| Tudatos Vásárló
Mobiltelefonok és roaming díjak
Egy 2007 májusában készült felmérés szerint a magyar állampolgárok egyhatodának (16%) volt problémája a mobilszolgáltatásokkal vagy mobilkészülék vásárlásával kapcsolatban.
A rádiótelefon-szolgáltatást ténylegesen is igénybe vevő válaszadók közül minden tizedik jelezte, hogy problémája volt a szolgáltatással. A legtöbb panasz a távközlési szolgáltatókkal (17%) volt kapcsolatos.
Az Európai Unióban valamennyi uniós mobilszolgáltató ma már köteles az úgynevezett eurótarifát vagy annál alacsonyabb díjszabást alkalmazni, kivéve az SMS és MMS szolgáltatásokat. Bármelyik uniós tagállamba való belépéskor a mobilszolgáltató ingyenes SMS-ben köteles tájékoztatni a fogadott és indított hívásokra érvényes percdíjakról. Továbbá, biztosítaniuk kell a szolgáltatóknak, hogy a fogyasztók egy ingyenes telefonszámon tájékoztatást kaphassanak az adott tagállam valamennyi mobilhálózatában érvényes díjakról.
Magyarországon a szolgáltatók már a szerződéskötéskor kötelesek tájékoztatni az érvényes barangolási (roaming) díjról, továbbá a tarifaváltásért nem számíthatnak fel külön díjat.
Amennyiben mégis panaszunk lenne a mobilszolgáltatók által használt tarifákkal kapcsolatosan, a Nemzeti Hírközlési Hatóság jogosult a mobilszolgáltatók esetleges jogsértő eljárásainak szankcionálására.
A legmagasabb felszámítható eurótarifák*
Év |
Nettó nagykereskedelmi ár [EUR] |
Nettó fogyasztói ár [EUR] |
|
Kezdeményezett hívások |
Fogadott hívások |
||
2007 |
0,30 |
0,49 |
0,24 |
2008 |
0,28 |
0,46 |
0,22 |
2009 |
0,26 |
0,43 |
0,19 |
*Az euró centben megadott értékek az Európai Központi Bank által közzétett euró-forint keresztárfolyam alapján számíthatóak át forintra.
Minden fogyasztónak tudnia kell, hogy ma már külföldön sem köteles az automatikusan beállított szolgáltatót igénybe venni, hanem maga választhatja meg, hogy melyik mobilhálózatot használja.
Szerződéskötés előtt érdemes odafigyelni bizonyos részletekre, illetve a szolgáltató és a szolgáltatás kiválasztása előtt érdemes összehasonlítani a különböző díjcsomagokat, mert a többletszolgáltatás általában többe kerül.
Hűségnyilatkozat aláírásakor a fogyasztónak nagyon oda kell figyelnie minden részletre, mert, amennyiben a hűségidő alatt mondja fel a szerződést, annak jelentős mértékű hátrányos pénzügyi következményei lehetnek.
A fogyasztónak továbbá jogában áll ingyenes hívásrészletező számlát is kérni, s számlaprobléma esetén a szolgáltató ügyfélszolgálatával felvenni a kapcsolatot. Hasznos lehet viszont, ha panaszunkat írásban fogalmazzuk meg – ezt a későbbiek során felhasználhatjuk bizonyítékként is.
Forrás: Európai Bizottság fogyasztóvédelmi kampánya