| Tudatos Vásárló
A vállalkozásoknak kötelező részt venni a békéltető testületi ülésen
A fogyasztóvédelmi törvény 2015. évi változása megkönnyíti a vitarendezést a fogyasztók számára. Bár még kevesen tudják, de az online vásárlással kapcsolatos viták már online is rendezhetők.
2015 nyarán módosították a fogyasztóvédelmi törvényt, amely hatékonyabbá tette a vitarendezést. Megújult a békéltető testületek honlapja, és már online is benyújthatjuk vitarendezési kérelmünket. A korábbi rendszerhez képest, most már a vállalkozásoknak kötelező részt venni a békéltető testületi eljárásokban, és szigorodott a tájékoztatási kötelezettségük is.
Hatékonyabb vitarendezés online jogvitákban
Az online adásvétellel és szolgáltatásokkal kapcsolatos jogvitákban már online is segít a Budapesti Békéltető Testület. A fővárosi testület főbb hatáskörei:
-
ő dönt az online vásárlással kapcsolatos jogvitákban legyen szó belföldi vagy külföldi vitáról (magyar fogyasztó és külföldi webáruház között; a magyar vállalkozás és külföldi fogyasztó között);
-
a testület online tagállami kapcsolattartó pontként információkkal is segíti az érintetteket;
-
az online vásárlással kapcsolatos ügyek és jogviták teljes egészében online lefolytathatók a fővárosi testületnél.
Megújult testületi honlapok
Az új törvénymódosítás a békéltető testületek számára is hozott változásokat. Weboldalaik átláthatóbbak, naprakészek és a fogyasztók most már online is benyújthatják kérelmeiket a testületek honlapján. Több az elérhető tájékoztató anyag a honlapokon, pl. találhatunk információt a testületi tagokról és elérhetőségeikről is.
Vállalkozások tájékoztatási kötelezettsége
Szigorodtak a vállalkozások kötelezettségei is, a legfontosabbak a következők:
-
A vállalkozások kötelesek tájékoztatni a fogyasztót az illetékes békéltető testülethez fordulás lehetőségéről és annak elérhetőségeiről. Ezt az információt fel kell tüntetniük a honlapjukon, ha nincs, akkor a szerződési feltételekben (ha az sincs nekik, akkor formanyomtatványon).
-
Az illetékes hatóság és a testületek elérhetőségeit az üzletekben jól látható helyre ki kell tenni.
-
Ha a vállalkozás a fogyasztó panaszát elutasítja, írásban tájékoztatnia kell a fogyasztót, hogy panaszával hova fordulhat, és meg kell adnia az ehhez szükséges elérhetőséget is.
-
Panaszelutasítás esetén a vállalkozásnak tájékoztatnia kell a fogyasztót, hogy ő mint cég, benyújt-e kérelmet a vita rendezésére.
Vállalkozások kötelező részvétele az eljárásokban
A törvénymódosítás szigorította a vállalkozások együttműködési és részvételi kötelezettségeit. A legfontosabbak a következők:
-
Kötelező válaszirat-küldés: jogvita esetén a vállalkozások kötelesek válaszolni a testületek megkeresésére. Az iratban le kell írniuk a fogyasztó igényének jogosságát, az ügy körülményeit, csatolva a tényeket alátámasztó iratokkal.
-
Nyilatkozniuk kell arról is, hogy a békéltető testület döntését kötelezésként elfogadják.
-
Ha a jogvitát lefolytató testület illetékességi területén van a cég székhelye, személyesen meg is kell jelennie a meghallgatáson. Ha máshol van, akkor fel kell ajánlania a fogyasztó igényeinek megfelelő írásbeli egyezségkötés lehetőségét.
-
Ha a fentieket megszegik, a fogyasztóvédelmi hatóság bírságot szabhat ki rájuk. Ez kis- és középvállalkozások esetén 15 ezer forinttól 500 ezer forintig terjedhet, míg nagyobb cégek esetén 15 ezer forinttól 500 millió forintig.
Forrás: Budapesti Békéltető Testület
Fotó: Sheknows
Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.