• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Ökokozmetika gabonákkal

2011.01.04. /

Az egészséges bőr, haj, köröm a táplálkozással kezdődik. Tanácsok és receptek, amelyek kívül-belül használnak.

Akik vigyáznak az alakjukra, vagy fogyni szeretnének, legtöbbször alig vagy egyáltalán nem esznek pékárut és tésztát, pedig elvonókúra helyett csak válogatni kell. Ha kerülni akarjuk az üres kalóriákat, és székrekedésre vagyunk hajlamosak, akkor a finomított, azaz hántolt gabonából készült lisztes árukra, a kalácsra, a fehér kenyérre, a vajas süteményekre valóban jobb nemet mondani. A rostokban, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag teljes kiőrlésű – a magvak héját is tartalmazó – lisztből készült tészták, pékáruk, egyéb ételek (müzlik, köretek) fogyasztása viszont ajánlatos mindenkinek, aki a tetszetős külsőért, feszes bőrért, selymes hajért és erős körmökért már a reggelizőasztal mellett is elszántan harcolna.

 

Belülről szépül

Aki szeretne ügyelni a külsejére, annak alapvetően az egészségével kell törődnie, és csak utána jöhet a szépségápolás. Sokan a krémektől várják a csodát, pedig a bőr mégiscsak belülről épül: sejtjei a véráramon keresztül kapják a szükséges anyagokat, tehát szoros kapcsolatban van a vér- és nyirokkeringéssel, a belső szervekkel, az idegrendszerrel. Minden, ami ezek működését segíti, a külsőnknek is használ. Olyan hántolatlan gabonafélékben, mint a búza, árpa, rozs, zab, a köles vagy a gabonák közé sorolt hajdina valóságos kincsek rejlenek. A gabonamagvak sok rostot, viszonylag sok fehérjét, például esszenciális, vagyis az életfolyamatokhoz nélkülözhetetlen, aminosavat tartalmaznak. Kevés zsírféle van bennük, de annál értékesebbek.

A rengeteg vitaminjuk közül érdemes kiemelni a vízben oldódó B-vitaminokat, amelyek az idegrendszer működésében, a sejtek anyagcseréjében, a bőr épségében játszanak szerepet. Fontos még bennük az öregedéslassító E-vitamin is. A gabonák ásványi anyagokban szintén bővelkednek. Erős és egészséges lesz a haj, rugalmas a bőr, szép a köröm a teljes kiőrlésű magvakban található szilíciumtól. A csontok és a fogak épülését segíti a foszfor, a fluor és a kalcium, az izmok működését a magnézium, a kálium pedig a szervezet savegyensúlyáért felelős – hogy csak a legfontosabbakat említsük.

 

Fogyókúrázóknak is

Rostokra nagy szükség van a belek és a gyomor megfelelő működéséhez. A bőr egészségét és szépségét az emésztő- és méregtelenítőszervek állapota is befolyásolja. A vízben oldódó rostanyagok (pektin) segítik a bél mozgását, a folyadékot megkötve könnyebbé teszik a salakanyagok eltávolítását. A tartós székrekedés pattanások, mitesszerek formájában a bőrön is kiütközik. A szakértők szerint napi 25-50 gramm rost még a fogyókúrázók számára is hasznos.

A vízben oldódó rostok a gyomorban megduzzadva a telítettség érzetét keltik, a vízben nem oldódók pedig csökkentik a tápanyag-felszívódás mértékét, és lelassítják a gyomor ürülési sebességét. Vagyis a gabonák fogyasztását követően csak hosszabb idő után jelentkezik éhségérzet. Ez különösen azok számára örvendetes hír, akik nehezen tudnak meglenni nassolás nélkül, vagy a növényi ételektől állandóan farkaséhesnek érzik magukat.

 

Szép bőr és haj

A keringési zavarokban szenvedők is gyakran panaszkodnak olyan bőrproblémákra, mint a lábakon megjelenő seprűvénák, az orcákat pirossá színező hajszálerek, duzzadt bokák. A rostbevitel számukra is fontos. Nem csupán azért, mert hozzájárul a koleszterinszint csökkenéséhez, hanem mert a magokban lévő szilícium (kovasav) adja a kötőszövetek (erek, bőr, csontváz, kötőhártya, porcok) rugalmasságát, szilárdságát is.

Aki szervezetében elegendő mennyiségű kovasavat tárol, annak jobb eséllyel lesz rugalmas és sima a bőre, fénylő a haja. A kovasav és a fluor együttes jelenléte pedig az erős fogak és körmök feltétele. Mivel az életkorral folyamatosan csökken a szövetek kovasavtartalma, a folyamatos utánpótlásról teljes értékű táplálkozással kell gondoskodnunk, amibe a teljes kiőrlésű gabonafélék is beletartoznak. Különösen a kölest, a hajdinát, a zabot és a barna rizst ajánljuk mindenki figyelmébe. A köles ásványi anyagokban igen gazdag – nagy mennyiségű kovasav, fluor, kén, foszfor, vas, magnézium, kálium, cink is található benne –, és mivel nem tartalmaz glutént, lisztérzékenyek is fogyaszthatják.

A kén elengedhetetlen a haj és a köröm növekedéséhez. Ne feledjük, hogy az idegrendszer mellett a bőr és a hajzat is megsínyli, ha ezekből nem jutunk elegendő mennyiséghez – hiányukban gyakoribbá válnak a gyulladások, erősödhet a hajhullás. Mivel a köles vasat is tartalmaz, a fakó bőrű vashiányos olvasóinknak is melegen ajánljuk. Lúgos kémhatása miatt a cellulit-, valamint a pattanásellenes diétát követők, illetve a rozáceás bőrűek étrendjében is fontos szerepe lehet. A zab és zabpehely fogyasztása a gyulladást gátló anyagok miatt a bőr- és emésztési panaszok esetén különösen ajánlott, és az említett cellulit- és pattanásdiétában ugyancsak kiemelt helye van. A barna rizs méregtelenít, segíti a salakanyagok eltávolítását, ezért bőrbetegségek, hajhullás esetén is érdemes fogyasztani, és mivel nem hizlal, fogyni vágyók is bátran ehetik.

A hajdinakása a B és E vitaminok mellett értékes öregedéslassító anyagokat is tartalmaz, például rutint, amely a hajszálerek egészségéhez feltétlenül szükséges. A hajdina rendszeres fogyasztásától a kötőszövet rugalmasabbá válhat, a hajszálerek törékenysége csökken. Annak ellenére, hogy mindennap ajánlott teljes kiőrlésű gabonát fogyasztani, az arányokra érdemes odafigyelni. A túlzott bevitel szintén káros lehet, mert a rostok nagy mennyiségben képesek megkötni egyes nélkülözhetetlen ionokat (kalcium, vas, réz, magnézium, foszfor, cink, aminosavak és számos vitamin), így azok hiányosan szívódnak fel. Vásárláskor ügyeljünk a szavatosságra, felhasználáskor szagoljunk bele a csomagolásba, mert a penészes gabona károsítja a szervezetet.

 

Receptek

Valamennyi gabona megőrölt magvait felhasználhatjuk házi kozmetikánkban joghurttal, élesztővel arcradírok készítéséhez, valamint vitalizáló és tápláló (krémes) gyümölcspakolások sűrítésére. Érzékeny és vékony bőrűeknek tanácsos egészen finomra őrölni a szemeket, hogy ne sértsék fel a bőrt. A hidegen sajtolt búza- és kukoricacsírából nyert olajok sok E-vitamint, karotint, lecitint tartalmaznak. Ezek mind az arc, mind a testápoláshoz felhasználható, kiváló bőrápoló, regeneráló tulajdonságú anyagok, amelyeket a megnedvesített bőrbe kell bemasszírozni. Száraz bőrűek keverjenek hozzá mandula- vagy avokádóolajat.

Arcpakolás száraz bőrre

1 evőkanál mézet forró víz fölé tartva melegítsünk föl. Tegyünk hozzá 1-2 kanál tejet vagy tejszínt, 1 tojássárgáját és annyi búzacsírát, hogy kenhető pépes masszát kapjunk. A gőz fölött bemelegített arcra ecsettel kenjük fel. Körülbelül fél óra múlva bő langyos vízzel mossuk le.

Arcpakolás zsíros bőrre

Tegyünk kis üvegtálkába 1-2 evőkanál zabpehelydarát. Adjunk hozzá annyi frissen préselt uborkalevet, hogy sűrűbb masszát kapjunk. Egy tojásfehérjét verjünk fel habbá, és finoman keverjük a péphez, majd kenjük fel a megtisztított bőrre.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 20. számában.

 

Kép [cc] sweetnbetangrenbeen



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében