| Tudatos Vásárló
Fogyasztók a BP ellen
Egy különösen sikeres bojkott, amelynek kapcsán felmerült: igazi változás akkor lesz, ha előbb mindenki a saját háza előtt kezd söprögetni.
A közelmúltban a legbefolyásosabb popsztárnak kikiáltott Lady Gaga turnébuszai sem BP üzemanyagokkal közlekednek, miután más hírességek után az énekesnő is csatlakozott a cég elleni nemzetközi civil fellépéshez. Az olajkatasztrófa miatt amúgy is szorult helyzetbe került vállalat alaposan megérezheti a lassan egymillió bojkottáló tiltakozását. 2010 áprilisa óta a BP tulajdonában lévő mélytengeri olajfúró torony műszaki hibája miatt a világon soha nem látott mennyiségű nyersolaj ömlött a Mexikói-öbölbe.
Mára több forrás is azt állítja, hogy a baj megelőzhető lett volna, ha a vállalat nem állítja le egy pár százezer dolláros biztonsági készülék beszerzését. Az olajvállalat több megoldással kísérletezik a hiba elhárítására, de láthatóan nem ura a helyzetnek. A június elején üzembe helyezett speciális gyűjtőszerkezet felhelyezése előtt a becslések napi 1000 hordó kiömlő olajról szóltak, a szkeptikus szakértők már 60 ezerről beszélnek. (Lapzártánkkor éppen úgy tűnik, hogy 780 millió liter olaj kiömlése után sikerült végleg megfékezni az olajszivárgást – a szerk.)
A brutális katasztrófa nem csak a környezetvédőket rázta meg, mára közel egymillió fogyasztó csatlakozott a BP és a hozzá tartozó márkák (Aral, Arco, Castrol) bojkottjához. Ez addig folytatódik, amíg a BP nem teljesíti jogi és anyagi kötelezettségeit az ügyben, vagyis amíg kártérítést nem fizet azoknak, akik elvesztették állásukat vagy jövedelmüket (például a helyi turizmusban dolgozók), kamatostul vissza nem fizeti a katasztrófaelhárítás költségeit, és elő nem áll egy pontos és működő tervvel a hasonló jövőbeli balesetek elkerülése érdekében. A vásárlás befagyasztása mellett a fogyasztói csoportok változatos eszközökkel fejezik ki nemtetszésüket.
CM, buli, dizájn
Több amerikai városban rendkívüli Critical Masst szerveztek, s a biciklis felvonulás fő állomásai a cég irodái voltak. Az egyik legrégebbi és legnagyobb amerikai környezetvédő szervezet, a Sierra Club felvilágosító házibulik szervezéséhez nyújt segítséget. Az érdeklődőknek ingyenes DVD-t küldenek az olajkatasztrófáról szóló kisfilmmel, amelyben arra is tanácsot adnak, hogyan kell felhagyni az olajfüggő életmóddal. A bulin lehet filmet nézni és vitatkozni, majd levelet írni Obama elnöknek, hogy tegyen további lépéseket.
A Greenpeace pedig versenyt hirdetett a BP új logójának kitalálására. A pályázatra kétezer alkotást neveztek, és huszonötezer szavazat alapján dőlt el, ki lett a győztes. A szervezet arra is ad ötletet, hogyan gyártsunk az új logóból matricát, és hogyan ragasszuk fel például a benzinkutak töltőpisztolyaira. Egy radikális csoport (Seize BP) csasztuskát is komponált aktivistáinak a BP irodaházak elé szervezett koncertekhez („Mit akarunk? Elkapni a BP-t! / Mikor akarjuk elkapni? Most! / Ho-ho-hey-hey / A BP mohósága tűnjön el!” stb.).
A BP benzinkútjait üzemeltető kisebb vállalkozások azonban arra hívják fel a figyelmet, hogy a bojkott sokkal érzékenyebben érinti őket, mit magát az olajvállalatot, mert az a nevét viselő kutaknak csak mintegy tizedét birtokolja. A többit szerződéses partnerek üzemeltetik, amelyeknek komoly veszteséget okoz, hogy a bojkottálók a kutakhoz tartozó boltokba sem teszik be a lábukat, pedig ma ezek adják egy töltőállomás forgalmának jelentős részét.
Nem kérdés, hogy jogos a bojkottálók felháborodása, ám érdemes elgondolkodni a fogyasztók felelősségén is. Az olajvállalkozások végső soron az ő olajéhségük miatt vágnak bele egyre kockázatosabb kitermelési módszerekbe (a műanyag palacktól az autózásig szinte minden alapanyagban van olaj). Ezért vannak, akik a bojkott helyett azt javasolják, hogy szálljunk ki az autóból, használjunk kevesebb műanyagot, és kezdjünk el átállni a megújuló energiák használatára.
Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 20. számában.
***