fbpx

| Holics Gábor

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Mikor cseréld le mostani autód

Ténylegesen szükséges-e az autó cseréje, vagy csak szeretnél egy újat? Jelenlegi autód csak meguntad, vagy tényleg szükségszerű a csere?

Mi azt tartjuk, hogy addig, amíg az autó megfelel a szükségeidnek, nem túl kicsi, vagy nem túl nagy, vagy nem túlságosan gazdaságtalan, ha nem azért kell lecserélned, mert nem tudod fönntartani, ha nem rozsdásodik, ha nem túl gyenge, ha nincs olyan megszüntethetetlen tulajdonsága, ami nagyon bosszantana, ha nem annyira gyengén fölszerelt, hogy az a kényelem, vagy biztonság rovására megy, akkor érdemes várnod a cserével.

Egy mai autó átlagos várható élettartama 13 év, és kb. 230.000 km. Ez rendszeres karbantartással, megfelelő pótalkatrészek és magas minőségű olajak alkalmazásával jócskán meghosszabbítható.

Nem az a célunk, hogy mindenáron lebeszéljünk az autócseréről, csupán azt szeretnénk kihangsúlyozni, hogy nagyon is érdemes megkérdőjelezned korunk “fogyassz, vásárolj, cseréld újra” szellemiségét! Nem kell magad hátrányos helyzetűnek gondolnod, ha nem cserélsz 3-5 évente autót. Senkinek sem tartozol azzal, hogy új autót vegyél, még akkor sem, ha sajnálatos módon, ez a “kötelezettség” már szinte kultúránk része, már-már társadalmi elvárás, pedig nem szabadna, hogy az legyen. Azt, hogy új autót vegyél, egyesek szinte előrébb helyeztetnék Veled, mint hogy megfelelő erkölcsi nevelést, taníttatást adj gyermekednek, vagy hogy saját testi-lelki egészséged fenntartására költs.
Nyugodtan ellenállhatsz ennek a nyomásnak! Az autózás területén mindannyian csak azzal tartozunk a társadalomnak (benne saját magunknak), hogy autónk ne legyen túl környezetszennyező, ne legyen túl hangos, műszaki állapotával ne veszélyeztessen senkit, és hogy kultúrált módon vezessünk.

Mostanában a technika hihetetlenül gyorsan fejlődik, emiatt az autókban annyi újdonság jelenik meg évente, mint korábban tíz év alatt. Azonban, ha megpróbálnál lépést tartani ezzel a mérhetetlen fejlődéssel, és azt szeretnéd, hogy autód bárcsak mindig a legkorszerűbb lenne, még az is lemaradást jelentene, ha évente cserélnél autót. Tehát inkább ne frusztráld magát ezzel! Attól, hogy autód nem tartalmazza a legújabb technikai kütyüket, mert mondjuk már 8-9 éves, még mindig hihetetlenül modern szerkezet. (Arról nem is beszélve, hogy az elektronikákkal telepakolt autók megbízhatósága is sokkal rosszabb, mint egyszerűbb elődjeiké.)

A gépkocsik 4-6 éves koruk fölött, az évek múltával már nem veszítik olyan gyorsan értéküket, hogy ez motiváció legyen a cserére. Az értékvesztés a kezdeti években gyors: az első 3-4 évben az autó elveszíti értékének felét. Egy ennél idősebb autó piaci értéke évente már csak 7-12 %-kal csökken.
Számoljunk csak utána: ha autód már 6-7 éves, és attól félsz, hogy túl sokat csökken az értéke, a valóságban hogy néz ez ki? (Kalkuláljunk évi 10 % értékvesztéssel!) Ha a gépkocsi most 1,5 millió forint, akkor jövőre (az inflációval nem kalkulálva) 1.350.000 Ft lesz, két év múlva 1.215.000 Ft, 3 év múlva 1.093.500 Ft. Ez három év alatt összesen 406.500 Ft veszteség. Ebből az 1. év 150.000,- Ft.
Gondolhatnád, hogy “tyű, ezt a 406.500 Ft-ot nem akarom elveszíteni, sőt, még 150.000-et sem, eladom most az autót, és akkor még be tudok fizetni egy kezdőrészletet a jelenlegi árából. Ha várok még éveket, csak vacakabb autót vehetek…”. Nagyon sokan, majdnem mindenki így gondolkodik.
Amibe legtöbben nem gondolnak bele, az az, hogy ha vesznek egy nullkilométeres autót, az az első évben elveszíti árának 15-35 %-át.
Számoljunk mondjuk 20-szal. Legyen az újautó értéke 3,5 millió forint. Ennek 20 %-a 700.000,- Ft, és ez csak az első év! Vegyük úgy, hogy jó értékállóságú az autó, és 3 év alatt az árának csak 45 %-át veszíti el. A 3 éves veszteség 1.575.000 Ft, több mint amennyit jelenlegi autód ér!
Ha nem új, hanem használtautót veszel, mondjuk 2,5 millióért, akkor hogy néz ez ki? Ha a vásárolt gépkocsi 4 éves, akkor az értékvesztésére szintén már csak évi átlag 10 %-ot számolhatunk. Ez az 1. évben 250.000, a 2.-ban 225.000, a 3.-ban 202.500, összesen 677.500 Ft.
Mindkét esetben, ha jelenlegi autódat megtartod, sokkal kisebb a veszteség, mint ha átülsz új(ab)ba. Tehát önmagában az, hogy a “kocsimért most még jó árat kapok, most kell eladni”,  teljesen rossz érv! Ne ülj föl ennek a hamis közgondolkodásnak!

Való igaz, hogy az autókon 5-6 évesen kezdenek elromlani bizonyos fokozott igénybevételnek kitett alkatrészek, azonban ezek cseréje legtöbbször még mindig nem jelent akkora költséget, hogy emiatt autót kellene váltani. Ha betartod az előírt szervizperiódusokat, autódat jól karbantartod, és mellőzöd a durva használatot, akkor az ilyen hibák sokáig nem is jönnek elő, az autó akár 8-9 éves koráig is alapvetően hibamentesen futhat . Ha a legkisebb rendellenességet tapasztalva autódat a lehető leghamarabb szervizbe viszed, nem kell attól tartanod, hogy ahogy az autó öregszik, egyre többször hagy majd cserben.

Esetleg magasnak tartod azt az összeget, amit idősödő autód rendszeres javíttatására kell költened? Ez csokipénz ahhoz képest, amennyibe egy új autó havi részlete kerül!
Ha mondjuk évente kétszer nem tudsz kifizetni 60-70.000 Forintot javításra, nehezen képzelhető el, hogy a részleteket anélkül tudnád fizetni, hogy boruljon a családi költségvetés!
Tégy félre havi 10-15.000 Forintot javításokra, és sosem lesz gond kifizetni egy váratlan szervizköltséget! Ha ezt nem használod fel, lesz mit elkölteni másra. Ha szükség esetén az autót műszakilag rendbe teteted, és a szépséghibákat is kijavíttatod, akkor újból öröm lesz gépkocsidba beleülni, és nem kellett hozzá kiadni egy vagyont! Ilyenkor legtöbbször az az ok is megszűnik a cserére, hogy már esetleg unod az autót, hiszen ezt a megunást leginkább a folyamatos meghibásodások, és a bosszantó apróságok – szépséghibák okozzák.
Természetesen nem győzzük hangsúlyozni a folyamatos, szakszerű, és magas színvonalú karbantartás fontosságát. Az mindenképpen meghálálja magát. A jó műszaki állapot nem csak a műszaki nehézségektől mentes autózást, de az ennél még fontosabb biztonságot és környezetvédelmet is szolgálja.

A cikk az AutósTITKOK elektronikus könyv “Cserélje – ne cserélje?” c. fejezete alapján készült. Az anyagból további részletek olvashatók itt: http://www.autostitkok.hu/autos_cikkek_autovasarlas_1.html. A többi fejezetben (amelyek közül többől szintén jelentkezünk majd cikkekkel) arról olvashatsz, hogy hogyan kerülheted el az autóvásárlás egyéb nagy pénzügyi csapdáit, milyen eszközökkel nyomhatod le az új, vagy a használtautó árát, valamint hogyan kerülheted el azt, hogy használtautóval átverjenek. Arról is írunk, hogy a mindennapi autózás területein hogyan érezheted maged biztonságban, és hogyan takaríthatsz meg jelentős összegeket.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás