| Tudatos Vásárló Biczó Gabriella
Attenborough és a zorb is benne van a mosható pelenkák népszerűségében
Egyre többen látják be, hogy nem mindegy, mekkora mértékben terheljük a környezetünket, ezért a mosható pelenkák iránti kereslet is megugrott az elmúlt években. A legnépszerűbb mosható pelenka-boltokat, a Te∙mi∙ti-t, a Mamami Boltot és a Bolyhoskát, valamint Nagy Réka “ökoanyut” kerestük meg, mondják el, milyenek a mai pelenkák, milyenek a mai pelenka-vásárlók, hogyan vegyünk okosan mosható pelust.
„Eszméletlenül megnőtt a mosható pelenkák iránti kereslet, nagyjából megduplázódott. A magyar webshopok közös tapasztalata az, hogy kétszeresére, van, ahol két és félszeresére nőtt a kereslet a tavalyihoz képest. Ezt a gyártók is világszerte tapasztalják” – mondja Farkas Veronika, a Te∙mi∙ti webshop tulajdonosa. Hasonló tapasztalata van a Mamami Bolt marketingesének, Hofgárt-Ékes Noéminek is. „Mindenképpen többen vesznek mosható pelenkát, sőt robbanásszerűen többen. Főleg az utóbbi 6-8 hónapban. A kereslet megduplázódása talán még óvatos becslés is.” A Bolyhoska tulajdonosa, Szentkirályi-Varga Judit szintén a kereslet megugrásáról mesél: „Lassan megduplázódik a tavalyi forgalom. Nagyon sokan érdeklődnek, próbálják ki a mosható pelenkákat.”
Az Attenborough-hatás
Mi lehet ennek az oka? Ebben is megegyeznek a vélemények. „A zero waste forradalom óta sokkal népszerűbb a mosható pelenka is. Egyértelműen a David Attenborough-filmek megjelenése óta történt valami, onnantól kezdve nagyon sokan vesznek mosható pelenkát, olyanok, akik korábban egyáltalán nem vásároltak, és olyanok is, akik félig-meddig használták, de most teljesen átállnak rá” – mondja Hofgárt-Ékes Noémi.
David Attenborought felemlegetni egyáltalán nem túlzás, olyannyira nem, hogy már létezik az Attenborough-hatás mint fogalom arra a jelenségre, hogy A kék bolygó 2 angol természetfilm-sorozat 2017-es levetítése után megnőtt az érdeklődés a műanyag-újrahasznosítás iránt. 55 százalékkal nőtt az erre vonatkozó internetes keresések száma – idézi a quibit.hu a Global Web Index (GWI) brit piackutató cég jelentését.
Attenborough filmjei olyan társadalmi mozgalomhoz vezettek, ami a mosható pelenkák piacán is jól érzékelhető. A zero waste köztudatba emelése valóban sokakban elindította annak a felismerését, hogy nem terhelhetjük tovább a környezetet. „Sokan kezdték megérezni, hogy picit ezen is lehet változtatni, picit azon is. Nagyon sokan kezdenek el a második gyerekkel mosható pelenkázni, míg az elsővel nem tették” – mesél a tapasztalatairól Szentkirályi-Varga Judit.
Környezettudatos, praktikus és csinos
David Attenborough hatása azonban biztosan nem lenne elegendő mosható pelenka fronton, ha a termékek vacakok, nehezen moshatók, ha használatuk macerás lenne. Az elmúlt tíz évben rengeteget változott a kínálat, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a mosható pelenka kilépett a hippi anyukák világából.
„Az első generációs mosható pelenkák a megbízhatóságra mentek rá, és kevésbé a dizájnra, kissé bumfordik voltak. Sokkal csinosabbak most, de ez a praktikusságát nem befolyásolja” – avat be a részletekbe Farkas Veronika. „Egyre jobbak és egyre praktikusabbak, ez is hozzájárul ahhoz, hogy egyre többen veszik” – mondja Hofgárt-Ékes Noémi. „Általában aki meglátja, rögtön eldobja a korábbi fenntartásait (hogy nem higiénikus és nehezen tisztítható). Nagyon szépek, vannak, akik szinte ruhaként vásárolják őket.”
A dizájn mellett sokat számít az is, hogy a mosható pelenkákat könnyű beszerezni, egyre többet beszélünk róla, egyre többször jön szembe, hogy igen, ilyen is van. „Mindenféle formában azon dolgozunk, hogy az információ eljusson az emberekhez: email tanfolyammal, videó tanfolyammal, mosható pelenka applikációval” – mondja Farkas Veronika. „A média is sokkal többet foglalkozott ebben az évben a mosható pelenkákkal.”
Veronikákhoz a Te∙mi∙ti webshop budapesti bemutatótermébe egyre többen jönnek, olyannyira, hogy már időpontot kell foglalni. „A legtöbben a környezetvédelem miatt jönnek. Mindig beszélünk arról is, hogy a mosható pelenka a babának is sokkal jobb választás, de egyértelmű, hogy a környezetvédelmi szempont nagyon fontos.” Szentkirályi-Varga Judit is úgy tapasztalja, hogy ma már könnyebb beszerezni a mosható pelenkát, „akár egy nagyobb bababolt is tart néhányat, sok a márka, lehet válogatni, jobbak, praktikusabbak, mint tíz éve”.
Csónakos, zorb és a túlfogyasztás
A Bolyhoskánál az év slágere egyértelműen a természetes anyagokból készült mosható pelenka, Judit azt mondja, gyapjúra akkora igény van, hogy már egy második beszállítót is kellett keresniük. „Egyre többen fedezik fel maguknak, hogy még a jónál is van jobb.”
A Mamami Boltban a Pop In pelenkákra van a legnagyobb kereslet. A Te∙mi∙ti webshopban a trendi anyagok a bambusz, a kender és a mikroszálas betétek. „Az igényeken múlik, hogy melyik a legjobb választás” – mondja Veronika. „Ha valakinek például kicsi a lakása, nem tud nagy helyen teregetni, akkor a gyorsan száradó termék a jó választás, ha érzékeny a baba bőre, akkor nyilván a minél természetesebb anyagokat kell választani. Ha a szakmai véleményemre vagy kíváncsi, a pamut betétnél nincs jobb: egyszerűen kezelhető, bármivel lehet mosni, és bár nincs rá szükség, de akár kifőzhető is.”
Nagy Réka, az Ökoanyu könyv szerzője szerint az anyagok között van nagy fejlődés. „Nagyon jó a kender, a zorb (pamut-bambusz-kender-tencel-poliészter keverék), ami szuper nedvszívó, a bambusz pedig a világ végéig jó, mindent kibír.” A nedvszívók a kényelem felé mennek el, Farkas Veronika azt mondja, a gyártók a kicsi, minél kevésbé hajtogatható betéteket kezdik gyártani, de ő ettől függetlenül a hajtógatósakat ajánlja, mert azok olcsóbbak és praktikusabbak is. „Most a csónakos mosható pelenka a legnépszerűbb, mert nagyon kicsike lesz így a csomag és éjszakára is megfelelő tud lenni.”
Vigyázz, mert megveszed!
Annak, hogy a praktikusság mellett a dizájn is fontos szerepet kapott lett egy nem túl környezetbarát hatása: a túlfogyasztás. „Nagyon nagy a választék, a francia minimalista pelenkától a mindenféle mintákig, formákig. Annyira jók, hogy túlfogyasztásra csábítanak” – mondja Nagy Réka, aki nem csábult el, sőt, kifejezetten a minimális adaggal, 12 pelenkával csinált végig másfél évet, de jól ismeri a jelenséget.
Szitakötős, katicás, pillangós
Ezt a csapdát minden interjúalanyunk megerősítette, Szentkirályi-Varga Judit úgy fogalmazott, hogy „amikor öt ikerpárra elég készlete is van valakinek, akkor az már másról szól, itt is át lehet esni a ló túloldalára.” Azt is hozzá kell azonban tenni, hogy a mosható pelenkákat továbbadják az anyukák, a használt pelenka piac is dübörög. „Egyszer csak gyűjtőszenvedély lesz” – folytatja Judit. „Bár ezt el lehet adni, miután már szobatiszta lesz a gyerek. A másodlagos piac hatalmas.”
A Mamamis Hofgárt-Ékes Noémi szerint is átcsaphat túlfogyasztásba a pelenkavásárlás: „Igen, ha egy kollekciónak mind a 32 darabja megvan, akkor az már másról is szól – ugyanakkor miután már nincs szükség rá, továbbadják a mosható pelenkákat, nem válik szemétté, benne maradnak a körforgásban nagyon sokáig.”
Használt pelenkákat és közösséget is kaphatunk
A használt pelenkák piaca elsősorban az interneten pörög, a Facebookon a Mosható pelenka piac és csevegő csoportnak több mint 12 ezer tagja van. Itt nemcsak használt pelenkákat adnak, cserélnek, illetve ajánlanak fel az anyukák, hanem segítik is egymást, tanácsokat adnak, megosztják a tapasztalataikat. „Ebben a csoportban elképesztően támogató mindenki. Fogják a kezed és végig visznek. Szinte az összes mosható pelenkánkat ebben a csoportban vettem” – meséli Nagy Réka. Farkas Veronika óvatosságra int a használt piaccal kapcsolatban. „Nagyon meg kell válogatni, hogy mit veszel meg, főleg a külsőket, a betétekben nincs akkora tévedési lehetőség.”
Mosható pelenka választáshoz már applikáció is elérhető
A mosható pelenkák nem kerülnek a szemétbe, amikor eljön a szobatisztaság, akkor kölcsön lehet adni, el lehet adni vagy megtartani a testvérnek. „Aki nagy korkülönbséggel tervez testvért, az ne tartsa meg a pelenkákat, inkább adja el, mert, ahogy egy fürdőruhát, ha nem veszünk föl néhány évig, akkor tönkremegy. Valahogy így van a mosható pelenkákkal is. Inkább tartsuk körforgásban a pelenkát, amíg lehet” – tanácsolja Szentkirályi-Varga Judit.
Mielőtt beruháznánk egy vadiúj mosható pelenka-szettre – szintén a környezettudatosság jegyében – érdemes kipróbálni, melyik a nekünk (és a babának) való legjobb megoldás. „Mosható pelenkát lehet kölcsönözni, ki lehet próbálni, rájössz, hogy nektek melyik fazon a legjobb, ez egy igazán környezettudatos dolog” – tanácsolja Nagy Réka. Hasonlóra buzdít Veronika is: a Te∙mi∙ti-nél a bevált útvonal az, hogy az anyukák elmennek a babával a bemutatóterembe, ahol felpróbálják a pelusokat, majd kikölcsönzik. „Próbálok mindenkit rábeszélni arra, hogy először kölcsönözzenek, és ne rögtön vásároljanak. A lehető legkevesebb fölösleges vásárlás legyen.”
A használt mosható pelenkák piaca és a segítő csoportok főleg a Facebookon vannak jelen, de korántsem csak a virtuális térben. Hús-vér emberekkel is lehet találkozni, valódi kapcsolatok is születnek. „Leginkább a Facebookon vannak támogató csoportok, de egyre több klub is alakul, főleg vidéken, például Nyíregyházán, Székesfehérváron. Budapesten kerületi klubok vannak” – mondja Szentkirályi-Varga Judit. Ezekben a klubokban van cserebere, sőt klubos készlet is, ebből lehet kölcsönözni, kipróbálni, kinek mi válik be, mielőtt feleslegesen vásárolna. „Általában hordozós klubbal együtt működik, aki mosható pelusozik, az nyitott a hordozásra, így szokott kialakulni egy közösség.”
A mosható pelenka, mint kapudrog
Sokan azok közül, akik a környezettudatosság jegyében ráállnak a mosható pelenkázás útjára, tovább is mennek. Szívesen kipróbálnak más területen is zöldebb, öko megoldásokat. A mosható pelenka sokaknál kedvet csinál a mosható intimbetéthez, az intim kehelyhez, az ökomosáshoz. Kicsit úgy működik, mint egyfajta „kapudrog”: utat nyit a környezettudatos, vegyszer- és műanyagmentes élethez az intim higiéniától a gyereknevelésen át. „Mosható pelenka, természetes játékok, lehetőleg hazai készítőtől, hordozás, kötődő nevelés” – foglalja össze Judit. „Ez egy kör: ha bármely pontján belépsz, jön a következő lépés. Az ember elkezd átalakulni.”
A cikk az Innovációs és Technológiai Minisztérium (FV-I-18-19) támogatásával készült.