fbpx

| Zölden és Nyereségesen

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Tisztább termelés a szállodaszektorban

Miben jelentkezik a szállodák környezetre gyakorolt hatása, és milyen intézkedéseket foganatosíthatnak a hatás minimalizálása érdekében? (tovább…)

Az idegenforgalom a világgazdaság egyik legjelentősebb, egyre növekvő ágazata: számítások szerint világszerte évente átlagosan kb. 4%-kal nő a turistalátogatások száma. A világgazdaság bruttó nemzeti termelésének közel 12%-át a turizmus adja és ez várhatóan hasonlóan fog alakulni a következő években is. A turizmus összetett rendszere a gazdasági környezeten kívül kapcsolatban áll a társadalmi, politikai, technológiai, kulturális és természeti környezettel is, ezért fejlődése a felsorolt tényezőkre is hatással van. Az alábbi cikkben a turizmus környezeti hatásait mutatjuk be röviden. A témában részletes információkat a Tisztább Termelés Magyarországi Központja által 2002. júniusában kiadott kézikönyv tartalmaz, melyet – CD formátumban, térítésmentesen – a TTMK-nál lehet beszerezni.

A szállodák természeti környezetre gyakorolt hatásait az alábbiakban foglalhatjuk össze:
1. Erőforrás-felhasználás:

• Energia-felhasználás (fűtés, világítás, légkondicionálás, általános üzemeltetés).
• Vízfelhasználás (a turisták vízfelhasználása gyakran nagyobb, mint a helyi lakosságé).

2. Kibocsátott szennyezés:

• Szennyvíz. (A szállodákból származó szennyvíz főként olajjal, zsírral szennyezett, és jellemző rá, hogy magas a KOI (kémiai oxigén igény), BOI (biológiai oxigén igény) valamit a lebegőanyag-tartalma.)
• Szilárd hulladék. (A szállodáknál keletkezett hulladék nagy része papír- és ételhulladék, kisebb része fém, üveg és műanyag hulladék. A keletkező hulladékokon belül ugyan kis mennyiséget képviselnek, de nem elhanyagolandók a veszélyes hulladékok sem.)
• Légszennyező anyagok:
 Épületen kívüli (pl. por, kén-dioxid, nitrogén-oxid emisszió, szag, festékek, oldószerek párolgása)
 Épületen belüli (pl. vegyi anyagok gőzei, dohányfüst, por, szag, illékony szerves vegyületek, azbesztrészecskék)
Külön említést érdemelnek a légszennyező anyagok körébe sorolható, ózonkárosító anyagok. (Ezek az anyagok a következő tevékenységekből, szolgáltatásokból származhatnak: hűtés, aeroszolok, légkondicionálás, habok, tűzoltó készülékek.)

3. Tájképi, városképi hatás (város-, illetve tájképbe nem illeszkedő épületek)

A szállodákon belül megvalósítható környezetvédelmi intézkedések feltárása az ún. tisztább termelési átvilágítással történhet, majd a megvalósítást követően a megvalósított intézkedések hatékonyságát környezeti indikátorok segítségével követhetjük nyomon, melyek képet adnak a hotelek környezeti teljesítményének alakulásáról. Szállodák esetében a következő kulcs-indikátorok elemzésére célszerű kitérni:

• vízfelhasználás vendégéjszakánként;
• energiafelhasználás vendégéjszakánként;
• vendégéjszakánként keletkezett hulladék mennyisége;
• szelektíven gyűjtött hulladékok aránya;
• keletkezett veszélyes hulladék aránya.

A szállodák környezetvédelmi intézkedéseivel kapcsolatosan az alábbi területek emelendők ki:

• az energiahatékonyság növelése (világítás, fűtés, légkondicionálás, mosodai és konyhai tevékenysége, általános üzemeltetés);
• a vízgazdálkodás javítása (konyhák, mosodák, uszodák, vendégszobák üzemeltetése, kertek, parkok gondozása);
• a hulladékok keletkezésének csökkentése (felhasználás csökkentése, hulladékok újrahasználata és újrahasznosítása);
• légszennyező anyagok kibocsátásának csökkentése (levegő minőségének javítása);
• környezetközpontú irányítási rendszerek (ISO 14001, EMAS) alkalmazása;
• ökocímkék használata;
• „zöld beszerzés”;
• gondos bánásmód;
• a környezeti tudatosság javítása, az elkötelezettség növelése, oktatás, képzés.

A környezetvédelmi intézkedések megvalósítása egyre inkább a szállodák dolgozóinak, üzemeltetőinek is az érdekévé válik, mivel a vendégek számára a jövőben egyre fontosabb lesz a környezeti értékeket szem előtt tartó üzemeltetés. Már több országban működik olyan program, amely az idegenforgalmi szálláshelyek környezetbarát tevékenységét, a megelőző jellegű környezetvédelem elterjesztését szorgalmazza a szállodaszektorban. Hotelekben megvalósítható tisztább termelési programokat támogat és irányít többek között
• az UNEP (Egyesült Nemzetek Szervezete Környezetvédelmi Programja),
• az IHA (Nemzetközi Szállodaszövetség),
• az IHEI (Nemzetközi Szállodák Környezetvédelmi Kezdeményezése),
• az EPA (Amerikai Környezetvédelmi Hivatal)
• és a Green Seal
a szállodák környezetszennyezésével kapcsolatos területeken (vízfelhasználás, energiafelhasználás, hulladékok csökkentése, újrahasználata, újrahasznosítása, levegő minőségének javítása stb.). Az ilyen, és ehhez hasonló programok nagymértékben hozzájárulnak a szállodák „zöldebbé válásának” folyamatához.

Hazánkban a Magyar Szállodaszövetség 1995-ben hirdette meg elsőként a „Zöld Szálloda – Green Hotel” környezetvédelmi díjat. A díj elnyeréséhez a kiírt feltételeket teljesítő szállodák pályázhatnak, és egy négytagú zsűri dönti el, mely szálloda kapja meg az adott év környezetvédelmi díját. A díj odaítélése során minden alkalommal kiemelésre kerül egy-egy fókuszpont: az elmúlt évek egyik pályázata például az energia-megtakarítás jegyében zajlott. A Zöld Szálloda díjra egyaránt pályázhatnak újonnan és már a korábbiakban is pályázó szállodák. Az új pályázóknak a szálláshely bemutatása mellett információt kell szolgáltatniuk a víz- és energiafelhasználással, valamint a keletkezett hulladékokkal, illetve a beszerzéssel és az információ-továbbítással kapcsolatosan is. A már korábban is pályázók esetében a korábbi pályázathoz képest megvalósult tevékenységeket, elért eredményeket kell a pályázónak ismertetnie.

Bársonyi Krisztina / TTMK

A cikk megjelent a Zölden és Nyereségesen c. KÖVET Hírlevél 15. számában 2002-ben.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás