fbpx
akció árleszállítás árengedmény új szabály

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

35 ezer volt, 25 ezer lett – nehezebb lesz az akciós átverés májustól

Az akciókat szeretik a vásárlók, tudják ezt a kereskedők is. Vannak valóban kedvező, esetleg kihagyhatatlannak tűnő kedvezmények, de sokuk átverés, és csak többletköltésre csábítják a vásárlót. Idén május végétől egy uniós szigorításnak köszönhetően átláthatóbb lesz, melyik termék miért is számít akciósnak, és mennyibe került korábban. Mármint valóban.

SZJA adó 1% 2022

Bár a múlt év közepén még remélni lehetett, hogy az infláció megugrása átmeneti lesz és a különböző termékek, szolgáltatások ára visszafordul, egyelőre utóbbira várni kell. Januárban például az éves infláció majdnem 8 százalékos volt, a Magyar Nemzeti Bank jelezte, hogy mindent megtesz az infláció gyorsulásának megállítása érdekében, a fő cél, hogy ne maradjanak tartósan magasnak az árak.

Az áremelkedés érinti az élelmiszerek mellett a legtöbb terméket, köztük a műszaki és elektronikai cikkeket is, részben a koronavírus-járványból adódó ellátási problémák miatt. Ráadásul Oroszország Ukrajna ellen indított inváziója további bizonytalanságot okoz világszerte, és a háború az inflációra is hatással lehet globálisan és Magyarország-szerte egyaránt.

Bár a januári átlagos közel 8 százalékos inflációhoz képest mérsékeltebben, de még így is jelentősnek mondható drágulást könyvelhettek el az év első hónapjában.

A tartós háztartási gépek és az elektromos háztartási kisgépek – ezek közé tartoznak többek között a mosógépek, turmixgépek és még lehetne sorolni őket – 4-6 százalékos drágulással fejezték be a januárt. Egy 150 ezer forintos készüléknél, mosógépnél ez 6-9 ezer forintos drágulást jelenthet. A 4-6 százalékos áremelkedés a Központi Statisztikai Hivatal adata, ám ennél a boltokban nagyobb drágulásra is lehet példa. A Tudatos Vásárlók Egyesületének több vásárló is nyilatkozott. Egyikük azt mondta, hogy még a múlt év közepén kiszemelt egy tévét, ám halogatta a vásárlást, majd az idén megszerezte, de az eredeti árhoz képest 30 ezer forinttal többet kellett érte fizetnie. Ehhez hasonlóan járt egy anyuka, aki közölte, 15 ezer forinttal drágábban jutott hozzá ugyanahhoz a mosógéphez.

Az áremelkedés időszakában különösen felértékelődnek a különböző kereskedők által indított akciók, amelyeknek köszönhetően olcsóbban lehet megvenni a kiszemelt termékeket. Ugyanakkor résen kell lennie a vásárlóknak, előfordulhat, hogy az akció mögött zakatoló marketing- és reklámgépezet miatt csábító egy-egy ajánlat, valójában nem biztos, hogy tényleg kihagyhatatlan ajánlatról van szó. A kereskedők reklám- és akciódömpingjében ráadásul sokszor könnyen el lehet tévedni, előfordulhat, hogy valaki nem találja meg azt, amely ténylegesen a legkedvezőbb.

Május 28-án jön az uniós szigorítás

Ha minden jól megy, akkor a jövőben sokkal könnyebb lesz a vásárlók dolga és átláthatóbbá válnak a boltok akciói. Legalábbis ez az egyik fő célja annak az uniós jogszabálynak, amely a vásárlók érdekében új, szigorú szabályokat ír elő a kereskedők számára. A másik fontos cél, hogy kiirtsák a rendszerből az átveréseket.

A május 28-án élesedő – a romlandó termékekre, köztük az élelmiszerekre nem vonatkozó – szabály lényege a következő: minden akciónál fel kell tüntetni az úgynevezett “korábbi árat”, ez az egyik kulcsa az új előírásoknak. A korábbi ár azonban lehet többféle, mégpedig a következők:

  • Az akció, pontosabban árcsökkentés bejelentésekor forintban meg kell jelölni a korábbi, kiinduló árat, ez pedig kötelezően az akció elindítása előtti, harminc napnál nem rövidebb időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti. Tehát a vásárló számára nyilvánvalóvá kell tenni, hogy mennyit takaríthat meg az akciós termék megvásárlásával. Ez a szabály meggátolja, hogy a kereskedők az akció előtt pár nappal ideiglenesen felemeljék az árat, hogy utána kiírhassák, mennyivel olcsóbban adják ugyanazt.
  • Persze elképzelhető, hogy az adott termék még nincs 30 napja a kínálatban. Ebben az esetben az akció rajtja előtti – minimum 15 napos – időszakban érvényes legalacsonyabb ár lesz a mérvadó.
  • Ha pedig egy termékkel folyamatosan akciózik a bolt, tehát 10 százalékos árengedménnyel kezdi az akciósorozatot, majd ezt megfejeli egy újabb 20 százalékos engedménnyel, majd még egy 30 százalékossal, akkor az első árcsökkentés előtti árat kell megmutatni a vevőknek.

Az új szabályok életbe lépése után elméletileg nem lehet például megcsinálni például, hogy az új tavaszi cipőkollekció mellett a téli cipőket, bakancsokat úgy árazzák le, hogy az eredeti ár mellé egy 20 százalékkal magasabb árról szóló címkét is raknak az adott cipőkhöz.

Összességében még egyelőre nem tudni, hogy a gyakorlatban hogyan fog működni a szabályozás, mindenesetre életbe lépése után várhatóan vásárlóként nagyobb biztonságban leszünk az akciórengetegben.


FV-19 pályázat logoEz a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-20/C jelű pályázata keretében készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás