• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Az akciói miatt bírságolták meg a Penny Marketet

2009.05.15. /
A GVH 100 millió forintos bírságot szabott ki a Penny Marketre, mivel tavaly több akciós termékért a boltban többet kellett fizetni a meghirdetettnél. Nem ez az első ilyen hatósági döntés az élelmiszerlánccal szemben.

A GVH 2008 októberében indított vizsgálatot a Penny Market ellen, és megállapította, hogy a fogyasztóknak a boltban sok esetben többet kellett fizetniük a meghirdetett akciós áraknál.

A versenyhatóság - tekintettel a jogszabályi környezet változására - két időszakra bontva értékelte a vállalkozás magatartását. 2008. szeptember 1-jén lépett ugyanis hatályba a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény, addig a hasonló ügyekben a versenytörvény előírásai voltak irányadóak. A Penny Market akciótartási gyakorlata mindkét időszakban alapvető problémákkal működött.

Az 1994-ben alapított, élelmiszer jellegű vegyes bolti kiskereskedelemmel foglalkozó vállalkozás 1996 júniusában nyitotta meg első üzletét Magyarországon. Ma 165 tagból álló üzlethálózattal rendelkezik.

A GVH megállapította, hogy a fogyasztóknak több esetben többet kellett fizetniük az akciós újságban, a plakátokon vagy a nyomtatott sajtóban meghirdetett akciós áraknál. Egyes üzletek adott esetben önkényesen kezdhették, illetve fejezhették be a meghirdetett akciós árak alkalmazását. A Penny Market az üzlethálózatban érvényesülő egységes marketingtevékenység mellett nem tudta biztosítani az egységes (a fogyasztóknak nyújtott tájékoztatással összhangban lévő) áralkalmazást. A GVH szerint nem egyedi hibáról volt szó, hanem egy olyan rendszerhibáról, amelyik bármikor, bármelyik üzletben, bármelyik akciós termék árával kapcsolatban előjöhetett.

A GVH ezért megállapította, hogy Penny Market 2008. augusztus 3. és 2008. október 3. között tartott akciói során fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, illetve tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Emiatt a kiskereskedelmi vállalkozás 100 millió forint bírságot kapott. A GVH enyhítő körülményt nem talált.

Súlyosbító körülményként vette figyelembe a hatóság, hogy a Penny Market igen jelentős, a fogyasztóknak közvetlen kárt okozó jogsértést követett el. A piac jelentős szereplőjének tartott társaság ráadásul különös visszaesőnek minősül, hiszen hasonló ügyben a GVH már elmarasztalta. A Penny Market mindezek ellenére a megtévesztő reklámokat széles körben alkalmazta, több akción át, több héten keresztül, a megtévesztés pedig nagyszámú (146) terméket érintett.

 

Forrás: GVH









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében