fbpx

| Domokos Kata

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Így védd meg gyermekedet a tévéreklámoktól

A gyerekek negyede már egy évesen tévéfüggő, miközben szüleik a reklámokat csak annyira tartják káros jelenségnek, mint a filmekben megjelenő bogarak félelemkeltő látványát. Cikkünkben értelmezzük a jelenséget, és fontos életmódtanácsokkal szolgálunk az elégedett gyerek és szülői korhoz.

Bizonyított tény, hogy 7-8 éves korukig a gyermekek nem érzik a különbséget a műsorok és a közéjük beszúrt reklámok között. A reklámok tartalmát éppannyira valóságosnak, őszintének és igaznak vélik, mint bármi mást, amit látnak, ezért a gyermek, mint reklám-célcsoport, valóságos aranybánya. Az amerikai Center for a New American Dream Kids unbranded címen tavaly kiadott kézikönyve nyomán végigjárjuk, milyen formában, mindennapjaik mely pillanataiban bombázza a reklámipar ezt a korosztályt.

 

Házi oltárként terpeszkedik…

Cikksorozatunk előző részében talán nem meglepő, de meglehetősen riasztó adatokat közöltünk arról, mennyi időt töltenek a mai gyerekek netezéssel, tévézéssel, mennyit és mit olvasnak, s mindez hogyan hat személyiségfejlődésükre. Az adatokból jól látszott, hogy az internet mellett a tévézéssel is rengeteg idejük elmegy, ami nem is csoda – táblagépek, okostelefonok, webvideók ide vagy oda, a tévé változatlanul afféle házi oltárként terpeszkedik a családok nappalijában. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ezért 2013-ban online közvélemény-kutatást végzett arról, milyennek látják a szülők gyermekeik tévézési szokásait. (Mivel önkéntes online felmérésről van szó, meg kell jegyeznünk, hogy egy reprezentatív országos felméréshez képest ebben leginkább a médiatudatosabb, értelmiségi szülők, a rutinosabb médiafogyasztók tapasztalatai tükröződnek.)

 

A szülői példa ereje

Kutatások szerint az, hogy a szülők mennyit tévéznek, mindennél erősebben hat a gyerekre. Fontosabb befolyásoló tényező ez, mint hogy van-e televízió a gyerekszobában, és sokkal erősebb nevelési eszköz, mint bármilyen szigorú házi szabály.

 

Napi egy óra tévé, már pelenkában

A szülői bevallások szerint egy átlagos hétköznapon a 8-14 éves korosztály másfél órát ül a tévéképernyő előtt, hétvégén viszont már majdnem dupla ennyi időt, 10 perc híján 3 órát tévéznek. A szülői tapasztalatok ennél az ijesztő adatnál részletesebb képet adnak. A három éven aluli gyermeket nevelő szülők többsége egy órában maximalizálja a televízió előtt tölthető időt, a legkisebbek majdnem negyede azonban naponta 1-3 órát is tévézhet. A 7-11 évesek szüleinek közel fele (44%) nyilatkozott úgy, hogy gyermekük 1-3 órát tévézik, és csak kicsivel többen voltak azok, akiknek csak egy óra engedélyezett (46%). A szülők többsége úgy véli, hogy ezzel gyermekei nem töltenek túl sok időt a képernyő előtt. A passzív tévénézés (csak úgy megy a tévé) a családok felében fordul elő, 30 százalékuknál rendszeres.

 

 

A TVE szerint nem etikus a gyerekeknek reklámozni

 

Korábban kezdik

A kutatás adataiból jól kirajzolódik, hogy a legkisebbek manapság jóval hamarabb váltak, válnak tévénézőkké, mint akár a mai kamaszok: a bölcsődés korúak több mint negyede egyévesen, 30 százalékuk kétévesen vált rendszeres tévézővé. A mostani kamaszoknak egyévesen még csupán a 6, kétévesen pedig a 16 százaléka tévézett.

A gyerekműsorokat kínáló csatornák közül a legkisebbek szülei az M2-t nevezték meg gyermekeik kedvenceként, ezt követte a Minimax és a JimJam. A sorrend a nagyobbaknál sem változik számottevően.

 

A bogarak látványától jobban féltik a gyereket, mint a reklámtól

Az NMHH felmérése azt is firtatta, mely médiatartalmaktól féltik a szülők leginkább gyermeküket, mi lehet leginkább ártalmas a 16 éven aluliakra. A szülőknek a felsorolt nyolc probléma közül kellett kiválasztaniuk a három szerintük legkárosabbat. A lenti ábrán jól látszik, hogy szinte minden szülő aggályosnak tartja az erőszakos jeleneteket tartalmazó műsorokat, de csak alig felük a trágárságot vagy a szexualitást, a reklámokat pedig csupán a szülők harmada találja károsnak. (A válaszadók javarésze értelmiségi, rutinosabb médiafogyasztó volt, az országos átlag minden valószínűség szerint más képet mutat.)

 

 

A grafikon a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adatai alapján készült

 

 

Nem csak játék és mese
Hupikék törpikék belga képregényként indult 1958-ban. Világszerte ismertté az amerikai Hanna-Barbera filmstúdió által gyártott rajzfilmsorozattal vált az 1980-as években. A törpök már 1959-ben, a képregénnyel együtt megjelentek kis műanyag figuraként is a piacon, tömeggyártásukat a német Schleich játékgyár indította el 1965-ben. A figurák azóta is csak szaporodnak: 1969 óta csak két olyan év volt, amikor nem került újabb törpszereplő a boltok polcaira. Hupikék törpikékkel gyakorlatilag bármit el lehet adni a játékokon, plüssfigurákon, filmeken, ruhákon, élelmiszeren át a vidámparkokig. A smurf-merchandising, azaz a törpikék efféle „arculati elemként” való hasznosítása a megszületésüket követő fél évszázadban megközelítőleg 5 milliárd dollárt hozott.

Ez most reklám vagy maga a műsor?

A gyermekeket célzó marketing manapság ráadásul nem szorítkozik a szigorúan vett reklámokra. Ahogy James P. Steyer, a Stanford Egyetem professzora, az Amerikában nagy sikert aratott The Other Parent: The Inside Story of the Media’s Effect on our Children című könyv szerzője fogalmaz: „Ha reklámot nézel, azzal ma már nem csupán megfizeted az árát annak, hogy megnézhesd a műsort. A reklám ma már maga a műsor”. Szülőként talán csak kevesekben sejlik fel a gyanú, pedig így van: a Hupikék törpikéktől a Transformersig a gyerekek kedvenc tévéműsorainak nagy része eleve a velük együtt legyártott termékek reklámozására született. A kamaszokat rabul ejtő videóklippek java része sem más, mint rendkívül hatékony reklámja magán a zenei terméken kívül a divatnak, a ruháknak, az életstílusnak. A reklámpszichológusok szerint ráadásul épp az ilyen típusú, a rövid, gyors, erős ingerekkel, zenével összekötött médiatartalomra különösen érzékenyek a gyerekek.

 

 

 

 

 

 

 

Hét lépés a tévéreklám-tudatos gyermekkorért

1.  a tökéletes tévémentes élet talán irreálisnak tűnik, de kezdd meg a leszokást: ne engedd tévézni gyermekedet evés, se házifeladat-írás közben;

2.  tanítsd meg a gyerekeket arra, hogy mindig némítsák le a tévét a reklámidőben;

3.  a leszokásban sokat segít, ha a korábban tévézéssel elpocsékolt időt játékkal, sporttal, közös sétákkal töltitek ki;

4.  a szülői példa mindennél erősebb. Korlátozd a saját tévénézésedet is!

5.  ne feledd, egyedül nem érhetsz célt. A nagyszülők, érintett családtagok, barátok között is kürtöld szét, milyen „diétába” fogtatok. Ezzel elkerülheted, hogy a nagyi otthona afféle tévés menedék maradjon;

6.  gyermeked élete sosem lesz reklámmentes, a pszichológusok ezért nem győzik hangsúlyozni az úgynevezett szülői mediáció szerepét, tehát annak fontosságát, hogy aktívan segítsünk gyermekünknek megérteni, feldolgozni a tévében látottakat.

– nézzétek együtt a reklámot,

–  magyarázd el, miről lehet felismerni, hol kezdődött, mikor ért véget,

–  tisztázzátok, mit akart elérni,

–  magyarázd el, milyen trükkökkel élnek a reklámok. (Például, hogy a néni nem ugyanazt a foltos pólót veszi ki a mosógépből patyolat tisztán, mint amit beletett.)

   akár játszhattok is reklámkeresőt. Segíts nekik a reklámok kevésbé nyilvánvaló formáit is felismerni, például keressetek elrejtett logókat, termékeket a filmekben.

 

 

Mit nyerhettek, ha mindezt megteszitek?

Kevesebb hiszti: egy egészséges gyerek, ha hisztibe kezd azért, hogy megkapjon valamit a boltban, 3-4 visszautasítás után feladja. Egy olyan gyermek viszont, aki rendszeresen néz tévét, a felmérések szerint simán folytatja a 30. „nem” után is.

Elégedettebb élet: akár felnőtt vagy, akár gyerek, a reklámok végül is azt az érzést igyekeznek elérni benned, hogy Valami kell még!, hogy Ez így nem elég! A tévézés-mentes gyerekkor egyszerűen elégedettebb, és ez megmarad később is.

Nagyobb kreativitás egy életen át: azok a gyermekek, akik ritkán vagy egyáltalán nem tévéznek, kreatívabban játszanak, könnyebben lekötik magukat, hiszen nem szoktak hozzá a passzív szórakozáshoz. Az innováció, a kreativitás és az alkalmazkodás pedig talán soha nem volt még olyan fontos képesség, mint a most felnövekvő generációk életében.

Jobb koncentráció: a kevesebbet tévéző gyerekek könnyebben koncentrálják figyelmüket egyetlen dologra, és kevésbé terelik el a figyelmüket a fókuszukon kívülről jövő, figyelemelterelő tényezők.

Gyermeked népszerűbb lesz: Talán pont az ellenkezőjét gondolnád, azt, hogy nem fog tudni beleszólni az óvodai, iskolai csevejbe, kreativitásával, ötleteivel azonban társai között igazi vezetővé válhat.

 

Sorozat a TudatosVásárló.hu-n
Mit tehetünk szülőként, hogy gyermekeink életében megmaradjon a reklámmentes tér, ahol potenciális fogyasztók helyett gyermekek tudnak maradni? Vagy ha már elkerülhetetlen, hogyan vértezhetjük fel őket a reklámokkal szemben? Ezt járjuk körül cikksorozatunkban.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A New American Dream „Kids undbranded” című kiadványa alapján

Fotó: Inna Volodina, Dreamstime

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás