További problémát jelentenek a félrevezető információk, melyek esetében a legfontosabb információk az apró betűs részben szerepelnek vagy nehezen találhatók a honlapon vagy az „ingyenes” szó megtévesztő használatával ráveszik a fogyasztókat hosszú lejáratú szerződések megkötésére.

 

„Nagytakarítás”

A „nagytakarítás” az Unió újfajta vizsgálata és jogérvényesítési intézkedése. A tagállamok egyidejűleg végzik a honlapok összehangolt ellenőrzését, hogy felderítsék a fogyasztóvédelmi jog megsértését egy adott ágazatban. Kapcsolatba lépnek az állítólagos szabályalanságot elkövető szolgáltatókkal és kérik, hogy tisztázzák helyzetüket és/vagy korrekciós intézkedéseket hoznak e szolgáltatókkal szemben.

A mobilszolgáltatásokra vonatkozó „nagytakarításra” június 2 és 6. között került sor. Az európai jogérvényesítő hatóságok ellenőrizték a mobilszolgáltatók honlapjait az uniós fogyasztóvédelmi jog – a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló 2005/29/EK irányelv, a távollevők között kötött szerződésekről szóló 1997/7/EK irányelv és az elektronikus kereskedelemről szóló 2000/31/EK irányelv – gyanított megsértésének felderítése céljából.

 

Az eredmények

A „nagytakarítás” a mobilszolgáltató ágazatban feltárt három olyan gyakorlattípusra összpontosított, melyek sértik a fogyasztók jogait: az ajánlatban szereplő árra vonatkozó, nem egyértelmű információk; a szolgáltatóra vonatkozó információk; félrevezető hirdetések.

Az ellenőrzött honlapok 80%-át további vizsgálatnak vetik alá. Összesen 558 honlapot ellenőriztek és 466 honlapot kell még részletesebben megvizsgálni. 76 esetben lehetséges, hogy a különböző nemzeti hatóságok között határokon átnyúló együttműködésre lesz szükség (fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat).

Az ellenőrzött honlapok 50%-ának a gyermekek voltak a célcsoportjai (558-ból 279 honlap). E honlapok a gyermekek rajzfilmhőseit, jól ismert TV-szereplőket használtak fel vagy szülői beleegyezést kértek. E honlapok esetében is jelentős arányban (80%) fordultak elő szabálytalanságok, s számos honlap esetében többszörös szabálytalanságot állapítottak meg.

Az intézkedéscsomag következő lépéseként a nemzeti hatóságok kapcsolatba lépnek a vállalkozásokkal annak érdekében, hogy ez utóbbiak tisztázzák illetve hárítsák el a feltárt problémákat. Ennek elmulasztása jogi következményekkel járhat, mely bírságot vagy honlapjuk leállítását eredményezheti. Határokon átnyúló esetekben a nemzeti hatóságok más uniós tagállamok hatóságainál dolgozó kollégáikkal működnek majd együtt. A hatóságoknak 2009 első felében kell jelentést készíteniük az elért haladásról.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás