Harmincszor is olcsóbb lehet a repülés, de van néhány út, ami olcsóbb vonattal
Néhány városba jobban megéri vonattal utazni, de általában a vasutat választani átlagosan négyszer drágább, mint repülni. Pedig a légi közlekedés a világ egyik leginkább klímakárosító iparága, ráadásul egyben az egyik legigazságtalanabb iparág is: a világ népességének mindössze 1%-a felelős a légi közlekedésből származó globális klímakibocsátás több mint feléért, a következmények világszerte mindenkit érintenek. A Greenpeace legújabb tanulmányában 112 európai útvonal légi és vasúti jegyárait hasonlította össze.
A repülés a közlekedéshez kapcsolódó üvegházhatású gázok kibocsátásának leggyorsabban növekvő forrása az EU-ban, az okozott kár pedig világszerte mindenkit érint a szélsőséges időjárási jelenségektől kezdve a szennyezéssel összefüggő betegségekig és a zajártalmakig.
Az uniós intézmények és a nemzeti kormányok azonban a felelősségteljes megközelítés helyett továbbra is támogatják az éghajlatváltozást a légitársaságoknak és repülőtereknek nyújtott juttatásokkal, miközben vasútállomásokat és vasútvonalakat zárnak be.
Ennek eredménye, hogy az európai légi forgalom mostanra visszatért a járvány előtti szintre: a Ryanair 2022-ben ismét Európa legszennyezőbb légitársasága volt, a Ryanair és a Wizz Air tavalyi kibocsátása pedig meghaladta a 2019-es évit, így várhatóan 2022 lesz a kibocsátási csúcsuk éve – erre figyelmeztet a Greenpeace tanulmánya.
A repülés világosan sokkal klímarombolóbb, mint a vasúti közlekedés: éghajlati hatása több mint 80-szor rosszabb lehet, mint a vonatozásé.
“Amikor teljesen világos, hogy a légi közlekedés az üvegházhatású gázok kibocsátásának jelentős és egyre növekvő részét okozza, hihetetlen, hogy a légitársaságok szabadon csábítják a fogyasztókat olyan éghajlatbarát üzenetekkel, mint a “CO2-kompenzált” vagy “CO2-semleges”. Sürgetjük a hatóságokat, hogy vegyék kezükbe az ügyet, és lépjenek fel ezzel a fogyasztókat súlyosan megtévesztő zöldre festési gyakorlattal szemben.”
– ezt Ursula Pachl, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) nyilatkozta amikor 18 ország összesen 22 fogyasztóvédelmi szervezetével együtt mi is az Európai Bizottsághoz és a fogyasztóvédelmi hatóságok hálózatához (CPC) fordultunk 17 európai légitársaság félrevezető, az éghajlattal kapcsolatos állításai miatt.
Hatalmas összefogás az utasokért a zöldre festő légitársaságok ellen
Nevetségesen olcsó
Az egyik ok, amiért az emberek a vonat helyett a repülést választják, az ár: a repülőjegyek a vonathoz képest nevetségesen olcsón kaphatók.
A megfizethetőség kulcsfontosságú, a légitársaságok és repülőterek támogatásának fokozatos megszüntetésével elindulna a légi közlekedésről a vasútra való átállás. Itt az ideje, hogy a vasút megfizethetőbbé váljon, mint a repülés egész Európában!
A jelentés 112 európai útvonal elemzésével és az egyes útvonalakon 9 különböző napon érvényes légi és vasúti viteldíjak összehasonlításával mutatja be.
Vonat vs repülőgép – fő megállapítások
- Az elemzett útvonalak többségénél (112 útvonalból 79) a repülőjáratok olcsóbbak, mint a vasút. A vasúti utazások átlagosan kétszer olyan drágák, mint a repülőjegyek, annak ellenére, hogy a repülés általános éghajlati hatása több mint 80-szor rosszabb lehet, mint a vonatozásé.
- A 112 elemzett útvonal közül csak 23 útvonal esetében (majdnem) mindig olcsóbb a vonat, mint a repülőgép. És csak a fele közülük tisztességes vonatút, a többinek nagyon rossz vagy lassú a vonatközlekedése, mint például a Tallinn-Riga és a Varsó-Ljubljana útvonal. Ebből a 23 útvonalból 16-ot nem szolgálnak ki fapados légitársaságok, mint például a Zürich-Bécs és a Brüsszel-Hamburg, ebből a 23 útvonalból 6 útvonalon egyáltalán nincs közvetlen járat, mint például a Berlin-Prága és a Ljubljana-Milánó.
- A vonatjegy ára akár 30-szor annyiba is kerülhet, mint a repülőjegy ára egy ugyanazon a napon történő utazás esetén, a legnagyobb árkülönbség a Barcelona-London útvonalon volt. Néhány európai nagyvárosok közötti útvonal, mint például a London-Bratislava (15,5-szeres), Budapest-Brüsszel (12,5-szeres), Madrid-Brüsszel (15-szörös), Valencia-Párizs (12-szeres) vagy Róma-Bécs (10,2-szeres) szintén nagy árkülönbséget mutat.
- Közép- és Kelet-Európában a vonatok gyakrabban olcsóbbak a repülőjegyekhez képest, mint Nyugat-Európában. A vonatok járatsűrűsége, sebessége, a csatlakozások és a szolgáltatások azonban általában rosszabbak, mint a nyugati országokban.
- Az Egyesült Királyság, Spanyolország, Belgium, Franciaország és Olaszország a legdrágább vonatjegyekkel rendelkező országok a repülőjegyekhez képest.
- Néhány igazán hatékony vonatútvonal, mint például az Amszterdam-London, a London-Edinburgh és a Toulouse-Párizs (egyenként 4-4,5 óra vonattal) még mindig a Top 3 legnépszerűbb rövid távú repülőjáratok között van Európában. Ezeken az útvonalakon a repülőjegyek továbbra is sokkal olcsóbbak.
- A fapados légitársaságok egész Európában jelen vannak: az összes elemzett útvonal 79%-át ők üzemeltetik. Az elemzett útvonalak további 12%-ánál az e társaságok által üzemeltetett átszállásos járatok jelentik a legolcsóbb repülési lehetőséget.
- Az easyJet, a Ryanair, a Wizz Air, a Volotea és más fapados légitársaságok tisztességtelen és agresszív árképzési stratégiájukkal a legalacsonyabb árakat kínálják, és szinte minden esetben olcsóbbak, mint a vasút. A legolcsóbb talált jegy 9,99 euróba kerül, és a Ryanair árulta.
- A vasúti utazások annál drágábbak, minél több különböző vasúttársaság vesz részt az utazásban, és minél több külön jegyet kell vásárolni az utazás különböző részeire. Az ár is változhat az egyes szolgáltatóknál.
- Mivel kevesebb átszállással és/vagy kevesebb különböző vasúttársasággal kell utazni, az éjszakai vonatok gyakran olcsóbbak, mint a nappali vonatok. De általában továbbra is drágábbak, mint a fapados légitársaságok.
- Egyes vasúttársaságok nem kínálnak jegyeket 2-3 hónapnál hosszabb időre előre: ez további előnyt jelent a légitársaságok számára.
Szuperszennyező átszállások
Az átszállásos járatok egyben messze a legszennyezőbb lehetőségek is: a tanulmány szerzőinek számítása szerint akár tízszer több üvegházhatású gázkibocsátást okoznak, mint a már eleve szennyező közvetlen járatok. Ez az éghajlatromboló gyakorlat arra veheti rá az utazókat, hogy Budapestről Párizsba Bergamón keresztül, Luxemburgból Milánóba Londonon keresztül, Madridból Zürichbe Barcelonán keresztül, Marseille-ből Berlinbe Koppenhágán keresztül repüljenek.
Magyarország
Magyarország a Wizz Air az egyik legagresszívebb árpolitikával rendelkező légitársaság országa. A Wizz Air több tucatnyi célállomásra repül Budapestről, ugyanez érvényes a Ryanairre is. Emellett az easyJet Londonba és Svájcba is repül. A fapados légitársaságok budapesti dominanciája részben annak köszönhető, hogy 2012-ben csődbe ment a korábbi magyar zászlós légitársaság, a MALÉV.
- A repülőjegyek árai azokon az útvonalakon a legalacsonyabbak, amelyeket mindkét fapados légitársaság üzemeltet, például Párizsba és Brüsszelbe.
- Vasúton Magyarország számos országgal jó összeköttetésben van. Bécsbe naponta 18 vonatpár is közlekedik, így az onnan induló éjszakai vonatokkal minden irányba utazhatunk.
- A magyar vasúttársaság, a MÁV is kínál néhány éjszakai vonatjáratot Budapestről, többek között Zürichbe, Stuttgartba és Romániába.
- A Brüsszel és Párizs felé elemzett útvonalakon a környezetszennyező repülőjegyet szinte mindig olcsóbbnak találták, az árkülönbség akár 12,5-szerese is lehetett a Budapestről Brüsszelbe szóló vonatjegy árának.
- Sokszor olcsóbb Bécsből repülni, mint Budapestről: bécsi indulással 10-15, de akár 30 ezer forinttal olcsóbb jegyet venni (átlagosan pedig 3900 forinttal drágábbak a jegyek Magyarországról, mint a szomszédos országokból). (forrás: Pénzcentrum)
Hova érdemes vonattal menni Budapestről?
Az összes elemzett magyarországi útvonal esetében a vonat átlagosan 53%-kal volt drágább, mint a repülő.
A közvetlen Ryanair-járattal rendelkező napokon a Velence-Budapest útvonal egyértelműen olcsóbb repülővel. Másrészt a közép- és kelet-európai országokon belüli útvonalakon, nevezetesen Bukarestbe és Prágába, valamint Berlinbe (ennek az útvonalnak a nagy része a közép- és kelet-európai országokban van) olcsóbb vonattal utazni.
Budapest mellett Magyarországon az egyetlen nemzetközi repülőtér Debrecenben található. Mivel onnan naponta csak néhány járat indul, nem elemezték az onnan induló vagy oda tartó útvonalakat.
Elemzett útvonalak Magyarországról és Magyarországra
Budapest-Berlin
A Ryanair naponta, a Wizz Air heti 6 alkalommal repül ezen az útvonalon.
A vasút napi 2 közvetlen összeköttetést kínál, egy nappali és egy éjszakai vonatot, a nappali vonat 11 óra 33 percet vesz igénybe.
A fapados légitársaságok által üzemeltetett útvonalakra nem jellemző módon a vonat a vizsgált 9 napból 6 napon olcsóbbnak bizonyult. Ezen az útvonalon a nappali vonat mindig olcsóbb volt, mint az éjszakai vonat. Még átlagosan is 25%-kal olcsóbb volt a vonat, mint a repülőjárat.
Kibocsátás:
Egy Budapestről Berlinbe tartó repülőút 221 kg káros üvegházhatású gázkibocsátást okoz utasonként. A 880 km hosszú vonatút 87%-kal kevesebb, 29 kg üvegházhatású gázzal jár.
Bukarest-Budapest
A városok között naponta 2 éjszakai vonatpár közlekedik, amelyeket a román állami vasúttársaság, a CFR üzemeltet. Repülővel a román állami tulajdonú TAROM naponta, az Air Connect román regionális légitársaság hetente kétszer repül.
Mivel a vonatjegyek nem kerülnek többe 37,62 eurónál, a vonat mindig olcsóbb ezen az útvonalon. Hosszú távú vonatjegyek erre az útvonalra nem kaphatók.
Kibocsátás:
Egy Bukarestből Budapestre tartó repülőút 190 kg káros üvegházhatású gáz kibocsátásával jár utasonként. A 950 km hosszú vonat használatával ezeknek a kibocsátásoknak a 83%-át lehet megtakarítani. Ez a megtakarítás 680 kWh villamos energia fogyasztásának felel meg (magyar mix), ami több mint 10 évig elegendő egy hűtőszekrény működtetéséhez.
Velence-Budapest
A Ryanair heti 3 alkalommal repül ezen az útvonalon, az árak 20,99 eurótól találhatók. További 2 elemzett napon a Ryanair átszállásos járatai Londonon és Nürnbergen keresztül olcsóbbak voltak, mint a vonat, a 9 elemzett napból 4 napon a vonat valamivel olcsóbb volt (a legnagyobb talált árelőny a vonat esetében 12,28 € volt). A leggyorsabb vonat majdnem 11 órát vesz igénybe, Bécsben mindig átszállással kell utazni. Velencéből Bécsbe van néhány nappali és éjszakai vonatjárat. A nappali vonat mindig olcsóbb volt, mint az éjszakai vonatösszeköttetés. Átlagosan a vonat 25%-kal volt drágább, mint a repülőjegy. Minden talált ár 100 euró alatt volt.
Kibocsátás:
Egy Velencéből Budapestre tartó járat utasonként 183 kg káros üvegházhatású gázkibocsátással jár. A 850 km hosszú vonatút 28 kg üvegházhatású gázzal jár, ami 85%-kal kevesebb, mint az átszállásos repülőút.
Prága-Budapest
Mint néhány más közép- és kelet-európai útvonalon, a vonat ezen az útvonalon is mindig olcsóbb, mint a repülőgép, annak ellenére, hogy a Ryanair szombat kivételével naponta repül. Mind a hagyományos cseh vasúttársaság, a CD, mind a RegioJet magánvasúttársaság naponta több vonatpárral is rendelkezik, amelyek ára 21,13 és 32,77 € között van, és körülbelül 6 óra 45 percig tartanak. Hosszú távú vonatjegyek nem kaphatók. A vonatok gyakoriságát és kiszámítható árát figyelembe véve azonban ez kevésbé jelent problémát, mint pl. az éjszakai vonatútvonalakon vagy a nagy árkülönbségű vonatútvonalakon.
Kibocsátás:
Az olcsó vonatjegyek ellenére 2022-ben 112 582 utas repült a cseh és a magyar főváros között, ami 14 400 tonna üvegházhatású gázt okozott, annyit, mint amennyit 10 000 autó bocsát ki egy év alatt. E rövid távú járat betiltásával mintegy 11 500 tonna üvegházhatású gáz kibocsátása lenne csökkenthető.
Budapest-Párizs
Budapestről Párizsba naponta közlekedik közvetlen járat a Ryanair és a Wizz Air két fapados légitársasággal, ezen kívül az Air France is közlekedik ezen az útvonalon. A legjobb vasúti összeköttetés az éjszakai vonatjárat, vagy Budapestről Stuttgartba, vagy Bécsből Párizsba.
Az előbbi volt mindig a legolcsóbb vonatlehetőség, amit találtunk. Az éjszakai vonat Stuttgartba mindig megfizethető volt, az árak 29,90 és 89 euró között mozogtak, de a TGV vagy az ICE Stuttgartból Párizsba akár háromszor olyan drága volt, mint az éjszakai vonat, így a repülőút mindig olcsóbb volt, mint a vonat.
Egy napon a Ryanairrel az olaszországi Bergamón keresztül közlekedő átszállásos járat a közvetlen járat árának kevesebb mint a feléért volt elérhető (77,10 € a 162 €-hoz képest).
Kibocsátás:
2022-ben 480 000 utas repült a két város között, ami 179 000 tonna káros üvegházhatású gázkibocsátást okozott. Egy vonatút ezen az 1480 km hosszú útvonalon e kibocsátások mintegy 87%-át megspórolhatná. A megtakarítás 103 000 fosszilis tüzelőanyaggal működő autó éves kibocsátásának felel meg. Ez körülbelül Debrecen autóparkjának mérete.
Budapest-Brüsszel
Budapestről Brüsszelbe naponta közlekedik közvetlen járat a Ryanair és a Wizz Air fapados légitársasággal, ezen kívül a Brussels Airlines is közlekedik ezen az útvonalon.
A járatokat igazán alacsony áron, 20,37 eurótól találták. A legjobb vonatközlekedés az éjszakai vonatot is magában foglalja, akár Budapestről Stuttgartba, akár Bécsből Brüsszelbe. Mindig az előbbi volt a legolcsóbb vonatútvonal. Az éjszakai vonat Stuttgartba mindig megfizethető volt, az árak többnyire 29,90 € és 59 € között mozogtak, de az ICE-k vagy a TGV és a Thalys Stuttgartból Frankfurton vagy Párizson keresztül Brüsszelbe közlekedő járatai kétszer-négyszer olyan drágák voltak, mint az éjszakai vonat, kivéve a hosszú távú foglalásokat.
A vasúton való utazás szisztematikusan drágább volt, mint a repülővel való utazás, átlagosan 4,5-szer annyiba került. Egy középtávú foglalás esetében a vonat 12,5-szer annyiba került, mint a repülőjegy.
Kibocsátás:
Egy Budapestről Brüsszelbe tartó repülőút 421 kg káros üvegházhatású gázkibocsátást okoz utasonként. Az 1350 km hosszú vonatút 90%-kal csökkentheti ezeket a kibocsátásokat. A magyarországi villamosenergiamix alapján ez a megtakarítás 1700 kWh villamos energia fogyasztásának felel meg, ami egy háztartás számára körülbelül 10 hónapig elegendő.
Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-22-E jelű pályázata támogatásával készült.