
| Tudatos Vásárló
Tehetetlen a hatóság a fogyasztó csoportokkal szemben?
A GVH szerint megtévesztő módon hitelnyújtásként tüntette fel szolgáltatását az Euro Correct Consulting Kft. A vállalkozásnak 41,6 millió forint bírságot kell fizetnie.
A GVH azért indított versenyfelügyeleti eljárást az Euro
Correct Consulting (ECC) Kft-vel szemben, mert a vállalkozás hirdetéseiben nem
vagy nem egyértelműen adott információt a fogyasztói csoportok lényeges
tulajdonságairól (pl. a vásárlói joghoz való hozzáférés bizonytalan idejéről, vagy
a kockázati tényezőről).
A GVH korábban hasonló jogsértés miatt három eljárásban is
elmarasztalta a korábban Euro Credit Kft. néven is működő ECC Kft-t, és
összesen 36,5 millió forint bírságot szabott ki a társaságra.
Az ECC Kft. az elmarasztalások ellenére folytatta fogyasztók
megtévesztésére alkalmas tájékoztatásainak közreadását. A reklámok
elolvasásakor a fogyasztó arra a következtetésre juthatott, hogy a szolgáltatás
igénybevétele esetén a fogyasztó azonnal hozzájuthat az általa igényelt
összeghez, amelyet ezt követően havonkénti törlesztéssel fizet vissza.
Nem hitelt nyujtanak
A vállalkozás hirdetései azt a látszatot keltették, mintha
kölcsönt, hitelt nyújtana. Csakhogy az ECC Kft. nem hitelezéssel, hanem
fogyasztói csoportok szervezésével és működtetésével foglalkozik. A
szolgáltatás iránt érdeklődő és azt igénybe vevő fogyasztók számára ez sok
esetben még a szerződéskötéskor sem derül ki.
Mindezek miatt a GVH megállapította, hogy az ECC Kft.
újsághirdetéseivel megtévesztette a fogyasztókat, így a versenytörvény által
lehetővé tett legmagasabb összegű bírságot, előző éves nettó árbevételének 10%-át,
azaz 41,6 millió forintot szabott ki.
A GVH súlyosbító
körülményként vette figyelembe, hogy az ECC Kft. jogsértő hirdetései hosszú
időn át elérhetőek voltak, széles fogyasztói körhöz juthattak el. A hirdetések
ráadásul sérülékeny fogyasztói körnek (BAR-listások, nyugdíjasok, alacsony
jövedelműek stb.) szóltak. Ugyancsak súlyosbító körülménynek bizonyult, hogy a
vállalkozás visszaesőnek számít, hiszen hasonló jogsértés miatt már többször elmarasztalta
a GVH.
Ismétlődő esetek
A GVH az elmúlt öt évben összesen kilenc eljárást folytatott
le különböző fogyasztói csoportokat szervező vállalkozásokkal szemben.
Eljárásaiban a versenyhatóság sorra állapította meg, hogy a szervező
vállalkozások magatartása alkalmas a fogyasztók megtévesztésére, illetve
jogszabályba ütközik. Ám gyakran hiába szabott ki bírságot, írt elő
kötelezettséget, a vállalkozások némileg módosítva tájékoztatási gyakorlatukat,
folytatták a tevékenységet.
Nem ritka e körben az a jelenség sem, hogy e cégek egyik
napról a másikra megszűnnek, majd új néven, ám azonos gyakorlatot folytatva
működnek tovább. Mindezek alapján nem meglepő, hogy a GVH jelen pillanatban is
5 fogyasztói csoport ellen folytat vizsgálatot.
A fogyasztói csoportok tevékenységével a versenyhatóság
mellett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSzÁF) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi
Hatóság (NFH) is foglalkozik. Viszont a jogi szabályozás hiányából fakadó
problémák orvoslására a hatóságok nem vállalkozhatnak. Emiatt a hatósági
fellépések ellenére a fogyasztói csoportokat szervező cégeknek sem a
tájékoztatási, sem a működési gyakorlata alapvetően nem változott meg, miként a
fogyasztói panaszok száma sem csökkent jelentősen. Nagy valószínűséggel mindez
így is marad mindaddig, amíg a fogyasztói csoportok tevékenységét szabályozó
jogszabályok meg nem születnek.
Forrás: GVH
Kép [cc] stuart