| Tudatos Vásárló
Karácsony után faljuk a fogyókúrás kapszulákat
Lázasan szabadulnánk az ünnepeket alatt felszedett kilóktól, ezért januártól faljuk a fogyókúrás készítményeket: az ünnepi szezon után mintegy harmadával többet vásárolnak belőle a magyarok – derült ki a Nielsen felméréséből.
Az ünnepeket alatti folyamatos vendégeskedés, evés és kevés mozgás nem marad nyomok nélkül, amitől sokan fogyókúrás szerekkel, leginkább a súlykontrollt elősegítő kapszulák segítségével igyekeznek megszabadulni. A fogyókúrás termékekre januárban „harapunk rá”, fogyasztásuk jellemzően áprilisban és májusban csúcsosodik.
Értékbeli eladásuk több mint felét a kapszulák teszik ki – derül ki a Nielsen modern kereskedelmi láncok szkennelt adatait regisztráló adatbázisából. Szorosan a nyomukban járnak, ám némileg mégis vesztettek részesedésükből a porok, köznyelven shake-alapok (kb. 40%). A tabletták, folyadékok, pezsgőtabletták vagy éppen rágótabletták piaci részesedése jóval karcsúbb, alig 6 százalék.
Éves szinten 2018 decembere és 2019 novembere között az értékbeli forgalom közel harmadával nőtt az előző év azonos időszakához képest: a tavaly karácsony előtti 12 hónapban 1,8 milliárd forint értékben vásároltunk a kategóriából.
A Nielsen adataiból az is kiderül, hogy ezeket a szereket egyre inkább a drogériákban szerezzük be, ma már az értékesítések több mint kilenctizede itt történik.
Ami a kiszerelést illeti, a nagyobb csomagok felé húz a piac: az értékesített kapszulák több mint fele 50+ darabos, a shake-alapoknál pedig az 500 grammnál nagyobb kiszerelés tarol.
Nem bízzuk akárkire a súlykontrollt: a gyártókba vetett hit megingathatatlan, az összértékesítés 90+ százaléka márkás súlykontroll termék. A sajátmárkás „fogyis” készítmények részesedése stagnál.
Nem ez a megoldás
Már többször foglalkoztunk vele, hogy az adatok szerint a túlsúly és az elhízás gyakoriságát tekintve a legrosszabb állapotban vagyunk Európában, és a világon is a 4-ikek vagyunk e tekintetben. A felnőtt lakosság közel kétharmada túlsúlyos, és európai adatok szerint a testmozgás terén is sereghajtók vagyunk.
A Nielsen egyik globális kutatása szerint ennek ellenére a magyarok csupán fele érzi úgy, hogy gondja lenne a testsúlyával – teszi hozzá Dászkál Fruzsina, a Nielsen piackutatási tanácsadója. „A januári súlyvesztést illető felbuzdulás láthatóan megjelenik a szkennelt kiskereskedelmi adatokban, amit a következő hónapokban a közelítő nyár is pörget”.
Egy OECD-felmérés szerint a fogyás érdekében az étrend tudatos átalakítására voksol a magyarok 81 százaléka. A fogyókúrás készítmények, úgymint shake-ek, tabletták, porok minden 10. magyar szerint jelentenek reális súlykontrollopciót – mutat ár a Nielsen közleményében. Az is kiderült ugyanakkor, hogy bár hiszünk benne, a tudatos egészséges étrend betartása sem megy nekünk olyan könnyen: tavaly nyilvánosságra hozott adatok szerint a magyarok 30 százaléka eszik csak naponta zöldséget, ami szintén a legrosszabb arány az egész Unióban.
Hogyan fogyjunk hatékonyan?
Megkérdeztük Antal Emesét, a TÉT Platform Egyesület szakmai vezetőjét, mi a sikeres évelei fogyókúra titka.
1. A kalóriabevitel csökkentése és a fizikai aktivitás növelése együtt a leghatékonyabb.
2. A fogyáshoz elhatározás, akarat és erőfeszítés kell.
3. A jó diéta sosem drasztikus, az egészséges fogyás a heti körülbelül 0,5-1 kilogramm.
4. Ha az ünnepek alatt felszaladt 1-2 kiló, akkor fogjuk vissza kicsit magunkat: csökkentsük az adagok méretét, iktassunk be 1-2 gyümölcs- és zöldségnapot, de semmiképp se koplaljunk több napon keresztül.
5. Válasszuk az alacsony zsírtartalmú élelmiszereket! Kerüljük a zsíros húsfélék, kolbászok, szalonnák, zsíros tej, zsíros sajtok, tejszín, 20% zsírtartalmú tejföl fogyasztását, a bő olajban sütött, rántott húsokat, burgonyát, a magas zsírtartamú péksüteményeket és édességeket.
6. Csökkentsük a cukorbevitelt, ide tartoznak a cukrozott üdítőitalok, szörpök, gyümölcslevek is.
7. Napi 5-ször étkezzünk.
8. Mozogjunk többet! Nagy túlsúly esetén napi fél óra séta, biciklizés is megfelelő, és ne feledjük: a házimunka, a kertészkedés is mozgás!
Kép: freepik.com
Innovációs és Technológiai Minisztérium – a fogyasztók érdekében. Ez a tartalom az ITM FV-I-19-18-C jelű pályázata keretében készült.