• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Mi fán terem? Spárga

2008.06.06. /

A koranyár beköszöntének csalhatatlan jele a lila, zöld, halványsárga vagy fehér, csokorba kötött spárga megjelenése.

A liliomfélék családjába tartozó évelő spárga legközelebbi rokonai a hagymafélék. A friss hajtásokat május elejétől-közepétől élvezhetjük néhány rövid héten át. Sokoldalúan felhasználható és igen egészséges. Termesztése munkaigényes, ezért viszonylag drága - nemhiába nevezték régebben a királyok ételének.

 

Spárgafogyasztás a múltban

A spárga Közép- és Dél-Európában, Észak-Afrikában és Kis Ázsiában őshonos. Nevét a görögöktől kapta, akik a friss hajtásokat ízük, állaguk és étrendi hatásuk miatt előszeretettel fogyasztották. Termesztésbe először az egyiptomiak vették, a rómaiak pedig annyira nagy becsben tartották, hogy külön spárgaszállító flottát tartottak fent a nemes növény szállítására. Augustus császár a gyorsan elvégezhető feladatokra a „kevesebb időt igényel, mint a spárga megfőzése" kifejezést alkalmazta.

A nedvdús hajtásokat a rómaiak jegeléssel, illetve szárítással tartósították. A szárítás ismert volt az amerikai indiánok körében is, akik egészségügyi megfontolásból tették ezt: a száraz éghajlatú, vízben szegény területeken különösen fontos volt, hogy rendelkezésükre álljon egy hatékony vizelethajtó szer.

A növény a középkorban kissé feledésbe merült, majd újjáéledt: XIV. Lajos udvarában elnyerte a „zöldségek királya" címet. A francia király különleges üvegházakat építtetett, hogy egész évben hozzájuthasson kedvenc csemegéjéhez.

Manapság a spárga világszerte ismert és használt zöldség. Kínában édességet készítenek belőle; Európában és Észak-Amerika-szerte kedvelt táplálék.

 

Táplálkozástani hatás

A spárga gyógyhatását már a régebbi korok is elismerték. A népi gyógyászatban gyulladások csökkentésére, fájdalmak csillapítására javallották. Ízületek és idegi problémák esetén is használták.

A spárga igen gazdag ásványi anyagokban. Tartalmaz kalciumot, vasat, káliumot, foszfort, és remek forrása az olyan nyomelemeknek is, mint a molibdén és a fluor. Nátriumban szegény. Összetétele folytán lúgos kémhatású, tehát semlegesíti szervezetünk esetleges savasságát.

Vitaminjai közül kiemelkedő a C, E, A, K valamint többféle B-vitamin tartalma is. Fogyasztása várandós anyáknak is javasolt.

Tisztítja a vesét, segíti a vesekövek feloldását. Hatékony vízhajtó. Fogyasztása húgyúti fertőzések esetén is előnyös. Eltávolítja az ízületekben lerakódó húgysavköveket.

Segíti a vér sav-lúg egyensúlyának helyreállítását, tisztítja a vért, s ily módon a bőrünket is. Hatékony lehet ekcéma ellen is. Nyomelem-tartalma révén elősegíti belső elválasztású mirigyeink működését. Kedvező hatású a szívműködésre, a májra és a hasnyálmirigyre. Fogyasztása idegrendszeri problémák esetén is javasolt.

Előnyös hatásait elsősorban nyersen fejti ki. Ezt 1-2 síp, illetve kevéske spárgalé elfogyasztásával oldhatjuk meg.

 

A spárga és az illat

Elfogyasztását követően egyes kéntartalmú vegyületei lebomlanak, és hamarosan megjelennek a vizeletben. A jellegzetes „illattal" először találkozók megnyugtatására: a folyamat természetes és egészséges. Nem minden ember szervezete képes azonban erre a bontásra, s nem minden ember érzékeli a jelenséggel együtt járó sajátos illatot sem.

 

A spárga vásárlása és tárolása

Az egészen friss spárga lédús, nyomásra levet enged. A száraz tapintású, könnyű csomagok régebbi szedést, szálkás, fonnyadt sípokat sejtetnek. Lehetőleg használjuk fel a vásárlás napján. Hűtőszekrényben nedves ruhába csavartan 2-3 napig tárolhatjuk.

 

Felhasználás

  • Először is vágjuk le az alsó, fásabb részeket.
  • A sípok tisztításához használhatunk burgonyahámozót.
  • A felső, puhább részeket, különösen a zöld spárgánál, legtöbbször elegendő csak megmosni, hámozni nem kell.
  • Díszítéshez, salátába általában a spárga hegyét használjuk, a többi részt más ételekbe tehetjük.
  • Nyers fogyasztáshoz készítsünk belőle levet, melyet ízesítsünk más zöldségféle (pl. paradicsom, uborka) levével.
  • Ha a recept előfőzést ír, ízének és illatának megőrzése érdekében forrásban levő, enyhén sós vízbe, lehetőleg állítva helyezzük a sípokat, így azok nem fognak eltörni. A szín megőrzése érdekében adjunk pár csepp citromlevet, vagy ecetet hozzá. A főzőlevet leves készítéséhez, rizsfőzéshez használhatjuk.

 

Receptek

Sült spárga
Elkészítés: A tisztított spárgát olajjal bekenjük, majd egészen kevés cukorral megszórjuk. Hőálló üvegedényben 220 fokon 15 perc alatt készre sütjük. Ezalatt megpuhul, de roppanós marad. Nagyszerű alapanyag salátához, tésztás, szezámmagos ételekhez, de sült húshoz, sonkához is remek körítés.

Egyszerű tojásos spárgasaláta
Elkészítés: A megfelelően előkészített spárgát enyhén ecetes, sós vízben megfőzzük-pároljuk, majd darabokra vágjuk. Főtt tojás darabkákkal és kevés olajjal óvatosan összekeverjük. Fokhagymás tejfölös öntettel leöntve tálaljuk.

 

 

Termesztési ötletek

A spárga éveken át ugyanazt helyet foglalja el, tehát körültekintően válasszunk! A viszonylag laza, tápanyagban gazdag talajokat kedveli. Pangóvizes területen ne termesszük! A szárazságot elviseli, de az öntözést meghálálja.

A földalatti növényrészekkel terjedő gyomokkal (pl. tarackbúza) fertőzött talajon a termesztés sikere erősen kétséges. Napsütötte helyen erősebb és egyenesebb sípokat fejleszt.

Kerüljük a hagyma és a fokhagyma közelségét. Remekül megfér viszont az akár talajtakarásként is odatelepített salátával, uborkával, paradicsommal.

Termesztése előtt gazdagítsuk a talajt érett komposzttal és ha szükséges, nagy káliumtartalmú fahamuval.

Ássunk ki egy megfelelő méretű gödröt és abba helyezzük el a spárga gyökérdarabkáit, majd locsoljuk be.

Az első két év során a gyomlálás, óvatos talajlazítás és komposzt-visszapótlás a feladatunk. A ritkásan jelentkező hajtásokat novemberben a földig levágjuk. A harmadik évtől kezdve számíthatunk komolyabb termésre, amelynek mennyisége a tizedik évtől fokozatosan visszaesik.

A szedés során minden értékes méretű sípot szedjünk le, mert ezzel a föld alatti rizómát erősítjük.

A több éves állományban fellép a spárgarozsda és a fuzárium. Ezeket a betegségeket a károsodott sípok eltávolításával mérsékelhetünk. A gondok részben elkerülhetőek ellenálló fajtákkal és a növény igényeinek megfelelő környezet kiválasztásával.

Az idősebb hajtásvégeken és érett bogyókon megtalálható spárgabogár idővel a fiatalabb, fogyasztásra alkalmas részeket is megtámadja. Célszerű a jelenlétét figyelni, és az idősebb részeket a tenyészidőszak végeztével eltávolítani.

 

Kép [cc] John, Esteban Cavrico

 

***
Tetszik a TudatosVásárló.hu, és szívesen olvasod a cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!


  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében