• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Újra fogyasztói csoport szervezőket büntetett a GVH

2010.12.21. /

A nyomtatott sajtóban megjelent tájékoztatásaival a fogyasztói csoportokat szervező Quantum Invest Zrt. megtévesztette a fogyasztókat. A GVH a vállalkozást 4, 7 millió forintra bírságolta.

A vállalat 2010 júniusa óta foglalkozik fogyasztói csoportok szervezésével. Hirdetéseiben a fogyasztók részére nem, vagy nem egyértelműen adott információt arról, hogy valójában hogy is működnek a fogyasztói csoportok. Többek között az adott szolgáltatás nyújtására belső hitelezéssel (a tagok befizetéseiből) kerül sor, sorsolásokon és/vagy előtörlesztés vállalása alapján dől el ki az a szerencsés, aki adott hónapban a vásárlói joghoz juthat, a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz, s ezáltal a megszerezni kívánt dologhoz. [További információ a fogyasztói csoportok működéséről >>>]

Eljárásában a versenyhivatal többek között azt vizsgálta, hogy az elsősorban az átlagosnál jóval kiszolgáltatottabb helyzetben lévő, jellemzően anyagilag megszorult, a hitelintézetek banki szolgáltatásaiból kirekesztett fogyasztókat (például BAR-listások, nyugdíjasok, alacsony jövedelemmel bejelentett egyéni vállalkozók) célzó hirdetések, tájékoztatások alapján az azokkal találkozó személyek tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukció fenti lényeges elemeivel.

Az olyan nagy példányszámú lapokban, mint a Blikk, a Metropol, a Bors, vagy a Nemzeti Sport közzétett hirdetések vizsgálatát követően a GVH megállapította, hogy a fogyasztó részére kínált összeg mértékére, a futamidőre és a havi törlesztőrészletre utaló reklámok elolvasásakor a fogyasztó arra a következtetésre juthatott, hogy a reklámozott szolgáltatás igénybevétele esetén azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez, amelyet ezt követően havonkénti törlesztéssel fizet vissza.

Az elmúlt években több versenytanácsi és bírósági döntés született a fogyasztói csoportok népszerűsítését érintő kérdésekről. Ezek egybehangzóan kimondják, hogy a reklámoknak ki kell térniük e sajátos vásárlási társulás lényeges elemeire, sajátosságaira, hiszen a reklám akkor felel meg a hiteles és pontos tájékoztatásnak, ha abból megismerhető a konstrukció egyedisége.

A GVH több esetben is jelezte észrevételeit a jogalkotó felé a fogyasztói csoportok működése terén fennálló szabályozási problémák és hiányosságok kapcsán.

 

Forrás: GVH

Kép [cc] mikeshmid



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében