| Nagy Melinda
A legidegesítőbb reklámok: a zöld gyomor nyert
A legtöbb tévézőnél a porkajás reklámok mellett a zöld gyomorbáb verte ki a biztosítékot, de élen jár a „hüvelygomba megvitatása” is. Az utóbbi idők legidegesítőbb reklámját kerestük olvasóink segítségével. Köszönjük a szavazatokat!
A szavazatok alapján egyértelműen kirajzolódott, hogy a vény nélkül kapható, emésztést segítő szerek reklámjai nem igazán népszerűek. Általánosságban a hasmenésre, savtúltengésre használható szereknél már csak a hüvelygombát gyógyító készítmény reklámját utáljátok jobban.
Sokakat azok a reklámok dühítenek fel, amelyekben édességeket próbálnak egészséges ételnek beállítani a cukros joghurtoktól kezdve a tejszeleten át gabonagolyókig. Érveik nagyjából így hangzanak: plusz kálcium van benne, ami kell az egészséges csontozathoz; C-vitaminnal dúsított, ami kell a gyerek immunrendszeréhez; vagy „energia” van benne, ami tökéletes a napindításhoz. Azt sugallják, hogy ezek az édességek hozzátartoznak a helyes táplálkozáshoz, csak a többi összetevőről feledkeznek meg.
Viszolyogtatok a porkaják – szószok, levesek, alapok reklámjaitól is. Ezekben szinte kivétel nélkül utálatra méltó, végletekig túlidealizált családok szerepelnek. A gyerekek vidáman ugrándoznak, viccelődnek, hogy a szép és kedves anyu milyen kreatív, megint milyen jót főzött és milyen egyszerűen. Csak beleszórta a port, és már kész is, a borsófőzelék is így az igazi. Ilyen reklám most is fut, de olvasóink számára a valaha volt legidegesítőbb az, amelyikben egy selypítő kisfiú dicséri anyuka omlós falatkáit: „Ugyan nem közelmúltbeli, de az „omlóóósszz”-os gyerek egy örök trauma nekem” – írta egyik hozzászólónk.
A legtöbb szavazat a Pocak nevű zöld gyomorbábot szerepeltető joghurtreklámra érkezett, ami egyébként az Index és a Bistro Reklámügynökség Aranydisznó reklámmoslék versenyén is megkapta a legrosszabb reklám és főszereplő díját.
Olvasóink így nyilatkoztak róla: „Felháborítónak tartom, hogy ilyen hülyének nézik az embereket (vagy csak a nőket), hogy valaki a gyomrával beszélget?”, „Most jut eszembe: egyszer láttunk valami zöld izét, valami pocakot…hát az valami borzalom, idióta dolog. Ki lehet, aki ilyet gyárt?”
„Rémisztő, a butaság netovábbja, szerintem egyértelműen félrelövés volt kreatív megvalósítás szempontjából. Az üzenet világos (jót teszünk a gyomrunknak, ha ezt a joghurtot fogyasztjuk), de nagyon rosszul sikerült a kreatív kivitelezés. Nekem alapvetően az furcsa, hogy a legtöbb ember szemében élvezeti cikknek számító terméket az egészség részeként próbálják pozícionálni. A joghurt élvezetes, az ember hátradől, felbontja és azzal nyugtatja meg magát, hogy egy tábla csoki helyett csak egy egészségesebb joghurtot evett. Nem hiszem, hogy a reklám hatásaként sok ember meggyőzhető arról, hogy joghurttal kezelhető egy emésztési probléma” – mondta el kérdésünkre Babocsay Ádám, reklámszakember, a Millward Brown kvalitatív kutatási divíziójának igazgatója.
A reklám elsődleges feladata, hogy a kategórián belül releváns módon érzelmi kapcsolatot alakítson ki a termék és a fogyasztó között, ebben az esetben éppen az ellenkezője történik, viszolygást vált ki a nézőből. Ez a reklám rossz, unalmas, és ez a fogyasztóknak is egyértelmű.
A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-12-C-0004 pályázat keretében valósult meg.