| Tudatos Vásárló
Tisztességtelen szerződések és kereskedelmi gyakorlatok
Egy 2007 májusában készült felmérés szerint a magyar válaszadók többsége (63%) úgy vélte, hogy a kereskedők Magyarországon kevésbé tartják tiszteletben a vásárlók jogait, mint az Európai Unió más tagállamaiban.
Ha tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal találkozol, írd meg nekünk a szerk[kukac]tudatosvasarlo.hu címre! Mi közzétesszük, és nyilvánosan is felszólítjuk a céget a korrigálásra.
Tisztességtelen szerződési feltételnek minősül minden, ami egyoldalú előnyt biztosít a kereskedőnek vagy a szolgáltatónak a fogyasztóval szemben. A kereskedő nem kötheti ki például azt, hogy csak olyan árut vesz vissza, amelynek sértetlen a csomagolása, hiszen addig a vevő nem tudhatja, hogy hibás-e a termék, amíg ki nem csomagolta.
Tisztességtelen például az is, ha a kereskedő úgy hirdet „végkiárusítást”, hogy nem igaz, hogy felhagy a tevékenységével vagy áthelyezi üzletét máshova. A „Különleges ajánlat, csak ma!” felhívás csak abban az esetben állja meg a helyét, ha a termék csak valóban nagyon korlátozott ideig kapható. Megtévesztésnek vagyunk az áldozatai akkor is, ha az ígért „ingyen nyereményhez” úgy juthatunk hozzá, hogy ahhoz valamit mégis vásárolnunk kell.
Nem követelhetik a kereskedők olyan termék ellenértékét, aminek vásárlását nem kértük. A kéretlenül kapott áru visszaküldését sem vagyunk kötelesek vállalni.
Amennyiben olyan felhívásokkal találkozunk, amelyek közvetlenül a gyermekeket szólítják fel vásárlásra, vagy arra, hogy szüleiket győzzék meg a termék megvásárlásáról, szintén tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal állunk szemben.
Forrás: Európai Bizottság fogyasztóvédelmi kampánya