• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Bankkártyavédelem

2016.05.09. /

Magyarországon majd mindenkire jut egy bankkártya. A plasztik sokaknak lehetőség, míg mások veszélyforrásként tekintenek rá. A félelmek sajnos nem mindig alaptalanok.

 

Ahogy nő a bankkártyákhoz kapcsolódó szolgáltatások száma, úgy nőnek a visszaélési lehetőségek is. Szeretjük persze mind azt hinni, hogy a nem megbízható rendszerekről, automata által benyelt kártyákról, ki nem adott pénzről szóló rémtörténetek csak másokkal történnek meg, velünk sosem. Aztán egyszer csak jön egy sms, hogy pénzt vettünk le Szaúd-Arábiában, vagy vásároltunk valamit, pedig kártyánk a zsebünkben lapul, és ott sem voltunk az üzletben. Tippek következnek arra, hogy mit tehetünk, ha bankkártyánkkal visszaéltek.

 

Megelőzés

Sokféle módon minimalizálhatjuk a bankkártyánkkal kapcsolatos kockázatokat. Vannak igazán rafinált módszerek a lenyúlásra, de sokszor a legegyszerűbbek működnek a legjobban. 

Ha már megtörtént a baj, sokat segíthet, ha kártyánkon napi limit van. Vásároljunk kártyánk mellé sms-szolgáltatást is, amivel azonnal értesítést kapunk, ha a folyószámlánkon történik valami, így ha ismeretlen pénzmozgásról kapunk értesítést, azonnal megtehetjük a megfelelő lépéseket a bankunk, illetve a nyomozó hatóságok irányába. A legfontosabb tippek a megelőzéshez:

  • A PIN-kódot tartsuk a lehető legnagyobb titokban. Aki a kártyával együtt a PIN-kódot is megszerzi, közvetlenül hozzáfér a bankszámlánkhoz. A PIN-kódot próbáljuk fejből megjegyezni, ne írjuk rá a kártyára, máshová felírva pedig lehetőleg ne tartsuk a kártya közelében. Továbbá a PIN-kódot ne adjuk meg sem telefonon, sem írásban, illetve ne közöljük senkivel.
  • Ha módunk van a PIN-kód megválasztására, ne válasszunk a személyünket kézenfekvően azonosító számokat (pl. a születési év, irányítószám). Ha kézhez vettük, azonnal írjuk alá a kártyánkat, a PIN-kódot tartalmazó borítékot pedig semmisítsük meg.
  • Fizetéskor ne engedjük, hogy a kártya kikerüljön a látókörünkből. Ügyeljünk arra, hogy csak egy terminálon olvassák le a kártyánk, valamint ne engedjük a műveletsort megismételni. Ilyenkor előfordulhat, hogy többször is levonják az adott összeget a bankkártyánkról, ezért mindig ellenőrizzük a vásárlás pontos összegét, és a számlát legalább a következő számlakivonat megérkezéséig őrizzük meg. Fokozottabban ügyeljünk a kártyára olyan elfogadóhelyeken, ahol nagyobb a visszaélés, a manipuláció valószínűsége (pl. éjszakai szórakozóhelyeken).
  • ATM-ből történő készpénzfelvételnél lehetőleg ügyeljünk az automata közvetlen környezetére is. Félreeső, elhagyatott helyen álló automata esetén pedig próbáljunk meggyőződni, nem manipulálták-e az automatát (pl. eltömődött a bankjegynyílás, a gép nem adja vissza a kártyát). Ha a pénzkivétel során gondunk támad, legyünk óvatosak a hirtelen ott termett, segítőkész személlyel. Inkább az üzemeltetővel vegyük fel minél előbb a kapcsolatot.
  • Internetes vásárlás esetén ügyeljünk arra, hogy valamilyen módon titkosított oldal legyen a fizetőoldal. Kártyaszámunkat ne adjuk meg e-mailben, vagy faxon, ha mégis így kérnék, akkor óvakodjunk a szolgáltatótól. PIN-kódunkat internetes vásárlás során nem kérhetik, ezért soha ne adjuk meg.
  • Kártyánkat kezeljük úgy, mintha készpénz lenne: ne hagyjuk őrizetlenül nyilvános helyeken.

A főszámlánkhoz létrehozhatunk egy kártyaszámlát is, amelyre mindig csak annyi pénzt teszünk, amennyi az éppen aktuális internetes vásárláshoz szükséges, így az netes vásárláshoz használt számlán nem hagyunk lelopnivalót. 

 

Mi a teendő, ha megtörtént a baj?

Ha a bankkártyád elveszítteted vagy ellopták, a legfontosabb, hogy azonnal értesítsd a bankod. A bank ilyenkor több lépést is javasolhat, melyek közül rendszerint a kártya letiltása az első, hogy a további illetéktelen hozzáférést meg tudják akadályozni. Mindig legyen egy cetlin felírva a bankfiókod vagy az ügyelet telefonszáma, és azt tartsd a kártyától független helyen.  Fontos tudni, hogy a bejelentés előtt keletkezett kár 45 000 Forintig téged terhel.  A bejelentés időpontja után keletkező kár a bankkártya kibocsátó intézetet terheli. A bankkártya letiltásáért a pénzintézet díjat is felszámolhat, melyről az adott intézmény hirdetményéből tájékozódhatsz.

Ha a kártyád megvan, csak pénz tűnt el róla, akkor is mielőbb vedd fel a kapcsolatot a bankoddal. Ilyen esetekben is legtöbbször a letiltást fogják javasolni. Itt is él a bejelentés előtt keletkezett kárra vonatkozó limit. Ez a biztonsági limit abban az esetben nem érvényes, ha a bankkal kötött szerződést megszegtük, vagy a keletkező kárt szándékosan okoztuk. Mivel azonban minden bank a saját általános szerződési feltételeit fogadtatja el a felhasználóval, nem lehet egyértelműen meghatározni, hogy mely bank mit ért pontosan szerződésszegés alatt. Ezért jó, ha nemcsak aláírjuk, de néha át is böngésszük az általános szerződési feltételeket.

Ha utóbb kiderül, hogy ijedtségünk vaklárma volt, és néhány nap múlva a kártya előkerül valamelyik nadrágunk hátsó zsebéből,  a letiltatásért, illetve az új kártya elkészítéséért a díjat akkor is meg kell fizetnünk.

Ha tényleg visszaélés történt a kártyánkkal, érdemes rendőrségi feljelentést is tennünk az ügyben. Ha nem is sikerül az elkövetőket megtalálni, legalább a bűncselekményből eredő hátrányokat, károkat enyhíteni tudjuk.

 

 

 A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű páyázat keretében frissült.  

Az eredeti cikk megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 24. számában.

 

Képek: Dreamstime

Forrás: MNB

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében frissült 2016-ban.  



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében