• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Tele kocsi, fele költség: Oszkár telekocsi

2014.05.25. /

Egyedül utazni drága, unalmas és környezetszennyező. Így gondolta ezt a Budapest és Szombathely között rendszeresen ingázó Prácser Attila és Gyűrűs Máté is, akik még egyetemista éveikben, 2007-ben hozták létre az Oszkárt, az ingyenes telekocsi portált, hogy az egy irányban utazók könnyen egymásra találhassanak. Megnéztük, mennyire használható a felület, és milyen a telekocsizás.

A Levegő Munkacsoport szerint kevés olyan ország van Európában, ahol olyan súlyos a levegő szennyezettsége, mint hazánkban. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség halálozási fekete listáján Magyarország az első, egy magyar ember átlagosan egy évet veszít az életéből emiatt. A pazarló utazási szokások csak egy tényező a sok közül, de ezen legalább változtathatunk.

Magyarországon több mint 3 millió autó van, ebből napi szinten mintegy 500.000 fordul meg a budapesti utakon. Az autók kihasználtsága átlagosan 1,3 ember/autó. A Levegő Munkacsoport szerint, ha ez a szám 2, vagy annál magasabb lenne, az jelentősen javítana a levegőminőségen. Erre jelenthet megoldást a telekocsi rendszer. Az ingyenes autós-utas közvetítő telekocsi rendszer lényege, hogy egy netes felületen az utazni kívánó autósok felajánlhatják autójukban a szabad helyeiket.

A világon számos országban ismert és elismert szolgáltatás a telekocsizás. Új-Zélandon a mellékelt tábla jelzi a telekocsi találkozási pontot. Amerikában külön sávval (carpool lane, HOV-lane) jutalmazzák azokat, akik ketten, vagy többen utaznak egy kocsiban, így ők könnyebben elkerülhetik például a dugókat.

Útitársat találhatnak költségeik csökkentése, az utasok pedig gyorsabban, kényelmesebben, olcsóbban juthatnak el céljukig. Ha telekocsit keresel, csak meg kell adnod az indulási, érkezési helyet, a tervezett út dátumát, és máris részletes listát kapsz a lehetőségekről.

Amerikai és németországi példák már bebizonyították, hogy a telekocsi rendszer működik, és mindenképpen jó lenne, ha nem csak helyközi közlekedésre használnánk, hanem az agglomeráció és Budapest, illetve kerületek közötti utazásra is.

Oszkár - Ne utazz egyedül!

A 2012. év eleji drasztikus benzinár emelkedésnek köszönhetően megnövekedett a telekocsit használók száma. A két felhasználóval indult Oszkárnak például mára mintegy százezres felhasználói köre van, naponta nagyjából 500-700 utazás valósul meg közvetítésükkel.

A rendszerben a megbízhatóságra is igyekeznek garanciákat vállalni. A listában láthatjuk, hogy a sofőrünk hivatásos Oszkáros sofőr, vagy úrvezető. Megkapod az autó fontosabb adatait, és az utazással kapcsolatos egyéb infókat is, például lehet-e dohányozni a kocsiban, használ-e autópályát a sofőr, vagy magaddal viheted-e a kutyádat, macskádat.

A döntésben segítséget nyújt az is, hogy láthatjuk a sofőr érékeléseit és az általa eddig megtett utakat. Egy rövid regisztráció után pár kattintással már le is foglalhatod az utat. Az útitársak ez után telefonon egyeztethetik az út további részleteit.

Ha autósként csatlakoznál a közösséghez, az autó adatainak megadása után hasonlóan egyszerű lépéseket kell követni. Mindkét fél számára fontos, hogy autós hirdetést feladni vagy helyet foglalni csak érvényesített telefonszámmal lehet. Ezt egy ingyenes, SMS-ben kapott kóddal lehet hitelesíteni.

Az alkalmi utas számára külön kalkulátor segít, abban, hogy kiszámolhassa, a tervezett útra mennyiért érdemes telekocsiba ülni, így nem lehet becsapni a jelentkezőket.

Lássuk az egyik legnépszerűbb út, a Budapest - Pécs viszonylat mintáján mibe kerül a telekocsizás:

  • Telekocsival: 2.000 - 2.500 Ft
  • Busszal: 3.690 Ft
  • Személyvonattal: 3.950 Ft (másodosztály)
  • Intercityvel: 4.605 Ft (másodosztály)

Egyértelmű, hogy anyagilag melyikkel járunk a legjobban, de azért érdemes szólnunk a telekocsizás hátrányairól is. Míg a busz, vonat a megadott menetrend szerint közlekedik, addig a telekocsizóknak egymáshoz időben alkalmazkodniuk kell, a sofőr késhet, vagy rosszabb esetben le is mondhatja az utat, de lehet olyan eset is, amikor a sofőr járhat rosszul.

Az Oszkáron ebből a szempontból kevés a panasz. Ha mégis akad, akkor saját házirend alapján hoznak szankciókat, illetve a sofőrök és az utasok is adhatnak visszajelzést egymásról. Legrosszabb esetben, bizonyos számú negatív visszajelzés után a felhasználót kizárják a rendszerből.

Különleges telekocsi rendszerek
A San Franciscóban működő Lyft rendszerben nincsenek előre lefoglalható utak. A sofőr rögzíti az útvonalát és az utazás várható idejét. Ha be szeretnél csatlakozni, az okostelefonos alkalmazásod segítségével ellenőrizheted, hogy a környéken éppen kik autóznak. Ha megfelelő autóst találsz, egy gombnyomással bejelentkezhetsz hozzá. Az autón egy nagy rózsaszín bajuszt fogsz látni, így biztosan nem kerülitek el egymást. Az utazás végén az alkalmazás segítségével értékelheted sofőröd és kifizetheted az utat.Az angliai BlaBlaCar rendszerben megadhatsz egy közösségi profilt is, így veled hasonló érdeklődésű emberekkel kerülhetsz össze.

A legtöbb telekocsis hirdető nem üzletel a hellyel, hanem csak saját költségeit igyekszik csökkenteni. Természetesen felmerülhet a kérdés, hogyan értékeli a NAV a telekocsi rendszert? Katona Edit a NAV sajtóreferense 2013 októberében így nyilatkozott: "Ha a magánszemély nem rendszeresen, haszonszerzés céljából végzi ezt a tevékenységet, csak azért, hogy az utasával megossza a költségeket (pl. benzinpénzt, pályamatrica díja), és nem keletkezik jövedelme, akkor adófizetési kötelezettsége sem keletkezik." Tehát megnyugodhatunk.

Kipróbáltuk

Egy lelkes ökokörösünk, Dénes kétszer is kipróbálta a rendszert a közelmúltban: Debrecenből Budapestre, majd vissza Debrecenbe. Először egy egyetemista párhoz társult, még egy hölgy utassal. Mindannyian nagy telekocsisok, évek óta használják a rendszert. A sofőrnek mintegy 100 megtett telekocsis úttal a háta mögött a legrosszabb tapasztalata az volt, amikor egy meglehetősen negatív beállítottságú utas társult be a kocsijába.

A másik, heti rendszerességgel telekocsizó utastárs még ennyi negatívumot sem tudott megemlíteni. Az út alatti beszélgetésben megismerkedtek egymással, és mindenki pozitív tapasztalatokat szerzett. Dénes az út során megspórolt 3.700 forintot és egy autópálya matricát. Kiszámolta, hogy megmentett mintegy 705 ezer köbméter levegőt a kritikus szén-dioxid elszennyeződéstől. Az odafele úton 3 órát tudott együtt tölteni aktívan a kisfiával, ami nem adódhatott volna, ha ő a sofőr. Nagyságrendekkel kellemesebb volt a hazaút, mintha egyedül jött volna, és még spórolt is vele.

A telekocsi rendszerekről, más szolgáltatókról további hasznos információt az Utazz telekocsival! ötletoldalunkon találsz.

Következő héten a másik irányból is átesett a tűzkeresztségen, amikor a kisfiáért mentek Debrecenbe, ezúttal ő volt a sofőr. Két helyet hirdetett meg, amire egy utas jelentkezett, akivel az indulási ponttól nem messze sikerült felvevő helyet egyeztetni. Először úgy tűnt, nem sok közös témájuk lesz, de hamar kiderült, hogy téves volt a megérzése. Egyébként az útitárs is úgy talált az Oszkárra, hogy olcsóbb alternatívát keresett a vonatra, és neki is ez volt az első telekocsis útja.

Kép: Oszkár

Kép: dreamstime, pixabay.hu, rgbstock.com

A cikk megjelenése a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-13-C-0003 pályázat keretében valósult meg.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében