fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Igazolatlan gyógyhatás miatt bírságolták meg az Üstökit

Valótlanul gyógyhatást tulajdonított egyes termékeinek az Üstöki Kft., amelyeket ráadásul nem valóságos kedvezménnyel, éveken át akciós áron kínált. A GVH 13 millió forint bírságot szabott ki a cégre.

Az Üstöki Kereskedelmi, Szolgáltató és Ügynöki Kft. az
általa forgalmazott Tahiti Noni Juice és a Forever 365 Aloe Vera termékek
népszerűsítésére megjelentetett tájékoztatásaiban gyógyhatást tulajdonít ezeknek
a termékeknek. A hirdetések szerint azok alkalmasak betegségek, illetve az
emberi szervezet működési zavarainak vagy rendellenességeinek gyógyítására.

A GVH eljárása során az Üstöki Kft. nem nyújtott be olyan
iratot, amely az élelmiszer kategóriájába tartozó Tahiti Noni Juice és a
Forever 365 Aloe Vera termékekről közzétett betegségmegelőző, gyógyító,
regeneráló tulajdonságokra vonatkozó állításait tudományos igénnyel
alátámasztaná. Azáltal, hogy a tájékoztató anyagok kiemelik, miszerint orvosok,
tudósok vizsgálják a termékek alapanyagát, a televíziós reklámban
természetgyógyász fül-orr-gégész beszél az egyik termékről, a Noni-t
áttételesen gyógyszernek aposztrofálja („szedhető más
gyógyszerkészítményekkel”), tovább erősítik az említett termékek esetleges
gyógyhatására vonatkozó meggyőződés kialakulását.

A GVH szerint az Üstöki Kft. reklámjai több mint három éven
keresztül azt a látszatot keltették a fogyasztókban, hogy a termékekhez alkalmi
áron, 50, 36, 38%-kal olcsóbban lehet hozzájutni egyszeri akció alkalmával,
miközben az „akciós” ár folyamatosan érvényesült.

A GVH szerint jogsértőnek minősül, hogy a vállalat a
2007-től kezdődően meghirdetett 36 és 38%-os árkedvezményt nem a 2006-2007
években alkalmazott 50 százalékkal csökkentett árhoz, hanem az eredeti árhoz
viszonyította. A kezdetben alkalmazott nagyobb árkedvezményt (50%) követően a
kiindulási árhoz képest kisebb árkedvezmény (36%, ill. 38%) a fogyasztó számára
az árak emelkedését jelenti ahhoz képest, amit ugyanazért a termékért az
„akciót” közvetlenül megelőző időszakban – 2006-2007-ben – fizetnie kellett.

Az GVH szerint jogsértő, hogy az Üstöki Kft. egyes
hirdetéseiben a „most”, a „soha vissza nem térő alkalom” és „a készlet erejéig”
kifejezéseket használata. Ezzel ugyanis valótlanul állította, hogy a hirdetett
termékek a kedvezményes áron csak nagyon korlátozott ideig állnak
rendelkezésre. A reklám üzenetének ellentmond az a tény, hogy a készlet nem
fogyott el.

Mivel fenti magatartásával 2006 és 2008 között
megtévesztette a fogyasztókat, a GVH az általa maximálisan kiszabható, a
vállalkozás előző évi nettó árbevételének legfeljebb 10%-át kitevő maximumhoz
közeli bírságot szabott ki az Üstöki Kft-re.

A GVH a bírságon felül helyreigazító nyilatkozat
közzétételére is kötelezte a vállalkozást. Ebben a GVH határozatának egy részét
kell megismételnie változtatások nélkül, a Bors című lapban két alkalommal,
korábbi reklámjaival azonos méretben.

 

Forrás: GVH

Kép [cc] kevinlabianco

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás