• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Elektrohullámokkal a jó reklámokért

2012.04.16. /

A manapság nagyon menő neuromarketing kedvenc vizsgálati eszköze az EEG (elektroenkefalográfia), amely az agy elektromágneses hullámait vizsgálja. Hogyan használják fel az EEG-t? Íme, néhány példa.

Az érzelmekre ható hirdetéseket másként dolgozza fel az emberi agy, mint a logikus meggyőzésre épülő társaikat.

A Los Angeles-i University of California kutatói a Journal of Neuroscience, Psychology and Economics című folyóiratban jelentették meg kutatási eredményeiket, amelyben összehasonlítják a logikus érvelésre, illetve a „nem racionális hatásokra” épülő reklámokat.

A „nem racionális” reklámokban túlnyomórészt vonzó emberek képi ábrázolásait használták fel. (A felhasznált hirdetések valódi – bár nem mindig aktuálisan a piacon lévő – reklámokból származtak.)

A kísérleti alanyokat EEG méréseknek vetették alá. Azt találták, hogy az információval teli, logikus reklámok jobban megmozgatják az agyat, viszont az emócióra épülő reklámok mélyebb hatást váltanak ki. Nem véletlen tehát, hogy bizonyos reklámok az érvelés helyett inkább csábításban utaznak. Ez persze nem azt jelenti, hogy sohasem kell használni a tényeket és a logikát.

A kutatás vezetője, Dr. Ian Cook szerint az eredmények megerősítik azt a hipotézist, hogy a termékek és szolgáltatások vásárlásakor a logikai meggyőzés mellett azok a reklámok is hatnak, amelyek úgy tudják befolyásolni a viselkedést, hogy eközben nem igénylik az üzenetek mélyebb megértését.

Ezért a vonzó férfiak és nők szerepeltetésével a nem racionális reklámok jobb hatást érnek el. Ez ma már nem különösebben meglepő, hisz máshonnan is tudhatjuk, hogy egy jól kinéző nő aranyat ér (ld. korábbi cikkünk: Csajok és cicik – még mindig működik).

Ha tehát egy kicsit fel akarjuk rázni az eladási piacot, könnyebb megkerülni a racionális érvelést, és egyenesen megcélozni az érzelmi hatáskeltést.

 

Kit mi zavar?

Az EEG mérések nem csak a fenti esetben hasznosak. Egy pihenést segítő termék marketingesei azt akarták megtudni, hogy voltaképpen milyen zajok zavarják az emberek alvását. A MindLab nevű angol neuromarketing cég felmérést végzett a témában, természetesen EEG méréseket használva. Az eredmény elég meglepő lett.

A férfiaknál az ébredést okozó első 10 zavaró hang a következő:

  1. Autóriasztó
  2. Szélsüvítés
  3. Légy zümmögés
  4. Horkolás
  5. Vízvezeték
  6. Tücsökciripelés
  7. Sziréna
  8. Ketyegő óra
  9. Fúrás/légkalapács
  10. Csöpögő csap

 

A nőknél egy kicsit más a sorrend:

  1. Babasírás
  2. Csöpögő csap
  3. Lármázás
  4. Horkolás
  5. Légy zümmögés
  6. Fúrás/légkalapács
  7. Sziréna
  8. Autóriasztó
  9. Szélsüvítés
  10. Vízvezeték

    Természetesen a babasírás a legtanulságosabb, ami a nőknél első helyen van, a férfiaknál pedig be sem került az első 10-be. Vajon ki szokott felkelni a gyerekhez?! Ennek ismeretében a marketingeseknek már „csak” egy lépés a megfelelő hatású reklám kigondolása.

 

A cikk a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával a FV-I-11-D-0007 jelű pályázat keretében valósult meg.

 

 

***

Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!

Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Új hozzászólás