| Csillag Gábor
A vevők három típusa – kit mivel vesznek rá a vásárlásra
Zsugori, pazarló vagy inkább átlagvásárló vagy? A vásárlás-pszichológiájában jártas marketingesek téged is megtalálnak az üzeneteikkel, mindegyik típust másképp.
A legtöbb ember ódzkodik a pszichológiától. Bonyolultnak, laikus által nehezen érthetőnek gondolják. Pedig a vásárlás-pszichológia nem is olyan bonyolult, viszont mindannyiunkat érint.
A neuro-gazdaságtan szerint három vevő-típus létezik: a zsugori, a pazarló és az átlagvásárló. A jó marketinges, ha többet akar eladni, tudnia kell, hogyan vágódjon be az egyes típusoknál.
1. A zsugori
A zsugoriak imádnak spórolni, utálnak költekezni. Oda vannak a pénzükért, és valami nagyon biztonságos helyen szeretik pihentetni azt.
A zsugoriak előre megélik a költekezés fájdalmát. Ők már előre érzik az úgynevezett „vásárlás utáni lelkifurdalást” – és ezért nem is vesznek semmit. Nagyon árérzékenyek, van véleményük arról, hogy mi mennyibe kellene, hogy kerüljön. Terveznek és beosztanak, és képtelen arra, hogy „kényeztessék magukat”
2. A pazarló
Az eladók álomvevője. Imádnak költekezni – hiszen mire van a pénz, ha nem arra, hogy elköltsék? Ők az úgynevezett „impulzusvásárlók”, akik szeretik lenullázni a kreditkártyájukat. Elég nekik annyit mondani: eladó.
Ők nem ismerik a költekezés utáni fájdalmat vagy lelkiismeret-furdalást, sőt! Agyi mintáik vizsgálata rámutatott, hogy nagyfokú élvezetet éreznek a vásárlás által. Amellett ún. „árvakságban” szenvednek – nem zavarja őket a magas ár, és nem feltétlenül azért, mert sok pénzük van, hanem mert annyira átélik egy tárgy vagy szolgáltatás birtoklásának élvezetét.
3. Az átlagvásárló
A legtöbbünk ilyen. Akkor vásárolunk, ha szükségünk van valamire, vagy ha a pénzkiadás jó befektetésnek tűnik. Lényeg, hogy mérlegelünk, és próbálunk „okosan” dönteni.
A legegyszerűbb azt mondani, hogy az átlagvásárló a fenti kettő között mozog. A jellemző üzemmód, a mérlegelés. Szereti végigböngészni az ajánlatokat, megnézni mi a legelőnyösebb. Vagyis képes arra, hogy racionálisan vásároljon.
Ami az eloszlást illeti a képlet a következő:
:
3 vevő-típus: Átlagvásárló 61 %; Pazarló 15 %; Zsugori 24 %
Kép forrása: helpscout.net
A jó marketinges nem egyformán szól a három típusú vevőhöz.
Hogyan adnak el nekünk?
Zsugoriaknak
· A zsugori nem fog költeni valamire, ha az nincs benne az előre megtervezett büdzséjében.
· Ő inkább a negatív érzelmi jelzésekre fogékony és nem a pozitívra vagy kényeztetőre. Ő nem dől be az olyan üzeneteteknek, hogy „megérdemled” vagy „jó lesz neked”. Ehelyett olyasmi működik, hogy „milyen rossz, ha pénzt veszítesz” vagy „Takarékoskodjál a biztos jövő érdekében.”
· Értékalapú ajánlatokra sokkal jobban reagálnak, mint érzelmi trükkökre vagy vicces szlogenekre.
· Szeretik a számokat, adatokat, táblázatokat. A zsugori döntéshozatala analitikus, precíz és célratörő – kilométerekről megérzi a kamu dumát. Csak valós számokkal, komoly kutatási eredményekkel győzhető meg.
Pazarlóknak
Nem nagyon kell győzködni, de vannak trükkök, amelyek náluk is jobban hatnak:
· Őt nem az adatok érdeklik, a szíve után megy.
· A vizualitás a nyerő, buknak a szép, hatásos képekre. (Kiskutyák, babák – ez mindig bejön.)
· Élénk színek is működnek. A színek pszichológiája fontos szerepet játszik a pazarlók viselkedésében.
Átlagvásárlónak
Nyilván ez a lakosság legnagyobb szelete – úgy hogy kevesen engedhetik meg, hogy ne foglalkozzanak velük.
· Nekik vegyesen kell tálalni az érzelmeket és az adatokat.
· Szeretik a garanciákat.
· Imádják az „extrákat” és az ingyen kiszállítást.
· Jöhet bármi, ami „jó vétel”.
A neuro-gazdaságtan igen bonyolult tud lenni – de az alap elképzelések pofonegyszerűek. Márpedig, ha a marketingesek ismerik a vásárlói-lélektan árnyalatait, ez jelentheti a különbséget az eredményes, illetve eredménytelen marketing között. Ezeket vásárlóként is érdemes szem előtt tartani.
Kép: dreamstime.com
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében készült.