• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Így védd meg a gyerekedet az internetes reklámtól!

2015.04.22. /

Miért veszélyesebbek az internetes, mint a televíziós reklámok a gyerekeinkre? Megdöbbentő adatok arról, amikor a gyerek már jobban ért a nethez mint a szülő, és milyen ára van annak, ha túl kényelmesek vagyunk. 

Gyermekeink egyre több időt töltenek számítógépek, táblagépek, okostelefonok előtt, a marketingesek pedig örömmel látják őket ezeken a felületeken. A Z-, majd az érintőképernyős kütyüvel a kezében született Alfa-generáció a reklámipar számára aranybánya. Az a világ, ahol lassan a legkisebbek is nálunk otthonosabban mozognak.

Az internet hatalmas áttörést jelentett a reklámiparban, hiszen beláthatatlan lehetőségeket kínál a gyermekek elérésében: rendkívül fontos előnye, hogy alkalmas interaktív megoldásokra, a játékokkal a hirdetők a gyerekek figyelmét a tradicionális médiumokon átlagos 1-2 perc helyett akár 25-30 perce is leköthetik. Az internet előnyös oldala számukra az is, hogy míg a hagyományos reklámfelületek használata többé-kevésbé jól szabályozott, ez az online megoldásokról messze nem mondható el.

Az, hogy a gyerekek elég online reklámmal találkozhatnak-e, senkit se aggasszon. A 9-16 év közötti magyar gyerekek közel 60%-a napi szinten, további 35% heti egy-két alkalommal csatlakozik az internetre. Saját bevallásuk szerint leginkább videókat néznek, az iskolai feladatokhoz keresnek segítséget, illetve a közösségi oldalakat látogatják a neten.

A második legnépszerűbb csoportba közel azonos értékekkel a chatelés, az online játék, illetve az emailezés került- derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megrendelésére 2011-ben elkészült EU Kids Online című tanulmányból (az adatok azóta nyilvánvalóan változtak)

 

Totális támadás

Gyakorlatilag nem találunk olyan gyerekeknek szóló honlapot, amelyen ne lenne valamilyen hirdetés, az ilyen oldalak bevételének java részét ezek adják. A marketingesek számára leghatékonyabb megoldások a termékelhelyezés mesefilmben, online játékban, a gyerekek által kedvelt, ismert emberek vagy rajzfilmfigurák használata egy-egy reklámban, de ide sorolhatók a különféle gyerekek számára kedves klubok, online nyereményjátékok is.

Külön kategória a „reklámjáték” (advergame), amelyben maga a termék a főszereplő, köré épül a teljes történet. Ilyen reklámjátékot játszhatnak a legkisebbek a kubumaci.hu-n, de ilyen a nagyobbaknak szóló játék a Sportszelet oldalán.

A Barbie.com-on a gyerekek megszámlálhatatlan játék közül választhatnak: virtuálisan ruhát tervezhetnek Barbie-nak és barátainak. Felépíthetik saját Barbie-házukat, végtelen mennyiségű videót nézhetnek, applikációkat, e-könyveket, nyomtatnivaló színezőket tölthetnek le, beléphetnek a klubba, ami további „előnyökkel” kecsegtet..

 

Iskolás csoportok jelentkezhetnek az NMHH Bűvösvölgy médiaértés-oktató központjába, ahol megismerhetik, hogyan tudják tudatosan és biztonságosan használni az internetet és „okos” eszközeiket. Egy saját reklámfilm elkészítése közben tudatosíthatják magukban, hogyan hathatnak rájuk, milyen trükkökkel manipulálják a fogyasztókat a reklámok.

A Facebook, a Twitter és a többiek

A játékok csak egy szelete a gyermekeket online bombázó hirdetési lehetőségeknek. A fiatalok közösségi oldalakon élik életüket, s míg a szülők nem, a reklámok ide is követik őket. Az EU Kids Online adatai szerint a magyar gyerekek kétharmadának van legalább egy közösségi oldalon saját profilja; negyedüknek van 50 és 100 közötti, harmaduknak 100 és 300 közötti ismerőse, míg 13%-uknak ennél is több.

Az összes megkérdezett nagyjából fele hagyja, hogy profilja mindenki által látható legyen, 22%-uk részlegesen korlátozták a láthatóságot, 16%-uk alkalmaz olyan beállításokat, hogy csak barátaik láthassák őket. A felmérés nem foglalkozott azzal az amúgy igen elterjedt jelenséggel, hogy a gyerekek, elkerülendő, hogy szüleik ellenőrizni tudják online tevékenységüket, álnéven regisztrálják magukat a közösségi oldalakon.

 

Amikor a gyerek lekörözi a szülőt

A biztonságos internethasználatra a szülők, illetve a tanárok taníthatnák meg a gyerekeket, és a szakemberekre hallgatva a szülők követnék is a“hagyd, de kontroláld” elvet. A felmérésből azonban kiderül, hogy az esetek közel felében a gyerek jobban ismeri az internetet, ezért a szülőknek esélyük sincs, hogy ők határozzák meg a biztonságos netezés szabályait. A megkérdezett szülők több mint negyede nem használja az internetet, akik pedig használják, azoknak harmada nem magabiztos internethasználó.

Az internetet nem használó szülőket legnagyobb arányban a kistelepüléseken és az alacsony státuszú háztartásokban találjuk. A fiatalok online életének nagyrésze ismeretlen világ a szülők előtt, akik az ott történő dolgokat sem ellenőrizni, sem befolyásolni nem tudják.

A szülők döntő többsége (84%) ugyan megválogatja a gyerek által elérhető tartalmakat, kétharmaduk megköti a mobil eszközhasználat hosszát és módját, biztonsági alkalmazást azonban mindössze tízből egy szülő töltött le a gyerek által használt kütyüre- derül ki az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. 2014-es, nem reprezentatív, óvodás gyermeket nevelő internetezőket vizsgáló kutatásának adataiból.

 

Leigázott digitális benszülöttek

A reklámszakma digitális benszülőttekként emlegeti a mai gyermekeket, és ezzel együtt lerázza magáról annak a felelősségét, hogy a felszínt tekintve bármennyire is otthonosan használja ez a korosztály a digitális kütyüket, alapvetően gyerekek. Gyerekek, akik nyolc éves korukig nem is képesek különbséget tenni a reklám és a számukra fontos tartalom között, és még tíz éves korukban sem vélik reklámnak a látottakat, ha azokban mesefilmekből, sorozatokból ismert karakterek szerepelnek.

A nagyobbak már nagyjából értik, mi az a reklám, de ők sincsenek tisztában azzal, hogy a magukról szolgáltatott adataikat adják-veszik a marketingpiacon. Amikor a neten – akár a Facebookon, a YouTube-on, akár a Google bármely szolgáltatásán - lógnak, az ismerőseik mellett valójában számos céggel is felveszik a kapcsolatot, akik nyomon követik kereséseiket, vásárlásaikat. Az ilyen adatok pedig aranyat érnek a reklámcégeknek.

 

Veszélyesebbek, mint a tévéreklám

A legnagyobb különbség az internetes és a televíziós reklámok között az interakció mértékében rejlik. A tévé egy passzív médium: elbűvöli ugyan a gyerekeket, de nem szippantja be, mint az internetes játékok. A tévézés ráadásul nagyobb képernyőnél zajló, a szülők által könnyen követhető tevékenység, míg a netet kisebb kütyükön, telefonokon bújják, a gyerek világa ilyenkor teljesen bezárul, amibe kívülről behatolni valóságos rajtaütést jelent – mutat rá Barbara Kahn, a Jay H. Baker Retailing Center (University of Pennsylvania) igazgatója – a Center for a New American Dream Kids unbranded címen tavaly kiadott kézikönyvében.

 

Hat lépés, hogy kevesebb online reklámmal találkozzon gyermeked

  1. Szabj határidőt az internetezésben, és ne hagyd egyedül netezni kisgyermekedet. Segít, ha a neten lógást csak a lakás forgalmas pontjain, például a nappaliban engeded, ezzel elkerülheted, hogy magányos, elszigetelt tevékenységgé váljon.
  2. Beszélj a gyermekeddel az internetes reklám, adathalászat veszélyeiről. Tanítsd meg neki, hogy sohase kattintson reklámra, ne töltsön ki online kérdőívet vagy adja meg adataidat az engedélyed nélkül.
  3. Szánj rá időt, hogy alaposan megismerd, milyen játékokkal játszik, milyen alkalmazásokat használ. Milyen információkat, adatokat kérnek el, szerezhetnek meg közben ezek a játékok. Ezután eldöntheted, hagyod-e, vagy inkább másikat mutatsz neki.
  4. Telepíts a gépre reklámszűrőt (ilyen például a felhasználóbarát AdBlock).
  5. Magyarországon 2014 júliusától az internetszolgáltatók kötelesek biztosítani a kiskorúak védelmét célzó, magyar nyelvű, könnyen telepíthető és használható szoftvert. Ilyen szűrőprogramokról, illetve a kütyük gyermekbarát beállításairól ad információkat a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületének oldala.
  6. Nincs az a gyerek, aki jobban élvezne egy online játékot egy valóságos élménynél. Kínálj számára olyan eseménydús, tevékeny programokat a szabad ég alatt, amelyek sikerélményt adnak, önbizalommal töltik el. E nélkül az internet világa könnyen a sikerélmény elsődleges forrásává válik.

 

Sorozat a TudatosVásárló.hu-n
Mit tehetünk szülőként, hogy gyermekeink életében megmaradjon a reklámmentes tér, ahol potenciális fogyasztók helyett gyermekek tudnak maradni? Vagy ha már elkerülhetetlen, hogyan vértezhetjük fel őket a reklámokkal szemben? Ezt járjuk körül cikksorozatunkban.

 

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 


  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében