fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Hogyan kerüld el az impulzusvásárlást?

A bevásárlótáskából kipakolva azt vetted észre, hogy már megint megvettél egy csomó mindent, amit nem terveztél? És végül épp azt felejtetted  el, amiért valójában bementél a boltba? Az impulzusvásárlás elkerülhető.

Mi az az impulzusvásárlás?

A mindennapi fogyasztási cikkek vagy a kis értékű áruk vásárlása az esetek többségében valamilyen kiszámíthatatlan impulzus, tehát nem előre megfontolt vásárlói mérlegelés alapján dől el.

Az impulzusvásárlás leginkább akkor fordul elő velünk, ha nem készülünk fel a bevásárlásra, nem gondoljuk át, hogy pontosan milyen termékre van szükségünk. A vásárlóhelyen valamilyen hatás, külső inger ér bennünket – pl. valamilyen hatásos reklám, akció-tábla, vásárláshelyi élmény – amire úgy reagálunk, hogy bár nem terveztük, ott akkor mégiscsak beteszünk a kosarunkba olyan termékeket, amelyeket eredetileg nem terveztünk.

 

Ezt a jelenséget a marketing szakemberek is felismerték, és ma már tudatosan építenek be olyan elemeket a vásárlási folyamatokba, amelyek ösztönzik az impulzusvásárlást. Az erre vonatkozó taktikák azért lehetnek sikeresek, mert általában kisebb értékű áruk megvásárlására ösztönöznek, amelyek esetében nem válogatunk, gondolkodunk annyit, mint például egy drágább műszaki cikkeknél.

Milyen trükkök hatására kezdünk impulzusvásárlásba?

Meglepő, hogy mennyiféleképp lehetséges erre rávenni a vásárlót. Az impulzusvásárlás többletbevételt jelent az eladónak, váratlan pénzkiadás nekünk – arról nem is beszélve, hogy a szükségtelen és felesleges termékek hozzájárulnak a háztartási szemét mennyiségének növekedéséhez, így a környezetre is káros hatással vannak.

Néhány trükk:

  • nem szokványos elhelyezés, pl. élményszerű bemutatás vagy gúlákba pakolás,
  • árubemutató,
  • előtérbe helyezés,
  • akciós a termék,
  • várakozási pontokon kisebb értékű árucikkek,
  • zene, különleges illatok miatt több időt töltünk a helyszínen

 

Hogy kerüljük el az impulzusvásárlást?

Az impulzusvásárlás ellen nehéz tenni, mivel ezek a hatások inkább a tudattalanra hatnak, a vásárlás során nem az észérveké az elsődleges szerep, hanem a különböző külső ingerekre adott tudattalan válaszreakcióké.

A legjobban úgy tudunk felkészülni ellenük, ha bevásárlás előtt végiggondoljuk, pontosan mit szeretnénk venni, mire van szükségünk, majd bevásárlólistát készítünk és igyekszünk ehhez ragaszkodni.

Ez nem fair!

Nem a gyerekek megszólítása az egyetlen probléma a szupermarketek tevékenységével kapcsolatban. A Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta foglalkozik a szupermarketek fenntarthatósági hatásaival, a tisztességtelen forgalmazói magatartással, és a Méltányos gyümölcsöt! kampány keretében a szupermarketek méltányos gyümölcskínálatának alakulásával. Olvass többet a tisztességtelen forgalmazó magatartásról itt:

A Tudatos vásárló 12 pontja segít abban, hogy a mindennapokban felelős, tudatos, környezetbarát módon vásárolj.

Így vásárolj fenntarthatóan: megújult a tudatos vásárló 12 pontja

Grafika: Szalay György

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében frissült 2016-ban.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás