Javul a roaming július 1-jétől az Unióban
A július 1-jén hatályba lépő új uniós barangolási szabályoknak köszönhetően a fogyasztóknak két tekintetben is jobb szolgáltatást kell kapniuk a távközlési szolgáltatóktól, amikor egy másik uniós országba utaznak.
Eddig jellemző volt például, hogy a távközlési társaságok barangoláskor alacsonyabb sebességű hálózatra kapcsolták a fogyasztókat, mint amilyen sebességű hálózatot otthon kapnak. Július 1-jétől az új uniós szabályok értelmében ez nem lesz lehetséges, kivéve, ha a szolgáltató számára technikailag lehetetlen ugyanolyan minőségű szolgáltatást nyújtani.
A roamingdíjakra vonatkozó jelenlegi tilalom kiterjesztésén túl, amely a fogyasztók szemében az EU egyik legelismertebb sikere, az új szabályok nagyobb védelmet nyújtanak a fogyasztóknak arra az esetre is, ha véletlenül nem uniós mobil- vagy műholdas hálózatra csatlakoznak – például ha hajón vagy repülőn utaznak, vagy ha egy nem uniós országgal közös határ közelében tartózkodnak.
A roamingdíjak (ami a hálózaton kívüli percdíjakkal egyezik meg) megújítása nem kérdéses, mert a fogyasztók számára valódi sikert hozott. Elmúltak azok az idők, amikor a fogyasztók nem használták telefonjukat egy másik uniós országban, mert féltek a hazaérkezéskor felmerülő számlától.
Ezek az új szabályok további előrelépést jelentenek: nem fordulhat elő például, hogy a fogyasztók gyengébb minőségű szolgáltatást kapnak roaming alatt, mert a szolgáltató például 4G helyett 3G hálózatra helyezi őket. A fogyasztókat figyelmeztetni fogják a lehetséges magas költségekre is, ha nem uniós országgal közös határ közelében utaznak, vagy ha hajón vagy repülőn vannak, és telefonjuk nem uniós mobil- vagy műholdas hálózatra csatlakozik.
Következő lépés: az EU-n belüli tarifák rendezése
A jogszabály-frissítésben még mindig maradt egy megoldatlan kérdés, amellyel az EU-nak foglalkoznia kell: az EU-n belüli hívások költségei.
A fogyasztók még mindig aránytalanul magas díjakkal szembesülnek, ha egy másik uniós országban élő személyt hívnak vagy sms-t küldenek
– mutatott rá Ursula Pachl, az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC) főigazgató-helyettese, hozzátéve: a fogyasztók még mindig borsos árakat fizetnek, ha otthonról hívnak fel valakit, aki egy másik uniós országban él. Az európai egységes piacon semmi sem indokolja ezeket az aránytalan költségeket. A fogyasztók által fizetett árnak jobban kellene igazodnia a belföldi hívások költségeihez, és tükröznie kellene a távközlési szolgáltatóknak az EU-n belüli hívások összekapcsolásának tényleges költségeit.
Ez a tartalom az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-21/C jelű pályázata keretében készült.