fbpx

| Csillag Gábor

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Reklámtrükkök ABC-je: a beetető tesztelés

Könnyebben elhisszük, hogy az adott termék a tuti, ha a gyártó arra hivatkozik, hogy azt letesztelte … még akkor is, ha fogalmunk sincs arról, hogy ki, mikor, hogyan és milyen eredménnyel végezte el azt a bizonyos vizsgálatot.

A technologikus reklám csúcspontja a tesztelés motívuma. A reklámok eleinte csak elmondták, hogy egy termék jó, majd amikor ez már kevés volt, hitelesítőkkel támogatták meg termékeiket. Amikor már ez sem volt elég, bevetették a tudományos objektivizmus legnagyobb szimbólumát, a tesztelést.

A tesztelés lehet magának a reklámnak a főmotívuma (megnézik, hogy melyik terítő fehérebb, melyik kóla finomabb, melyik ránctalanító ránctalanít gyorsabban….), más esetekben csak utalnak, hivatkoznak a tesztelés tényére. Természetesen az „apró” részletek (pontosan ki, hogyan és milyen körülmények között tesztelte stb.), nos, ezek már gyakran lemaradnak.

A legtöbb, reklámban említett tesztelés a tudományosság paródiája, hiszen az empirikus ellenőrizhetőség egyáltalán nem garantált. Zavarba ejtő, hogy a legtöbb ember, ha kérdőre vonnák, valószínűleg fel is ismerné ezt, ám mivel a reklámok többségét általában nem kapargatja senki, akadálytalanul működik a tudományosság illúziója.

Az „objektív” próba motívuma olyan mély megerősítő funkcióval bír, hogy már a tesztelésre való puszta utalás is hitelesít. Erre az egyik legjobb példa a „klinikailag tesztelt” címke, ami két szempontból is érdekes. Ezt a kifejezést általában olyan termékeknél használják (pl. kozmetikumok), amelyeknél bizonyos tesztek elvégzése a forgalomba helyezés alapfeltétele.

Így egy adott termék esetében ez a címke igaz ugyan, ám mégsem több ügyes húzásnál, hiszen ez a teszt nem extra minőségről vagy megbízhatóságról árulkodik, hanem pusztán a piacra kerülés szükséges velejárója.

A „klinikailag tesztelt” címke ráadásul sokszor nem tudósít arról, hogy mi lett a teszt tényleges eredménye – így egy picinyke logikai csúsztatással a puszta kipróbálás ténye egyenlővé válik a színvonalasság bebizonyításával.

 

Sorozatunkat az a hit inspirálja, hogy ha jobban ismerjük a reklámok hatásmechanizmusait, akkor könnyebben vonjunk ki magunkat a hatásuk alól. A marketingtrükkök ismerete segít abban, hogy valóban a saját szempontjaink alapján, tudatosan dönthessünk.

Ha van ötleted, hogy miről írjunk még a sorozatban, írd meg a szerk[kukac]tudatosvasarlo.hu címre!

 

Kép [cc] tk

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás