fbpx

Tarts velünk, legyél tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Jogsértő az Unilever összehasonlító reklámja

| Gazdasági Versenyhivatal

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A Gazdasági Versenyhivatal szerint az Unilever Magyarország Kft. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy reklámjaiban az általa gyártott Dove Intenzív krémnek a versenytárs Nivea kréménél jobb hidratáló és gyorsabb beszívódó képességet tulajdonított.

Az Unilever a Dove Intenzív krémet 2005. júliusában széleskörű reklámozási kampánnyal vezette be a piacra. A reklámozás vezérelve, hogy a piacvezető Nivea krémhez képest fogalmazza meg az új termék jobb hidratáló tulajdonságát és gyorsabb beszívódását. A televízióban sugárzott reklámnak – melyet a TV2-n, az RTL Klubon, az ÍriszTv-n, illetve a SpektrumTV-n sugároztak több száz alkalommal – egyetlen változata ismert, míg a nyomtatott, szórólapos reklámozásnak több változata is létezik.

A GVH Versenytanácsa határozatában leszögezte, hogy a vállalkozásokat vitathatatlanul megilleti az a jog, hogy termékeik tulajdonságairól, ezen belül a versenyjogilag releváns lényeges tulajdonságokról piaci léptékben (pl. széleskörű reklámkampánnyal) tájékoztassák a fogyasztókat. A tájékoztatás a fogyasztók áruválasztását befolyásoló eszköz, melynek tipikus megnyilvánulási formája a reklám. Ez akkor ütközik a reklámtörvénybe, illetve a versenytörvénybe, ha annak tisztességtelensége megállapítható akár fogyasztó megtévesztésre alkalmas magatartás, akár az áru megítélését nehezítő üzleti módszer alkalmazása miatt. Ekkor ugyanis a vásárlói kedvet tisztességtelenül kelti fel, s így – a versenytársak jogszerűtlen hátrányára – bekövetkezhet a fogyasztók elfordulása a versenytárs áruktól, ami végső soron kedvezőtlenül befolyásolja magát a versenyt is.

A GVH VT határozatában rámutatott, hogy a kifogásolt reklámokat képi és szöveges egységben a fogyasztók úgy értelmezhetik, hogy a piacon kapható általános bőrápolószerek közül a Dove hidratálásban, a beivódásban jobb, mint a piacvezető Nivea.

A GVH VT álláspontjának kialakításánál abból indult ki, hogy az állító és a cáfoló objektív eredmények közvetett módon a hidratálásnak azt a lényegét próbálják mérni, hogy egy termék milyen mennyiségű vizet képes bejuttatni a szarurétegbe és azt ott mennyi ideig képes tartani. Ezt a lényeget eltérő vizsgálati módszerrel közelítik meg a versenytársak. Az Unilever vizsgálati eredményeinek kétség nélküli elfogadása azt eredményezné, hogy a más megközelítésű cáfolatot a GVH VT figyelmen kívül hagyná, holott a Versenytanács által megismert összes módszer – ellenkező bizonyíték hiányában – alkalmas bizonyításra.

Ha pedig a fenti okfejtés ellenére, a Dove krém mégis jobb (hidratáció + beszívódás) a versenytársi terméknél, a reklámozás akkor is megtévesztésre alkalmas, mert a demonstrált különbség mértéke az Unilever által hivatkozott bizonyítékok szerint sem indokolt, ezért a Versenytanács a jogsértést megállapította, gondoskodott a kifogásolt magatartás folytatásának megtiltásáról, de bírságot nem szabott ki a jogsértés csekély súlya miatt.

A Gazdasági Versenyhivatal sajtóközleménye

Ajánlom másnak

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek

Legfrissebb videók

Szappan- és vegán szendvicskrém készítéssel zártuk az ÖkoKört

Szappan- és vegán szendvicskrém készítéssel zártuk az ÖkoKört

2022 tavaszán a tavaszi Tiszta otthon és ÖkoKör Kamra csoportok lezárultát és a közösen elért eredményeket egy zártkörű workshoppal ünnepeltük meg. Harmincan gyűltünk össze, hogy a fenntarthatóság jegyében vegán szendvicskrémeket készítsünk a Közöshely dolgozóinak vezényletével, valamint Vászonzsákoslány, azaz Antal Évi a melt&pour szappankészítés rejtelmeibe avatott be minket. Mi az az ÖkoKör? Itt megmutatjuk!

Még több videó
Ugrás a tudatosvasarlo.hu nyitó oldalára

    Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!
    Bónusz: tippek, tesztek, programok