• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Online marketing a gyerekszobában

2017.10.11. /

A mai gyerekek több időt töltenek online, mint tévézéssel. Ezt a tendenciát a hirdetéspiac is követi, ami a kicsikre nézve nem jó hír. Hogyan hatnak rájuk az online reklámok?

Európában az online elköltött hirdetések már megelőzik a televíziós reklámokat, és az utóbbi években ugrásszerűen megnőtt a gyerekeket célzó marketing eszközök alkalmazása.

Éppen emiatt az Európai Bizottság átfogó kutatást indított a témában, amelynek fő kérdései

  • a gyerekekhez szóló online marketing kiterjedése és jellemzői,

  • az online játékokban elhelyezett hirdetések hatása a viselkedésre, és

  • az országok szerinti szabályozás felülvizsgálata voltak.

A kutatásban többféle (viselkedéstani, fókuszcsoportos, kérdőíves, mélyanalítikus) vizsgálati módszert alkalmaztak, illetve felülvizsgálták a résztvevő 28 EU-tagállam szabályozását is. (Izland és Norvégia is csatlakozott a kutatáshoz.)

 

Átláthatatlan, kifinomult, személyre szabott

  • Olyan átláthatatlan és kifinomult marketing eszközökkel találkoznak a gyerekek az online játékok, mobil applikációk, közösségi média használata közben, amelyekről nem tudják, hogy reklámok.

 

  • Az online játékokban (advergame*, közösségi média, appok)  túl sok beágyazott** és keresőmarketinges*** reklám és termékelhelyezés található.

*Advergame: olyan játék, amelyet kifejezetten hirdetési céllal hoztak létre, hogy egy-egy terméket vagy márkát promotáljon.

**Beágyazott reklám: Általában egy logó, kép, termék fotója alá beágyazott hirdetés.

***Keresőmarketinges hirdetés: a felhasználó korábbi keresései alapján megjelenő személyre szabott reklámok.

 

 

  • Megszokott jelenség az applikációs játékok körében, hogy fizetni kell külön azért, hogy folytathassa, vagy egy szinttel feljebb lépjen a játékban. A legtöbb játék arra buzdít, hogy a felhasználó minél több időt töltsön vele, és minél többet vásároljon az applikáción belül. Gyakran azért is kell plusz pénzt fizetni, hogy ne jelenjenek meg a reklámok.

 

  • A 6 és 12 év közötti gyerekekkel végzett két viselkedéstani vizsgálat úgy találta, hogy az online marketing módszerek erősen hatással vannak a gyerekek viselkedésére. A beágyazott hirdetések tudat alatt befolyásolják őket. Az applikáción belüli vásárlások szintén hatással vannak a vásárlási szokásaikra.

 

  • Az Európai Bizottság a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokkal együtt elérte, hogy a legnagyobb app értékesítők világosan tájékoztassák a vásárlókat arról, hogy az adott applikáció tartalmaz-e alkalmazáson belüli vásárlást. A gyerekek vásárlásra ösztönzése egyébként is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak számít.

 

 

Nem kapnak elég védelmet

A kutatás rámutatott, hogy Európában a gyerekek nem kapnak egyenlő mértékű védelmet az online marketing befolyásoltság ellen, aminek a legfőbb oka, hogy alig van különbség a szabályozásban országonként. A szülők pedig eltérő módon követik a gyerekek online aktivitását. Bár a probléma megoldásában kulcsszerepet tölthetnének be, nem minden szülő lát nagy kockázatot abban, ha a gyereke marketing célpont lesz.

 


Mivel a technológiai fejlődés gyorsaságban a törvényalkotás előtt jár, az önszabályozás lehet a megoldás a problémára. Az önszabályozó kezdeményezéseket viszont általában azzal vádolják, hogy nem megfelelően korlátozzák a marketing eszközöket.

 


Tetszett a cikk? Szívesen olvasnál még a témában?

Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!




  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében