• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Termékteszt: Kávék

2009.06.02. /

A kávé több mint kellemes, élénkítő ital. Termesztésének, feldolgozásának komoly környezeti és gazdasági hatása van, amely milliók életét befolyásalja. Tesztünkben az őrölt kávékat vettük górcső alá.

Az értékelés szempontjai

 

A kávé tesztelése során figyelembe vettük azokat a tényezőket, amelyek gazdasági, szociális és környezetvédelmi szempontból is befolyásolják egy-egy termék értékét, minőségét.

Vizsgálatunk során a pörkölt, azon belül is az őrölt kávékat vettük górcső alá, elsősorban azért, mert ez a legjelentősebb mennyiségben eladott kávétermék a világpiacon. A pörkölt kávék értékesítésében csak 2%-ot képvisel a szemes kávék csoportja. Az őrölt kávék között is a negyedkilós csomagolás a népszerűbb, mintegy 65%-ban ezt vásárolják. Nem vizsgáltuk a koffeinmentes vagy csökkentett koffeintartalmú kávékat.

Korlátozott (pénzügyi) lehetőségeink (itt lehet bennünket támogatni) és a kávékínálat nagy gazdagsága miatt nem tudtunk teljes körű felmérést végezni, ezért arra törekedtünk, hogy

  • lehetőség szerint a piacvezető vállalatok ismert termékei valamint kevésbé ismert, de hozzáadott értéket hordozó termékek is szerepeljenek a tesztben,
  • olcsóbb és drágább kategóriájú termékekből is válasszunk,
  • elemzésünkben támpontokkal szolgáljunk, amelyek segítségül szolgálhatnak a vásárlás során.

Az alábbi táblázatból látható, hogy jellemző hiányosság volt a kávék többségénél az összetétel feltüntetése. Ennél ritkábban, de előfordult, hogy a kávé származási helyéről sem tudtunk meg semmit. Csak a fair trade és a bio termékeken, valamint a Lavazzán találtuk meg mindkét információt.

A külső csomagolóanyag tekintetében viszont egységes kép mutatkozott, ugyanis mindegyik termék újrahasznosítható papírban van. Ugyanilyen egységes volt a kép a gyártási idő és lejárat feltüntetése kapcsán is.

A lista élére a minősítések és a fogyasztói tájékoztatás alapján a bio és fair trade termékek kerültek 13 ponttal: Bio cafe 100% arabica, Eza Jambo, Caffe Nativo, Pur arabica, Clipper arabica. A nem minősített termékek között a Lavazza vezet 11 ponttal, amit gyakorlatilag annak köszönhet, hogy nem veszített pontot a származási hellyel és a gyártási idővel kapcsolatos információ hiánya miatt. 

 

Helye-
zés

Márka

Gyártó

Ár (250 g)

Környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás

Fogyasztóvédelem, tájékoztatás

Össz-
érték

Bio 

Fair
trade vagy más minő-
sítés

Újrahasz-
nosítható

csoma-
golás

Szárma-
zási hely

Össze-
tétel feltün-
tetése

Gyár-
tási idő,
lejárat feltün-tetése

 

1.

Bio cafe 100% arabica

Fertilia

1010 Ft

1

1

1

 

 

 

13

1.

Caffe Nativo

Goppion Caffé

1890 Ft

1

1

1

 

 

 

13

1.

Clipper arabica

Clipper Teas

1790

1

1

1

 

 

 

13

1.

Eza Jambo

Eza

1260 Ft

1

1

1

 

 

 

13

1.

Pur arabica

Alter Eco

1250

1

1

1

 

 

 

13

2.

Bryggkaffe Mörkrost

Ikea Food

550

 

1

1

 

 

 

12

3.

Espresso-
kaffe

Ikea Food

590

 

1

1

-1

 

 

11

3.

Lavazza Suerte

Luigi Lavazza

549 Ft

 

 

1

 

 

 

11

4.

Douwe Egberts Omnia Classic

Sara Lee Hungary

579 Ft

 

 

1

 

-1

 

10

4.

Douwe Egberts Paloma

Sara Lee Hungary

389 Ft

 

 

1

 

-1

 

10

4.

Douwe Egberts Karaván

Sara Lee Hungary

499 Ft

 

 

1

 

-1

 

10

4.

Jacobs Espresso

Kraft Foods Hungária

389 Ft

 

 

1

 

-1

 

10

4.

Jacobs Merido Aroma

Kraft Foods Hungária

410 Ft

 

 

1

 

-1

 

10

4.

Tchibo Brazil mild

Tchibo Budapest

799 Ft

 

 

1

 

-1

 

10

4.

Tchibo Guatemala medium

Tchibo Budapest

799 Ft

 

 

1

 

-1

 

10

5.

Jacobs Krönung

Kraft Foods Hungária

585 Ft

 

 

1

-1

-1

 

9

5. 

Tchibo Family Intense

Tchibo Budapest

499 Ft

 

 

1

-1

-1

 

9



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében