fbpx

Tarts velünk, legyél tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Valóságot a plakátra!

| Bán Dávid

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Úszunk az árral szemben, avagy van esély a mértéktelen reklámdömping ellen való harcra. Franciaországban az aktivisták igyekeznek minden módszert bevetni a reklámok ellen, így még mindig népszerű a jól bevált régi taktika: a plakátok felülírása és ezzel a megtévedt fogyasztó „felvilágosítása”.

A francia reklámellenes akciók leginkább napjaink mértéktelen és jórészt felesleges fogyasztására, illetve annak társadalmi problémáira hívják fel a figyelmet. „A reklám környezetellenes és demokráciaellenes” – vallják a reklámkritikusok. Az aktivisták szerint már maguk a reklámhordozók is környezetidegenek és -rombolóak, hiszen a hatalmas, nem ritkán illegálisan kihelyezett hirdetőtáblák ugyanúgy zavarják a táj, a térség eredeti arculatát, mint számos más civilizációs túlkapás. A hatalmas mennyiségű reklámanyag előállításához pedig papír szükségeltetik, ami bármennyire is természetes alapanyag, mértéktelen használata fölösleges erdőirtáshoz, vízfelhasználáshoz vezet. Az pedig köztudott, hogy a reklámok, szórólapok, hirdetési újságok igen kis százalékban érnek el a megfelelő felhasználókhoz, nagy részük olvasatlanul kerül kidobásra, megsemmisítésre, ezzel is a szemétkupacot, azaz a pazarlást növelve.Csirkék a szalonban

A reklámkritikusok felhívják a figyelmet arra is, hogy a reklámra költött összegek az elmúlt évtizedekben exponenciálisan növekedtek. Belgiumban például az elmúlt hét évben 75%-kal növekedtek az ilyen célú kiadások, amelyeket végül természetesen a fogyasztókkal fizettetnek meg, jórészt tudtuk, de leginkább beleegyezésük nélkül. Számítások alapján egy fejlett nyugati ország polgára nagyjából évente 200 eurót fizet be reklámra a megvásárolt termékeken keresztül. Mindemellett ezres nagyságrendre tehető a naponta látott reklámok száma, beleértve az elektronikus média által sugárzott, a nyomtatott és a köztéren kihelyezett hirdetéseket.

Miért is küzdenek konkrétan a francia reklámellenes akciócsoportok? Céljaik nagyjából azonosak a nyugati világ hasonló aktivistáival. A mértéktelen fogyasztás és a reklámok kölcsönhatásán túl a tudatos és sok esetben megtévesztő pszichológiai eszközhasználat, illetve a reklámokban megfogalmazott negatív értékszemlélet ellen tiltakoznak. Ellenzik a hirdetésekben sokszor megjelenő egoista, szexista, etnocentrikus szemléletet, a reklámok kultúraellenességét, az általános nézetet, miszerint élünk legfőbb célja a fogyasztás.

„Rabszolgák”A reklámellenes akciók megjelenési formája Franciaországban sokszínű, a kisebb partizánakcióktól kezdve a gondosan megszervezett és kivitelezett nagyobb kampányokig. Az előbbinek igen látványos, de lassan csillapodni látszó hulláma a nagyközönség befolyásolására alkalmas hirdetések átírása, átformálása az elérhető helyeken. A plakátfirka nem új keletű jelenség (gondoljunk a „rajzoljunk bajszot a bácsira” jellegű gyerekcsínyre), de a gondolatok ilyen mértékű, egységes kifejezése már komoly mozgalmat sejtet a háttérben.

Átlépve a marginális és sokszor vulgáris egyedi dekorációk elemzésén (amelyek hátterében általában a reklámok túlzott szexuális tartalma húzódik), nézzük a szervezettebbnek tűnő akciók megjelenését, amelyek egy-egy terméket, cégcsoportot helyeznek célkeresztbe, tudott, vagy kevésbé ismert, esetleg tudatosan leplezett információk felfedésével. Az olyan „beszólás” jellegű firkák mellett, mint a „te hülye vagy és mindent beveszel”, vagy a „reklám butít”, nem egy esetben komoly vádakkal is illetnek egyes termékeket, gyártókat a plakátokon, hirdetéseken. Ilyen módon igyekeznek a vásárlókban tudatosítani például azt, hogy számos nagy (leginkább ruházati) cég milyen körülmények között dolgoztatja alulfizetett alkalmazottait, akik sok esetben kiskorú gyermekek. Más esetekben a felhasznált, pazarló, vagy éppen veszélyes alapanyagokra, összetevőkre fókuszálnak, vagy a minden cselt bevető, megtévesztő árképzésre. A legtöbb esetben elhallgatott információk felfedésével kívánják tudatosabbá tenni a fogyasztást, a vásárlásGondos kezek leragasztják a „kellemetlen valóságot”t.

A kilencvenes években elszaporodott, ma már lecsengőben levő akciók, úgy tűnik, sok esetben célba találtak. Maguk a hirdetők és a lebonyolító reklámcégek is védekező pozícióba helyezkedtek. Nagyon hamar megjelentek a „kínos” firkákat gondosan eltüntető takarórétegek, mintegy toldozgatva-foldozgatva a meglévő plakátot. A párizsi metró hirdetései – mint legkönnyebben elérhető és látványos célpontok – hamar „áldozatul estek” a reklámellenes akcióknak, de gyorsan megjelentek a feliratokat eltakaró átragasztások. Mivel ezeken a helyeken a plakátok általában hetente cserélődnek, a felek komoly harcot vívnak egymással. Tehetősebb hirdetők, erőszakosabb reklámkampányok esetében az sem meglepő, ha hamar új plakáttal ragasztják felül a szókimondó réteget.

A plakátháború továbbra is dúl, de a frontvonalak megváltozni látszanak. Manapság – bár nem feledik a régi módszereket sem – inkább a felszíni, utcai hirdetésekre helyeződött át a hangsúly. A reklámellenes szervezetek egy része pedig „békésebb”, szervezettebb kampányok felé fordult, bevetve az új média, az Internet adta lehetőségeket is.

Ajánlom másnak

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek

Legfrissebb videók

Szappan- és vegán szendvicskrém készítéssel zártuk az ÖkoKört

Szappan- és vegán szendvicskrém készítéssel zártuk az ÖkoKört

2022 tavaszán a tavaszi Tiszta otthon és ÖkoKör Kamra csoportok lezárultát és a közösen elért eredményeket egy zártkörű workshoppal ünnepeltük meg. Harmincan gyűltünk össze, hogy a fenntarthatóság jegyében vegán szendvicskrémeket készítsünk a Közöshely dolgozóinak vezényletével, valamint Vászonzsákoslány, azaz Antal Évi a melt&pour szappankészítés rejtelmeibe avatott be minket. Mi az az ÖkoKör? Itt megmutatjuk!

Még több videó
Ugrás a tudatosvasarlo.hu nyitó oldalára

    Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!
    Bónusz: tippek, tesztek, programok