
| Markovics Vera
Hogy ne járjon pórul az utazó – Nyolc tipp a meglepetések elkerülésére
Itt a nyár, aki csak teheti, útra kel – aztán, ha szerencséje van, kellemesen vakációzik. Ha viszont peches, akkor az álom könnyen lidércnyomássá válhat, és még a gatyája is rámehet.
Az utazási piacon is sok szerencselovag igyekszik könnyen és gyorsan megszedni magát – a híradásokból ismertek az alúlfinanszírozott utazási irodák károsultjainak hajmeresztő történetei. Ennek ellenére évről évre ismétlődnek az esetek: az utas a célállomáson szembesül azzal, hogy nem volt eléggé körültekintő, amikor lefoglalta a szállást, a szolgáltatásokat. Ilyenkor azonban legtöbbször már késő a bánat, legfeljebb egy vacak, bosszankodásokkal teli vakációról hazatérve kísérelheti meg, hogy valamilyen utólagos kárpótlást szerezzen, esetleg hosszadalmas pereskedés árán.
A meglepetések jó része elkerülhető, ha valaki – mielőtt elcsábulna egy-egy „soha vissza nem térő” ajánlattól – megtesz néhány megelőző lépést.
Szakemberek szerint mindenképpen érdemes betartani a következő szabályokat:
- Elutazás előtt ellenőrizze az ajánlati adatokat, a prospektus szövegét, különösen az apróbetűs részeket, a megrendelés visszaigazolását, az abban előforduló esetleges korlátozásokra vonatkozó kitételeket, az általános szerződési feltételeket.
- Szintén elutazás előtt – például az interneten – tájékozódjon a szállásról, a helyi szokásokról, rendelkezésekről.
- Vigye magával az utazási dokumentumokat (a prospektust, a visszaigazolást stb.), az utazásszervező (utazási iroda) nevét, címét, telefonszámát tartalmazó papírokat.
- Ha a helyszínen mást tapasztal, mint amit ígértek Önnek, vesse össze a tényeket az iroda ajánlatával, és ezt jegyezze fel pontosan.
- Dokumentálja – fotókkal és ha lehet, tanúkkal is – a hiányosságokat.
- Amint hiányosságot észlel, haladéktalanul tájékoztassa erről az iroda helyi képviselőjét, vagy az irodát.
- Kártérítési igényét mielőbb jelentse be, lehetőleg egy hónapon belül.
- Az utazási irodák szövetségétől szerezze be a díjtételek mérséklésére vonatkozó irányelveket.
Magyarországon, ismereteink szerint egyelőre meglehetősen hosszadalmas és sokszor kilátástalan az utólagos kárenyhítési igény érvényesítése. Ezért érdemes lesz tanulni a fejlettebb országoktól, például Németországtól, ahol az utazók is igen fejlett fogyasztóvédelmi hálózat segítésére támaszkodhatnak. Irígylésre méltó például a német ügyvédek központi hívószámán – DRAZ – elérhető, nonstop szolgáltatás: egy inyenesen hívható telefonszámon a német turisták a nap bármely szakában kérhetik, hogy hozzák össze őket egy utazási problémákban jártas ügyvéddel, ami mellett egy másik, fizetős számon akár azonnal is kaphatnak szaktanácsot jogaik érvényesítéséhez.