fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

“Nem” etikátlan BMW hirdetés

A Magyar Reklámetikai bizottság állásfoglalása BMW X3 óriásplakát reklámjával kapcsolatosan.

Civil szervezetek tiltakozó
levelet intéztek a január közepén és a Magyar Reklám Szövetség Etikai
Bizottságának állásfoglalását kérik, BMW X3 óriásplakát  reklámjával
kapcsolatosan (

lásd Etikátlan BMW
hirdetés
) mert úgy vélik a cég reklámjával a
környezet károsítására hív fel.



A Magyar Reklámszövetség Reklámetikai Bizottsága
a BMW X3 óriásplakát
reklámjával kapcsolatosan a 2005. február
14. napján tartott teljes ülésén az alábbi állásfoglalást bocsátja ki:


A reklám nem ütközik a Magyar Reklámetikai Kódex
rendelkezéseibe, etikailag nem kifogásolható.
Indoklás:


A reklám leírása:
A reklám a vizsgálat adatai
szerint óriásplakát formájában került
közzétételre. A reklám központi
motívuma egy erdei út, amelyen gépkocsi nyomai látszanak. Az erdei utat olyan
fák övezik, amelyeken a turista útvonalak jelzésén kívül az autópálya
jelzése is fel van tüntetve.
A szlogen: “Megfordul a világ” A
reklám hangsúlyos része az erdőben lévő fára festett turista útvonal illetve
autópálya jelzés, a BMW logó, a BMW márka típusának feltüntetése és a
szlogen.

(A bíráló bizottság figyelmét
elkerülte az a nem elhanyagolható tény, hogy az említett szlogen, nem a BMW
hírdetésre, hanem a felette lévő óriásplakátra vonatkozik. – TV)


A reklámmal kapcsolatban egyéni panasz érkezett,
illetve azt számos civil szervezet kifogásolta.


Jogi és Etikai alapok:
A tárgybeli reklám a BMW X3 gépkocsi típust (xDrive
rendszerrel) kívánja népszerűsíteni, azzal a humoros asszociációval élve, hogy a
gépkocsi – xDrive rendszeréből adódóan- remekül veszi még az erdő által
adott terepakadályokat is. A képi megjelenítés függetlenül attól, hogy humoros
vagy sem- nem veti fel annak problémáját, hogy a reklám agresszív módon másokat
arra ösztönözzön, hogy törvényt sértve természeti értékeket károsítsanak. Ezt
látszik igazolni a szlogen szövege is -szorosan kapcsolódva a képi megjelenés
humoros asszociációjához- miszerint “megfordul  a világ”.  Ebben az
esetben a szlogennek sem az a tényleges üzenete, hogy ezentúl az  erdőben autózzunk az autópálya
helyett.




Jelen
eset kapcsán szükséges leszögezni: a természet- és környezetvédelem kiemelt
fontosságú társadalmi kérdés, amit adott esetben az egyéb társadalmi
normarendszerek – mint például a reklámozás szaketikai normarendszere –
megerősítenek. A MREK 3. Cikkely (2) rendelkezése szerint a reklámot társadalmi
felelősségérzettel kell elkészíteni. A 4. Cikkely (3) bekezdése rögzíti, hogy a
“természeti, történelmi, tudományos, kulturális értékek, emlékek reklámban való
alkalmazása nem sértheti azok megbecsülését”. A 4. Cikkely (9) bekezdése szerint
a reklám nem tartalmazhat olyan elemeket, és nem kelthet olyan összhatást, amely
az emberi élet, az egészség vagy a testi épség veszélyeztetését, a környezet és
a köz- vagy magántulajdon károsítását, az állatok kínzását ösztönzi, támogatja
vagy igazolja.


Mindazonáltal szükséges rögzíteni, hogy az egyedi panasz
elbírálásakor az etikai megfelelőség vizsgálata során az eset egyediesítéséhez
hozzátartozik, hogy a sérelmezett reklám egyes elemeiben, összhatásában illetve
üzenetében ütközik-e a hivatkozott szakaszok valamelyikébe, így konkrétan
kifogásolható-e etikailag. A tárgybeli reklám esetében a Bizottság a reklám
üzenetét áttételesnek és szimbolikusnak értékeli, amit annak képi megjelenítése
és elvontsága is alátámaszt. Erőltetett annak olyan értelmezése, amely szerint arra biztat, hogy – természeti
értékek károsításával – a fák között az erdőben “rallyzzen” a fogyasztó. A
Bizottság álláspontja szerint az üzenet – az extrém terepviszonyok leküzdésére
is alkalmas – gépkocsi vásárlására ösztönöz. Megjegyzi a Bizottság, hogy az
elvont képi megjelenítésre és a médiaválasztásra tekintettel (ti. hogy az út
mentén elhelyezett  óriásplakátok esetében az észlelés rendszerint rövid és
“felszínes”) az üzenet a fogyasztásra ösztönzés tekintetében is kissé nehézkes, de ez
önmagában reklámhatékonysági kérdés, semmiképpen nem etikai.


Lényeges
összefüggésként hangsúlyozza a Bizottság, hogy a természetre káros
“terep-autózás és motorozás” ellen a jogvédelmet ágazati jogszabályok hivatottak
nyújtani(környezetvédelmi, szabálysértési, büntetőjogi szabályok), a
reklámetikai szabályozás nem vállalhatja át azon társadalmi konfliktusok
kezelését, mely adott esetben a létező jogi védelem jogalkalmazási
hiányosságaiból erednek. A természetvédelem eszközrendszerének, a környezeti
igazgatás jogalkalmazása erőforrásainak hiányosságai nem orvosolhatók
reklámetikai tilalmakkal és marasztalással. A szaketika nem rendelkezik olyan
eszközrendszerrel, és nem is lehet feladata, hogy elrettentsen az esetleges
környezet- vagy természetvédelmi szabálysértésektől.


Ugyanakkor
olyan esetekben, ahol a hivatkozott etikai szabályok közvetlen sérelme
megállapítható, a reklámetika következetes marasztalással érvényesíti a
természet- és környezetvédelem kiemelt társadalmi érdekeinek védelmét.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás