fbpx
klíma környezeti problémák

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Felmérték: a bőrükön érzik a környezeti problémákat a magyarok

A magyarok 80 százaléka egyet gondol arról, kinek a felelőssége a környezetvédelem. Kiderült az is, mit tartunk hazánkban a legsúlyosabb környezeti problémáknak – derül ki egy friss országos, reprezentatív kutatásból.

Szinte nincs olyan magyar ember, akit ne foglalkoztatna a bolygó jövője, egy lakos pedig átlagosan 12 környezetkárosító tényezőt tud felsorolni – derült ki az ALTEO Csoport megbízásából készített országos, reprezentatív kutatásból. Bár a különböző demográfiai csoportok eltérően vélekednek ezek jelentőségéről, egy dologban azonban 80 százalékuk egyetért: a környezetvédelem, a környezeti problémák megoldása az egész társadalom közös felelőssége.

A válaszadók 92 százaléka bevallottan érdeklődik a környezetvédelem iránt,

82 százalékuk pedig úgy látja, hogy az ő életére is közvetlen hatással vannak a környezeti problémák.

A megkérdezettek 63 százaléka szerint a környezetvédelem annyira fontos, hogy a következő generációk sorsa függ tőle, de közel egyharmaduk még nincs meggyőződve arról, hogy ez lenne jelenleg az emberek egyik legfontosabb feladata.​ Az eredmények szerint a válaszadók 87 százaléka szorong a klímaváltozástól valamilyen mértékben, közülük is 31 százalék nagyon aggódik a lehetséges következmények miatt. Ebben főleg a budapestiek és az egyetemi végzettségűek érintettek, ők azok ugyanis, akik leginkább tisztában vannak a bolygónkat veszélyeztető tényezőkkel.

Az élelmiszeripar felel a globális üvegházgáz-kibocsátás több mint harmadáért

A legismertebb környezeti problémák

A kutatás arra is választ keresett, hogy melyek ma Magyarországon a legismertebb környezeti problémák. A legtöbben az általánosabb vagy a magyarokat közvetlenül érintő jelenségeket emelték ki, és átlagosan tizenkettőt tudtak felsorolni. Ezek közül a legismertebbek

  • a levegőszennyezés (83%),
  • a túlzott erdőirtás (81%),
  • az étel- víz-, energia-, és ruhapazarlás (75%),
  • a klímaváltozás (73%) és
  • a globális felmelegedés (71%) voltak.

Az egyes demográfiai csoportok tájékozottsága között igencsak nagy különbségek mutatkoztak.​ A 20-29 éves fiatalok körében a hulladékok újrahasznosítása és a globális felmelegedés a legismertebb problémák, az egyetemi végzettségűeknél pedig a pazarlás és magas szén-dioxid kibocsátás. A budapestiek az utóbbi mellett különösen sokszor említették a műanyagszennyezést, amellyel 83 százalékuk találkozott már valamilyen formában.

Eljött a fossil fashion kora – ruháink fele már kőolajból van

A legfontosabb problémákban ezeket tartjuk

A környezeti problémák ismertsége ugyanakkor nem egyenlő azzal, hogy mennyire gondolják őket fontosnak a válaszadók, erre külön rangsort állítottak fel a felmérésben. A legégetőbb problémáknak a következőket tartjuk, fontossági sorrenben:

  1. túlzott erdőirtás, zöldnövényzet telepítésének hiánya,
  2. globális felmelegedés, levegőszennyezés,
  3. klímaváltozás.

Sokan kiemelték a veszélyes hulladéknak számító használt elektronikai cikkek felhalmozódását is, melyek ártalmatlanítása egyre nagyobb kihívást jelent az emberiség számára – ismertette az eredményeket Szabó Beatrix, az ALTEO munkatársa.

Mindenki tehet róla és tehet ellene

Tízből nyolc válaszadó szerint mindenki felelős a környezeti problémákért és azok megoldásáért,

míg 19 százalékuk a vállalatoktól, országoktól és a globális szervezetektől vár érdemi lépéseket. Utóbbi inkább a férfiakra jellemző, a nők nagyobb arányban tartják fontosnak a kollektív felelősségvállalást.

Tízből kilenc ember határozottan állítja, hogy maga is tesz a problémák ellen, közel felük pedig úgy látja, hogy a vállalatok is kiveszik a részüket a környezetvédelemből.

A top három dolog, amit a magyarok – saját bevallásuk szerint – megtesznek a zöldebb jövőért, az

  • a szelektív hulladékgyűjtés,
  • az energia-, víz- és élelmiszerpazarlás elkerülése,
  • a vásárlás visszafogása.

A megújuló energia használata minden tizedik háztartásban merül fel, míg elektromos vagy hibrid autót a válaszadók 4 százaléka vezet.

Összességében az 50 év felettiek és a magasabb végzettséggel rendelkezők a legaktívabb környezetvédők.

Tudatos Vásárló Mit tehetsz tudatos vásárlóként?

Ne feledd: A pénzed szavazat

Te döntöd el, mit és kit támogatsz. Nem kell támogatnod a kizsákmányolást, a gyermekmunkát, környezetszennyezést, a káros és felesleges dolgok tömeges gyártását.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás