
| Tudatos Vásárló
Azonnali intézkedéseket követel a Critical Mass
Folyamatosan nő a budapesti kerékpárosok száma, az infrastruktúrális fejlesztések azonban messze elmaradnak a szükségletektől. A szeptember 22-i CM kapcsán az eddigi ígéretek betartását követelik a városvezetéstől a kerékpáros szervezetek.
A budapesti kerékpáros mozgalom legnagyobb eredménye, hogy rohamosan
nő a kerékpárosok száma, és az autóvezetők is figyelmesebbek lettek. Sajnos a
város vezetői mintha észre sem vennék a fővárosiak elementáris igényét a
környezetbarát közlekedésre.
Ígéretek sokasága született már Kerékpáros Budapest Tervről,
a kerékpárutak hosszának duplázásáról, a kerékpárosok számának ötszörözéséről,
veszélyes bicikliutak átépítéséről, karbantartásáról, sőt pesti Tour de
France-ról is. A gyakorlat a valós szándék hiányát tükrözi.
Árulkodó, hogy a két éve bejelentett 10%-os részarány cél
ellenére sem zajlik forgalomszámlálás, ahogy európai városokban szokás. A
közlekedésfejlesztési pénzek 0,5%-át sem fordítják az akuttá vált problémákra,
holott a kerékpárosok aránya már 5%-hoz közelít. A Margit hidat évtizedekre
teszik tönkre használhatatlan és veszélyes kerékpárúttal. Biciklisták ezreit
szabadítják és szoktatják gyalogosjárdákra szakszerűtlen megoldásokkal. A budai rakparton mindennaposak a gyalogos-kerékpáros
ütközések, de senki sem törődik vele.
A gyökerektől felvert, rázóköves bicikliutak felett néha már
teljesen összenő a gaz, amit kerékpáros aktivisták nyesnek vissza. Tiltják a
kerékpározást a Lánchídon, de az a többi hídon is veszélyes. Ha egy útszakaszra
civilekkel egyeztetett, szakmailag elfogadható terv készül, az még a bejelentés
után is bármikor meghiúsulhat.
Közben Demszky Gábor a tavalyi biciklis felvonuláson tekerve
kamerába mondja mit szeretne a mozgalom, sőt idén Hagyó Miklós és sajtósa már
Critical Mass rendező kívánt lenni. Ez így nem megy, elég a PR-ből!
Az utóbbi években kerékpárosok haltak meg hivatali
mulasztások miatt. A Critical Mass sosem lesz ökölrázós tüntetés, de a
Nagykörútra tervezett autómentes napi felvonulás nyitányaként – néhány percre
jelképesen – kerékpárok ezreivel zárják körül a Városházát. A városvezetők nem
kommunikációs-, hanem lépéskényszerben vannak.
A civilek régóta figyelmeztetnek, hogy gyorsan terjed a
kerékpározás, de ez a feltételek hiánya miatt felesleges feszültséget gerjeszt
a közlekedésben. A döntéshozók sajnos elkéstek, de ettől feladatuk csak tovább
nőtt. Biztosítaniuk kell több százezer budapesti jogát a biztonságos,
környezetbarát közlekedéshez. Nem hátráltathatják tovább a városi kerékpározás
fejlődését.
Számonkérhetetlen célok helyett konkrét és azonnali
intézkedésekre van szükség:
- kerékpársávra a Nagykörúton,
- átjárható hidakra,
- a balesetveszélyes Andrássy úti és rakparti kerékpárút
átépítésére, - több biciklitárolóra,
- rendszeres forgalomszámlálásra.
Forrás: MTI