fbpx

| Szvetelszky Zsuzsanna

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A fogyasztás hálójában

Network az egész világ: a marketinggel és a reklámmal foglalkozó cégek egyre több erőfeszítést tesznek ügyfeleik hálózatainak kialakításáért és fejlesztéséért.

Némely termék vásárlásakor kiemelt szerepet kap a bizalom: aki az adott árut javasolja – családtagunk, barátunk vagy ismerősünk – már eleve ismer bennünket egy formális vagy informális hálózaton keresztül. Ez különleges érték (mely az informális network-ben többnyire nagyobb, mint a formálisban): már létező kapcsolatba – ez különbözteti meg a multi-level marketingtől – ágyazza be a termék „üzenetét”, méghozzá tartósan és erősen.

Mindez tudományosan is vizsgálható: a 90-es évek végén bontakozott ki a modern hálózatkutatás, mely a „kicsi a világ”-jelenség matematikai modellezésével közelít a tapasztalatokhoz. Az elmélet rávilágít, hogy (i) minden olyan rendszer hálózat, amely egymástól elkülöníthető elemekből áll, és ahol az elemeket gyenge vagy erős kapcsolatok kötik össze; hogy (ii) a hálózatok definíciója szinte minden bennünk rejtőző vagy minket körülvevő rendszerre teljesül; hogy (iii) a hálózatok tulajdonságai függetlenek attól, milyen elemek alkotják őket; s hogy (iv) a természetes hálózatok egymásba ágyazottak.

Kicsi a világ? Stanley Milgram amerikai szociológus 1967-es kísérlete óta – melyben azt vizsgálta, hány lépésben jut el egy levél egy ismeretlen címzetthez, a posta kiiktatásával, csak ismerősök ismerősein keresztül – hatlépésnyi távolságnak nevezik a felismerést, miszerint a társadalom tagjai is be vannak hálózva. A legtöbb embernek kevés, tíz-tizenöt barátja van, vannak azonban, akiknek húsz-harminc, sőt akár nyolcvan-száz is; ők azonban már kevesebben vannak – annak esélye, hogy valakinek egy nagyságrenddel több barátja legyen, épp egy nagyságrenddel kevesebb.

A hálózati szomszédok számának eloszlása a hálózatok önszerveződéséből, a preferált kapcsolódásból fakad, s Benoit Mandelbrot Máté-hatásnak nevezte el („a kinek van, annak adatik” – Máté 25:29). Ennek alapján az önszerveződő hálózatokban mindig az elsők nyernek, és sokszor csak ők.

A hálózatban rejlő információs értékek kiaknázása hozzáférést igényel – aki sok és sokféle hálózatban van jelen, az a kulcs ezekhez az értékekhez. Malcolm Gladwell amerikai kutatóra hivatkozva írja Barabási Albert-László fizikus, a hálózatkutatás világszerte legelismertebb kutatója a társasági élet központjairól: : „Az élet minden területén elszórtan van egy maroknyi ember, akiknek igazán különleges tehetségük van ahhoz, hogy barátokat és ismerősöket szerezzenek. (…) Ők a trendek és divatok elindítói, ők hozzák tető alá a fontos üzleteket, és ők terjesztik el a különböző őrületeket, vagy segítenek beindítani egy éttermet…Az összekötők hatalmát ünnepelte Emanuel Rosen „A lelkesedés anatómiája” című könyvében, melyben több fejezetet szentel a társadalmi középpontok kategorizálásának, valamint a hírek és agresszív reklámok terjesztésében játszott szerepüknek. (…) Ők uralják az összes hálózat szerkezetét, amelyben jelen vannak, ők érik el, hogy azok kis világnak látsszanak. (…) A marketingben gyakran meghatározó személyként, befolyásos felhasználóként, befolyásolókként hivatkoznak rájuk – olyan egyének, akik egy adott termékről többet beszélnek, mint egy átlagos ember. Sok ismeretségi kapcsolatuk miatt az elsők között vannak, akik észlelik és felhasználják az újítók tapasztalatait. (…) Ha a középpont elutasít egy terméket, olyan áthatolhatatlan és befolyásos fal képződik, hogy az újítás biztosan megbukik. Ha elfogadja, nagyon sok emberre hat ezzel a döntésével.”

Az ilyen személyek nyitottak és közlékenyek lévén, a többiek figyelmét is felhívják az újdonságokra. Imádnak szerepelni, de szívesen hallgatnak meg másokat is, és szorgosan gyűjtik az információkat, mert a tájékozottság és közkinccsé tétele náluk presztízskérdés. A javaslatok nem mindig célzott műfajként hangzanak el, a középpontot senki nem fizeti azért, hogy terjessze a tippet vagy a véleményt. Éppen ezért hiszünk neki és benne.

Egy fecske azonban nem csinál nyarat. Ahhoz, hogy valamiből divat legyen, érett helyzetre van szükség, amelyben a középpontok – ahogy az angolszász network-szakirodalom összefoglaló néven hívja őket: a hub-ok – sokasága kovászként duzzasztja a trend követésének lappangó hajlamát.

Gladwell több típusukat is leírja: az összekötők (connector-ok) a sok, felszínes kapcsolat vadászai, míg a gyűjtők (maven-ek) az információt szedik be és osztják szét –  ingyen és bérmentve. A hálózat ügynökei – a salesman-ek – egy konkrét választás vagy döntés felől győzik meg társaikat.

Végül ne feledjük: gyakran igazuk is lehet. Ők hívják fel figyelmünket a visszaváltható, nagykiszerelésű, aromamentes, cukorban szegény, ökológiai termelésből vagy méltányos kereskedelemből származó árukra is. Hiszünk nekik, mert ismernek bennünket, ám ha néhányszor „bakiznak”, vagyis olyat ajánlanak, ami nem jön be, akkor oda a hitel, sőt talán épp mi leszünk azok, akik másokat is lebeszélnek. Kényes és érzékeny terep az emberi hálózatoké – de az egyre jobban idefigyelő marketingipar is igazolja, hogy ők a fogyasztás, a vásárlás egyik fő befolyásolói.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás