alap kinézet

System Messages

A fürdők, strandok, kávéházak, éttermek, színházak és más helyek azért tartoznak felelősséggel, amit a fogyasztók ezekre a helyekre rendszerint magukkal szoktak vinni. Ha az adott helyen van értékmegőrzés, akkor az adott intézmény csak az ott elhelyezett tárgyakért tartozik felelősséggel.

Jó kérdés, hogy mi az, amit az emberek rendszerint magukkal visznek. Ma már egy mobiltelefon is komoly értéket képvisel és azt folyamatosan magunknál tartjuk, de egy márkásabb kabát is több tízezer forintba kerül.  Ha strandra megyünk, ott vannak a ruhák és a cipő is, amit átmenetileg nem viselünk.  

 

400.000 forintos strandi lopás

A Testület példája szerint egy fogyasztó a standon a fűben hagyta értékeit, amit elloptak tőle és 400.000 forint kára keletkezett. Elvitték a cipőjét, a márkás óráját, pénztárcáját, nagyértékű mobiltelefonját és 70.000 Ft készpénzt is.  (Ebben az esetben például nem indokolt, hogy valaki 70.000 Ft készpénzzel menjen a strandra.)  A fürdő nem vállalt felelősséget, mert az értéktárgyakat nem helyezte el a látogató az értékmegőrzőben. Pedig van értékmegőrző és számos tájékoztató is, hogy az intézmény csak az ott elhelyezett tárgyakért vállal felelősséget.  A fogyasztó a belépőjegy megvásárlásával pedig szerződést kötött a céggel, és elfogadta a Házirendet/ a szerződés feltételeit.

 

Értékmegőrzési szabályok

Az intézmények maguk jelölik ki az értékmegőrzés helyét és szabályzatát. Mi fogyasztók, a belépőjegy megvásárlásával elfogadjuk az adott intézmény szerződési feltételeit. Így ha komolyabb értékkel érkezünk egy ilyen helyre, érdemes már a bejáratnál érdeklődni az értékmegőrzés feltételeiről.

 

Szállodai értékmegőrzés

A szállodák felelőssége egy kicsit összetettebb. A szálloda mindazért felel, amit

  • amit a fogyasztó a szállodában kijelölt, vagy erre rendelt helyen helyezett el

  • amit a szobájában helyezett el

  • amit átadott egy személynek, akit ő jogosultnak tarthatott az átvételére (Ilyen személy az, aki a recepcióban a pult mögött áll, vagy akit a szálloda munkatársa a késrésünkre hozzánk küld, és benyomásunk szerint a szálloda alkalmazottja.)

A szálloda felelőssége a napi szobaár összegének ötvenszereséig terjed.  Ha készpénzről, értékpapírról és értéktárgyakról van szó, akkor a szálloda ezekért csak akkor felelős, ha a dolgot megőrzésre külön átvette. Ezekért akkor is felel, ha az átvételt megtagadta – ilyen esetben érdemes erről felvetetni egy jegyzőkönyvet.

 

Jótanácsok a bosszúságok elkerülésére

  • Ne vigyél magaddal a szükségesnél több értéktárgyat, ha nyilvános helyre mész. (pl.: fürdő, kávéház, étterem, színház).

  • Ha van értékmegőrző, használd! Csak az ott lehelyezett tárgyaidért fog az intézmény felelőssége vállalni.

  • Ha valamilyen értéktárgyat mégis magaddal viszel, és szeretnéd leadni megőrzésre, tájékozódj. Vedd figyelme az intézmény saját értékmegőrzési szabályzatát, olvasd el a kihelyezett tájékoztatókat.

  • Ha megtagadja tőled az intézmény dolgozója az értéktárgy átvételét, vetess fel jegyzőkönyvet!

 

Forrás: Budapesti Békéltető Testület

Fotó: Dreamstime

 

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében készült. 







  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében

Smink