• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Cégmérce: Kozmetikai gyártók etikai rangsora

2010.09.08. /

A TVE Cégmércéje ezúttal a szépségipar egyes szereplőit vette górcső alá. A cégekről megpróbáltuk lemosni a sminket, hogy láthassuk valódi arcukat. A 27 gyártó között találunk néhányfős magyar kisvállalatot és hatalmas világcéget is.

A Cégmércében szereplő cégeket minden alkalommal ugyanazon szempontok (környezeti, társadalmi, állattartás stb.) szerint hasonlítjuk össze, majd rangsoroljuk őket az elért eredmények alapján.

Az összes vizsgált szempontot egybevetve 10,5 ponttal a Biola és a Faith in Nature nyerték megosztottan az első helyezést. Második lett 9 ponttal az Yves Rocher, az Ahimsa, a Yamuna és az Ilcsi. A megosztott harmadik helynek az Oriflame és Weleda örvendhetnek.

A cégmérce sereghajtói az Unilever (0 pont), a Procter & Gamble (1 pont), és a GSK illetve a L’Oreal (2,5 pont) lettek.

 

Környezeti szempontok

A környezeti teljesítmény értékeléséhez megvizsgáltuk, hogy milyen eredményeket értek el a cégek saját beszámolóik, illetve a sajtó alapján. Továbbá utánajártunk, hogy mely gyártókat bírságolták meg környezetszennyezés miatt az illetékes hatóságok.

Mivel a 27 gyártó egyike sem helyezett el honlapján környezeti jelentést, ezért minden induló pontlevonással kezdte a versenyt.

További mínuszokat a Henkel, a GlaxoSmithKline (GSK) és az Unilever kapott. A Henkelt 2007-ben részletes tényfeltárásra kötelezte a Közép-Tisza-vidéki KVTF a talajvíz ortofoszfáttal való szennyezettsége miatt, az Unilevert pedig a Felső-Tisza-vidéki KTVF bírságolta meg többször különféle szabálytalanságok miatt 2007-ben.

Az egyéb környezeti szempontok értékelésénél külföldi tevékenysége miatt megrovást kapott a GSK, ugyanis szennyezett babakrémet és hatástalan antidepresszánst adott el éveken keresztül úgy, hogy arról tudomása volt.

Az Unilever, a Procter & Gamble és a Colgate-Palmolive egyebek mellett a Greenpeace 2007 februárjában kiadott „Cleaning up our chemical homes” című jelentése miatt vesztett pontot, ugyanis a környezetvédők a két cég háztartási tisztítószereit, kozmetikai termékeit és parfümjeit is a legrosszabb „piros” kategóriába sorolták.

Számos cég részesült még pontlevonásban, mivel a Skin Deep adatbázisa szerint nano-részecskéket használnak termékeikben. Az amerikai adatbázis különböző gyártók USA-ban forgalmazott termékeinek összetevőit vizsgálja azok toxicitása alapján.

Pluszpontot itt azok a cégek kaptak, amelyek gyártanak (lehetőleg ellenőrzött) biotermékeket, nem használnak veszélyes vegyianyagokat, vagy ISO 14001-es környezeti minősítéssel rendelkeznek. Maximális pontszámnak egyedül a Biola Kft. örvendhet az egyéb környezeti szempontok vizsgálatánál.

 

Társadalmi szempontok

A társadalmi szempontok vizsgálata során nagyon vegyes eredmények születtek. Megnéztük többek közt, hogy a gyártók milyen eszközökkel próbálják meghódítani a fogyasztókat. Nyolc cég esetében állapított meg a GVH szabálytalanságokat, ezek többségét a kozmetikai-vegyipari óriáscégek valamelyike követte el.

Értékeltük amennyiben egy gyártó termékpalettáján sok a magyar termék, illetve azt is, ha egy cég hazai tulajdonban van, ezért a Biolát, az Ilcsit, a Yamunát és az Ahimsát pluszponttal jutalmaztuk.

A munkavállalókkal kapcsolatos magatartás felderítésére a sajtó írásai és a munkaügyi felügyelőségek adatai között böngésztünk. Meglepő módon csupán két cég esetében találtunk negatív információkat. A Procter & Gamble és az Unilever többszörösen visszaeső munkaügyi bírságok tekintetében, sőt mindkét cég sajtója is elég gyenge ezen a területen. Az Unilevert a világ számos pontján kritizálták amiatt, hogy több esetben is vitatható módon járt el a munkavállalóival szemben.

Az egyéb társadalmi szempontok számbavétele során olyan tényezőket vettünk számba, mint pl. az etikai kódex megléte vagy érdekeltség elnyomó rezsimekben. Ebben a kategóriában egységesen gyengén szerepelt a mezőny, így minden céget pontlevonásban részesítettünk.

A cégek honlapjain ugyanis az Unilever kivételével nem találtunk magyar nyelvű etikai kódexet, és a legtöbben írásos levelünkre sem válaszoltak. A multinacionális cégek mindegyike rendelkezik érdekeltséggel valamilyen általunk elnyomónak vélt államban.

Külön érdekesség, hogy a Corporate Watch 18. hírlevele (2004. március) szerint a Procter & Gamble 2002-2003-ban több mint 500 millió dollár értékű üzletet bonyolított a Pentagonnal, ami a háborúból profitálók listáján rangos helyet biztosít számára. Nem teszi a céget rokonszenvesebbé, hogy a Multinational Monitor egy hat évvel ezelőtti összeállításában úgy véli, hogy a Procter & Gamble az egyike azon nagy amerikai vállalatoknak, amelyek adóparadicsomok használata révén nőttek hatalmasra.

 

Egyéb szempontok

Az állatjólét értékelése során egyedül a Faith in Nature és a Lavera kapott pontot, mivel mindkét cég kínál vegán termékeket. Levonásban a Procter & Gamble és az Unilever részesült.

Az állatkísérletek kapcsán sok jópontot osztottunk: A kisebb cégek többsége (Biola, Ilcsi, Yamuna, Ahimsa) honlapján arról tájékoztat, hogy ellenzi, és nem végez állatkísérleteket. Hasonlóan cselekszik néhány nagyobb cég is (Yves Rocher, L’Occitane, Lush, Oriflame, Faith in Nature), amit különféle állatvédő szervezetek is tanúsítanak.

A 27 cégből tíz ellen hirdettek az elmúlt években valamiért bojkottot, őket természetesen levonásban részesítettük ezért. Továbbá a Biola, az Oriflame és az Yves Rocher kivételével minden gyártó levonást kapott, mivel nem nyilatkozott honlapján arról, használ-e termékeiben génmódosított összetevőket.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a Cégmércében az egyes márkák sorrendje az egyes szempontok kihagyásával, illetve előtérbe helyezésével át is rendezhető, attól függően, kinek mi a fontosabb. Sőt, a Cégmércében üzenni is lehet az értékelt cégeknek. Jó böngészést kívánunk!

 

 

A cikk a KvVM Zöld Forrás támogatásával valósult meg.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében