fbpx

Tarts velünk, legyél tagjaa Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Felmérték: a bőrükön érzik a környezeti problémákat a magyarok

klíma környezeti problémák

A magyarok 80 százaléka egyet gondol arról, kinek a felelőssége a környezetvédelem. Kiderült az is, mit tartunk hazánkban a legsúlyosabb környezeti problémáknak – derül ki egy friss országos, reprezentatív kutatásból.

Szinte nincs olyan magyar ember, akit ne foglalkoztatna a bolygó jövője, egy lakos pedig átlagosan 12 környezetkárosító tényezőt tud felsorolni – derült ki az ALTEO Csoport megbízásából készített országos, reprezentatív kutatásból. Bár a különböző demográfiai csoportok eltérően vélekednek ezek jelentőségéről, egy dologban azonban 80 százalékuk egyetért: a környezetvédelem, a környezeti problémák megoldása az egész társadalom közös felelőssége.

A válaszadók 92 százaléka bevallottan érdeklődik a környezetvédelem iránt,

82 százalékuk pedig úgy látja, hogy az ő életére is közvetlen hatással vannak a környezeti problémák.

A megkérdezettek 63 százaléka szerint a környezetvédelem annyira fontos, hogy a következő generációk sorsa függ tőle, de közel egyharmaduk még nincs meggyőződve arról, hogy ez lenne jelenleg az emberek egyik legfontosabb feladata.​ Az eredmények szerint a válaszadók 87 százaléka szorong a klímaváltozástól valamilyen mértékben, közülük is 31 százalék nagyon aggódik a lehetséges következmények miatt. Ebben főleg a budapestiek és az egyetemi végzettségűek érintettek, ők azok ugyanis, akik leginkább tisztában vannak a bolygónkat veszélyeztető tényezőkkel.

Az élelmiszeripar felel a globális üvegházgáz-kibocsátás több mint harmadáért

A legismertebb környezeti problémák

A kutatás arra is választ keresett, hogy melyek ma Magyarországon a legismertebb környezeti problémák. A legtöbben az általánosabb vagy a magyarokat közvetlenül érintő jelenségeket emelték ki, és átlagosan tizenkettőt tudtak felsorolni. Ezek közül a legismertebbek

  • a levegőszennyezés (83%),
  • a túlzott erdőirtás (81%),
  • az étel- víz-, energia-, és ruhapazarlás (75%),
  • a klímaváltozás (73%) és
  • a globális felmelegedés (71%) voltak.

Az egyes demográfiai csoportok tájékozottsága között igencsak nagy különbségek mutatkoztak.​ A 20-29 éves fiatalok körében a hulladékok újrahasznosítása és a globális felmelegedés a legismertebb problémák, az egyetemi végzettségűeknél pedig a pazarlás és magas szén-dioxid kibocsátás. A budapestiek az utóbbi mellett különösen sokszor említették a műanyagszennyezést, amellyel 83 százalékuk találkozott már valamilyen formában.

Eljött a fossil fashion kora – ruháink fele már kőolajból van

A legfontosabb problémákban ezeket tartjuk

A környezeti problémák ismertsége ugyanakkor nem egyenlő azzal, hogy mennyire gondolják őket fontosnak a válaszadók, erre külön rangsort állítottak fel a felmérésben. A legégetőbb problémáknak a következőket tartjuk, fontossági sorrenben:

  1. túlzott erdőirtás, zöldnövényzet telepítésének hiánya,
  2. globális felmelegedés, levegőszennyezés,
  3. klímaváltozás.

Sokan kiemelték a veszélyes hulladéknak számító használt elektronikai cikkek felhalmozódását is, melyek ártalmatlanítása egyre nagyobb kihívást jelent az emberiség számára – ismertette az eredményeket Szabó Beatrix, az ALTEO munkatársa.

Mindenki tehet róla és tehet ellene

Tízből nyolc válaszadó szerint mindenki felelős a környezeti problémákért és azok megoldásáért,

míg 19 százalékuk a vállalatoktól, országoktól és a globális szervezetektől vár érdemi lépéseket. Utóbbi inkább a férfiakra jellemző, a nők nagyobb arányban tartják fontosnak a kollektív felelősségvállalást.

Tízből kilenc ember határozottan állítja, hogy maga is tesz a problémák ellen, közel felük pedig úgy látja, hogy a vállalatok is kiveszik a részüket a környezetvédelemből.

A top három dolog, amit a magyarok – saját bevallásuk szerint – megtesznek a zöldebb jövőért, az

  • a szelektív hulladékgyűjtés,
  • az energia-, víz- és élelmiszerpazarlás elkerülése,
  • a vásárlás visszafogása.

A megújuló energia használata minden tizedik háztartásban merül fel, míg elektromos vagy hibrid autót a válaszadók 4 százaléka vezet.

Összességében az 50 év felettiek és a magasabb végzettséggel rendelkezők a legaktívabb környezetvédők.

Tudatos Vásárló Mit tehetsz tudatos vásárlóként?

Ne feledd: A pénzed szavazat

Te döntöd el, mit és kit támogatsz. Nem kell támogatnod a kizsákmányolást, a gyermekmunkát, környezetszennyezést, a káros és felesleges dolgok tömeges gyártását.

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek