fbpx

| Tudatos Vásárló Biczó Gabriella

Attenborough és a zorb is benne van a mosható pelenkák népszerűségében

Egyre többen látják be, hogy nem mindegy, mekkora mértékben terheljük a környezetünket, ezért a mosható pelenkák iránti kereslet is megugrott az elmúlt években. A legnépszerűbb mosható pelenka-boltokat, a Te∙mi∙ti-t, a Mamami Boltot és a Bolyhoskát, valamint Nagy Réka “ökoanyut” kerestük meg, mondják el, milyenek a mai pelenkák, milyenek a mai pelenka-vásárlók, hogyan vegyünk okosan mosható pelust.

„Eszméletlenül megnőtt a mosható pelenkák iránti kereslet, nagyjából megduplázódott. A magyar webshopok közös tapasztalata az, hogy kétszeresére, van, ahol két és félszeresére nőtt a kereslet a tavalyihoz képest. Ezt a gyártók is világszerte tapasztalják” – mondja Farkas Veronika, a Te∙mi∙ti webshop tulajdonosa. Hasonló tapasztalata van a Mamami Bolt  marketingesének, Hofgárt-Ékes Noéminek is. „Mindenképpen többen vesznek mosható pelenkát, sőt robbanásszerűen többen. Főleg az utóbbi 6-8 hónapban. A kereslet megduplázódása talán még óvatos becslés is.” A Bolyhoska tulajdonosa, Szentkirályi-Varga Judit szintén a kereslet megugrásáról mesél: „Lassan megduplázódik a tavalyi forgalom. Nagyon sokan érdeklődnek, próbálják ki a mosható pelenkákat.”

Az Attenborough-hatás

Mi lehet ennek az oka? Ebben is megegyeznek a vélemények. „A zero waste forradalom óta sokkal népszerűbb a mosható pelenka is. Egyértelműen a David Attenborough-filmek megjelenése óta történt valami, onnantól kezdve nagyon sokan vesznek mosható pelenkát, olyanok, akik korábban egyáltalán nem vásároltak, és olyanok is, akik félig-meddig használták, de most teljesen átállnak rá” – mondja Hofgárt-Ékes Noémi.

David Attenborought felemlegetni egyáltalán nem túlzás, olyannyira nem, hogy már létezik az Attenborough-hatás mint fogalom arra a jelenségre, hogy A kék bolygó 2 angol természetfilm-sorozat 2017-es levetítése után megnőtt az érdeklődés a műanyag-újrahasznosítás iránt. 55 százalékkal nőtt az erre vonatkozó internetes keresések száma – idézi a quibit.hu a Global Web Index (GWI) brit piackutató cég jelentését.

Attenborough filmjei olyan társadalmi mozgalomhoz vezettek, ami a mosható pelenkák piacán is jól érzékelhető. A zero waste köztudatba emelése valóban sokakban elindította annak a felismerését, hogy nem terhelhetjük tovább a környezetet. „Sokan kezdték megérezni, hogy picit ezen is lehet változtatni, picit azon is. Nagyon sokan kezdenek el a második gyerekkel mosható pelenkázni, míg az elsővel nem tették” – mesél a tapasztalatairól Szentkirályi-Varga Judit.

Környezettudatos, praktikus és csinos

David Attenborough hatása azonban biztosan nem lenne elegendő mosható pelenka fronton, ha a termékek vacakok, nehezen moshatók, ha használatuk macerás lenne. Az elmúlt tíz évben rengeteget változott a kínálat, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a mosható pelenka kilépett a hippi anyukák világából.

„Az első generációs mosható pelenkák a megbízhatóságra mentek rá, és kevésbé a dizájnra, kissé bumfordik voltak. Sokkal csinosabbak most, de ez a praktikusságát nem befolyásolja” – avat be a részletekbe Farkas Veronika. „Egyre jobbak és egyre praktikusabbak, ez is hozzájárul ahhoz, hogy egyre többen veszik” – mondja Hofgárt-Ékes Noémi. „Általában aki meglátja, rögtön eldobja a korábbi fenntartásait (hogy nem higiénikus és nehezen tisztítható). Nagyon szépek, vannak, akik szinte ruhaként vásárolják őket.”

A dizájn mellett sokat számít az is, hogy a mosható pelenkákat könnyű beszerezni, egyre többet beszélünk róla, egyre többször jön szembe, hogy igen, ilyen is van. „Mindenféle formában azon dolgozunk, hogy az információ eljusson az emberekhez: email tanfolyammal, videó tanfolyammal, mosható pelenka applikációval” – mondja Farkas Veronika. „A média is sokkal többet foglalkozott ebben az évben a mosható pelenkákkal.”

Veronikákhoz a Te∙mi∙ti webshop budapesti bemutatótermébe egyre többen jönnek, olyannyira, hogy már időpontot kell foglalni. „A legtöbben a környezetvédelem miatt jönnek. Mindig beszélünk arról is, hogy a mosható pelenka a babának is sokkal jobb választás, de egyértelmű, hogy a környezetvédelmi szempont nagyon fontos.” Szentkirályi-Varga Judit is úgy tapasztalja, hogy ma már könnyebb beszerezni a mosható pelenkát, „akár egy nagyobb bababolt is tart néhányat, sok a márka, lehet válogatni, jobbak, praktikusabbak, mint tíz éve”.

 

Csónakos, zorb és a túlfogyasztás

A Bolyhoskánál az év slágere egyértelműen a természetes anyagokból készült mosható pelenka, Judit azt mondja, gyapjúra akkora igény van, hogy már egy második beszállítót is kellett keresniük. „Egyre többen fedezik fel maguknak, hogy még a jónál is van jobb.”

A Mamami Boltban a Pop In pelenkákra van a legnagyobb kereslet. A Te∙mi∙ti webshopban a trendi anyagok a bambusz, a kender és a mikroszálas betétek. „Az igényeken múlik, hogy melyik a legjobb választás” – mondja Veronika. „Ha valakinek például kicsi a lakása, nem tud nagy helyen teregetni, akkor a gyorsan száradó termék a jó választás, ha érzékeny a baba bőre, akkor nyilván a minél természetesebb anyagokat kell választani. Ha a szakmai véleményemre vagy kíváncsi, a pamut betétnél nincs jobb: egyszerűen kezelhető, bármivel lehet mosni, és bár nincs rá szükség, de akár kifőzhető is.”

Nagy Réka, az Ökoanyu könyv szerzője szerint az anyagok között van nagy fejlődés. „Nagyon jó a kender, a zorb (pamut-bambusz-kender-tencel-poliészter keverék), ami szuper nedvszívó, a bambusz pedig a világ végéig jó, mindent kibír.” A nedvszívók a kényelem felé mennek el, Farkas Veronika azt mondja, a gyártók a kicsi, minél kevésbé hajtogatható betéteket kezdik gyártani, de ő ettől függetlenül a hajtógatósakat ajánlja, mert azok olcsóbbak és praktikusabbak is. „Most a csónakos mosható pelenka a legnépszerűbb, mert nagyon kicsike lesz így a csomag és éjszakára is megfelelő tud lenni.”

Vigyázz, mert megveszed!

Annak, hogy a praktikusság mellett a dizájn is fontos szerepet kapott lett egy nem túl környezetbarát hatása: a túlfogyasztás. „Nagyon nagy a választék, a francia minimalista pelenkától a mindenféle mintákig, formákig. Annyira jók, hogy túlfogyasztásra csábítanak” – mondja Nagy Réka, aki nem csábult el, sőt, kifejezetten a minimális adaggal, 12 pelenkával csinált végig másfél évet, de jól ismeri a jelenséget.

Szitakötős, katicás, pillangós

Ezt a csapdát minden interjúalanyunk megerősítette, Szentkirályi-Varga Judit úgy fogalmazott, hogy „amikor öt ikerpárra elég készlete is van valakinek, akkor az már másról szól, itt is át lehet esni a ló túloldalára.” Azt is hozzá kell azonban tenni, hogy a mosható pelenkákat továbbadják az anyukák, a használt pelenka piac is dübörög. „Egyszer csak gyűjtőszenvedély lesz” – folytatja Judit. „Bár ezt el lehet adni, miután már szobatiszta lesz a gyerek. A másodlagos piac hatalmas.”

A Mamamis Hofgárt-Ékes Noémi szerint is átcsaphat túlfogyasztásba a pelenkavásárlás: „Igen, ha egy kollekciónak mind a 32 darabja megvan, akkor az már másról is szól – ugyanakkor miután már nincs szükség rá, továbbadják a mosható pelenkákat, nem válik szemétté, benne maradnak a körforgásban nagyon sokáig.”

Használt pelenkákat és közösséget is kaphatunk

A használt pelenkák piaca elsősorban az interneten pörög, a Facebookon a Mosható pelenka piac és csevegő csoportnak több mint 12 ezer tagja van. Itt nemcsak használt pelenkákat adnak, cserélnek, illetve ajánlanak fel az anyukák, hanem segítik is egymást, tanácsokat adnak, megosztják a tapasztalataikat. „Ebben a csoportban elképesztően támogató mindenki. Fogják a kezed és végig visznek. Szinte az összes mosható pelenkánkat ebben a csoportban vettem” – meséli Nagy Réka. Farkas Veronika óvatosságra int a használt piaccal kapcsolatban. „Nagyon meg kell válogatni, hogy mit veszel meg, főleg a külsőket, a betétekben nincs akkora tévedési lehetőség.”

Mosható pelenka választáshoz már applikáció is elérhető

A mosható pelenkák nem kerülnek a szemétbe, amikor eljön a szobatisztaság, akkor kölcsön lehet adni, el lehet adni vagy megtartani a testvérnek. „Aki nagy korkülönbséggel tervez testvért, az ne tartsa meg a pelenkákat, inkább adja el, mert, ahogy egy fürdőruhát, ha nem veszünk föl néhány évig, akkor tönkremegy. Valahogy így van a mosható pelenkákkal is. Inkább tartsuk körforgásban a pelenkát, amíg lehet” – tanácsolja Szentkirályi-Varga Judit.

Mielőtt beruháznánk egy vadiúj mosható pelenka-szettre – szintén a környezettudatosság jegyében – érdemes kipróbálni, melyik a nekünk (és a babának) való legjobb megoldás. „Mosható pelenkát lehet kölcsönözni, ki lehet próbálni, rájössz, hogy nektek melyik fazon a legjobb, ez egy igazán környezettudatos dolog” – tanácsolja Nagy Réka. Hasonlóra buzdít Veronika is: a Te∙mi∙ti-nél a bevált útvonal az, hogy az anyukák elmennek a babával a bemutatóterembe, ahol felpróbálják a pelusokat, majd kikölcsönzik. „Próbálok mindenkit rábeszélni arra, hogy először kölcsönözzenek, és ne rögtön vásároljanak. A lehető legkevesebb fölösleges vásárlás legyen.”

A használt mosható pelenkák piaca és a segítő csoportok főleg a Facebookon vannak jelen, de korántsem csak a virtuális térben. Hús-vér emberekkel is lehet találkozni, valódi kapcsolatok is születnek. „Leginkább a Facebookon vannak támogató csoportok, de egyre több klub is alakul, főleg vidéken, például Nyíregyházán, Székesfehérváron. Budapesten kerületi klubok vannak” – mondja Szentkirályi-Varga Judit. Ezekben a klubokban van cserebere, sőt klubos készlet is, ebből lehet kölcsönözni, kipróbálni, kinek mi válik be, mielőtt feleslegesen vásárolna. „Általában hordozós klubbal együtt működik, aki mosható pelusozik, az nyitott a hordozásra, így szokott kialakulni egy közösség.”

A mosható pelenka, mint kapudrog

Sokan azok közül, akik a környezettudatosság jegyében ráállnak a mosható pelenkázás útjára, tovább is mennek. Szívesen kipróbálnak más területen is zöldebb, öko megoldásokat. A mosható pelenka sokaknál kedvet csinál a mosható intimbetéthez, az intim kehelyhez, az ökomosáshoz. Kicsit úgy működik, mint egyfajta „kapudrog”: utat nyit a környezettudatos, vegyszer- és műanyagmentes élethez az intim higiéniától a gyereknevelésen át. „Mosható pelenka, természetes játékok, lehetőleg hazai készítőtől, hordozás, kötődő nevelés” – foglalja össze Judit. „Ez egy kör: ha bármely pontján belépsz, jön a következő lépés. Az ember elkezd átalakulni.”


A cikk az Innovációs és Technológiai Minisztérium (FV-I-18-19) támogatásával készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás