fbpx

Tarts velünk, legyél tagja a Tudatos Vásárlók közösségének!

Csatlakozz hozzánk!

Három kereskedelmi láncot büntetett meg a GVH

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A Tesco és a Spar reklámújságjaiban a fogyasztók megtévesztésére alkalmas információk jelentek meg, a Cora pedig nem tartotta be korábban a GVH előtt vállalt kötelezettségeit. Mindhárom kiskereskedelmi láncot megnüntette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH)




A GVH álláspontja szerint bármely vállalkozás tart akciót,
elvárható tőle, hogy az erről adott tájékoztatás alapján a fogyasztó pontos
képet kapjon az akció mibenlétéről, a részvétel feltételeiről, az akcióban
részt vevő termékekről. Az akció versenyjogsértő, ha az adott termék az akció
ideje alatt egyátalán nem kapható, vagy ha a vállalkozás irreálisan alacsony
indulókészlettel készült fel az akcióra. Ilyen esetben a „készlet erejéig
érvényes” kitétel alkalmazásával sem lehet elkerülni a fogyasztók
megtévesztését, hiszen a vevők éppen e kitétel hatására időzítik vásárlásaikat
az akciós időszak elejére. A GVH szerint a minimálisan elvárható induló készlet
nagyságának legalább el kell érnie a korábbi, nem akciós időszak átlagos
forgalmának kiegyenlítéséhez szükséges mennyiséget.

Évről-évre számos kereskedelmi vállalkozás kap bírságot ezen
követelmények megsértéséért, legújabban a Tesco, a Spar és a Cora.

A Tesco Zrt-t 2008. január 3. és 2008. március 6. között
megjelent reklámújságjaiban megjelent információk esetében kiderült, egyes
akciós termékek nem voltak elérhetőek a fogyasztók számára, más termékek
esetében pedig nem volt valós a meghirdetett árkedvezmény. Mindez alkalmas volt
a fogyasztók megtévesztésére, így a Tesco 10 millió forintos bírságot kapott. A
GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a kiskereskedelmi lánc az induló
készlet hiányát vagy a készletfogyást számos esetben utánszállítással vagy
helyettesítő termék biztosításával orvosolta. Jelentős enyhítő körülménynek
bizonyult, hogy a Tesco különös erőfeszítéseket tesz a készlethiányok
elkerülése érdekében.

Ugyancsak nem voltak elérhetők egyes termékek az Interspar
áruházakban 2008. január 3. és január 23. között tartott akció során, egy tálas
mixer esetében pedig az áruházlánc nem valós tájékoztatást adott a fogyasztók
által elérhető kedvezmény mértékéről. Mindezek miatt a Spar egymillió forint
bírságot kapott. Enyhítő körülménynek bizonyult, hogy a hiányzó kedvezményes
árú termékeket a Spar megrendelte ugyan, de azok a szállító hibájából nem
érkeztek meg az áruházakba. A GVH továbbá úgy vélte, a Spar esetében kicsi az
esélye annak, hogy a megtévesztő hirdetések alkalmasak lettek volna a
fogyasztók becsalogatására, hiszen az Interspar áruházak a települések belső
részén, a fogyasztókhoz közel helyezkednek el, így a hoppon maradt vevők
könnyen választhatnak más üzletet bevásárlásukhoz. [Ez utóbbi pontot mi kevéssé
értjük: az akciós termékek elégtelen készlete ilyen esetben is fennáll,
márpedig a szabályozás erre vonatkozik, függetlenül attól, hogy van-e a
közelben másik bolt – a szerk.]

A GVH utóvizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a Cora
áruházakat működtető magyar Hipermarket Kft. teljesíti-e kötelezettségvállalását.
Korábban amiatt indult eljárás, mert a vállalkozás hirdetéseiben elhallgatta,
hogy az általa forgalmazott kerékpárokra csak akkor érvényes a jótállás, ha
külön díj fejében a Magyar Hipermarket Kft. által kijelölt szakszervizben
helyezik üzembe a kerékpárt. A vizsgálat lezárult, mert a vállalkozás
megígérte, hogy erről a körülményről tájékoztatja a fogyasztót reklámjaiban az
eladás helyén és a vevőszolgálatnál is. A tavaly októberben indított
utóvizsgálat megállapította, hogy az áruházlánc katalógusaiban a kerékpárokra
vonatkozóan szerepelt a tájékoztatás, de az eladási helyeken és a
vevőszolgálaton nem. Ráadásul más, ugyancsak szakszervizt igénylő termékek
(gáztűzhely, klímaberendezés, autó hifi) esetében továbbra sem figyelmeztette a
fogyasztókat. Mivel a vállalkozás kötelezettségét nem teljesítette
maradéktalanul a GVH 3 millió forint bírságot szabott ki rá. A Magyar
Hipermarket Kft. A vizsgálat eredményeként újann lépéseket tett a hasonló
jogsértések elkerülése érdekében: decemberi katalógusában már *-gal jelölte
azokat a termékeket, ahol a jótállást feltételhez köti, illetve katalógusoldalainak
alján pedig kisebb méretű, de olvasható betűkkel szerepel az alábbi magyarázat:
„a *csillaggal jelölt termékek esetében a gyártó a jótállás feltételeként
előírja, hogy a vásárlást követően az üzembehelyezést (beszerelés, stb.)
szakember vagy szakszerviz végezze, aminek díja általában 4.000-25.000 forint
közötti, azonban egyedi esetekben ettől eltérhet, amire áruházainknak nincs
ráhatása.” Ezen felül a Cora 2008. decembere első felében valamennyi áruházában
a kerékpárok és az többi termék eladási helyein táblákat helyezett el,
amelyeken ugyancsak szerepel a fenti tájékoztatás.

Ajánlom másnak

Kapcsolódó cikkeink

További cikkek

Legnépszerűbb cikkeink

További cikkek

Legfrissebb videók

Szappan- és vegán szendvicskrém készítéssel zártuk az ÖkoKört

Szappan- és vegán szendvicskrém készítéssel zártuk az ÖkoKört

2022 tavaszán a tavaszi Tiszta otthon és ÖkoKör Kamra csoportok lezárultát és a közösen elért eredményeket egy zártkörű workshoppal ünnepeltük meg. Harmincan gyűltünk össze, hogy a fenntarthatóság jegyében vegán szendvicskrémeket készítsünk a Közöshely dolgozóinak vezényletével, valamint Vászonzsákoslány, azaz Antal Évi a melt&pour szappankészítés rejtelmeibe avatott be minket. Mi az az ÖkoKör? Itt megmutatjuk!

Még több videó
Ugrás a tudatosvasarlo.hu nyitó oldalára

    Kövesd munkánkat, iratkozz fel híreinkre!
    Bónusz: tippek, tesztek, programok