| Tudatos Vásárló
Ezt csináljuk, amikor nem dolgozunk
Zenehallgatás, olvasás, főzés, kertészkedés. Ez nem az iwiw vagy Facebook profilunk, hanem a magyarok szabadidő eltöltési szokásai a GfK legújabb felmérése alapján. A lényeg, hogy inkább otthon ülünk, ahelyett, hogy kimozdulnánk.
A vizsgálat eredményei szerint társasági eseményekre – otthoni vendégfogadásra, kávézóban való találkozókra – az európai átlagnál lényegesen kevesebben szakítanak időt. A kulturális, művészeti programokat látogatók aránya ugyanakkor nem tér el jelentősen az Európában jellemzőtől.
Hazánkban a szabadidő eltöltésének pénzkímélő formái jellemzőek, és a társas elfoglaltságok a háttérbe szorulnak. A GfK Roper Reports Worldwide felmérésének adatai szerint szabad óráikban tízből kilenc honfitársunk zenét hallgat, tízből hét újságot olvas, tízből hat pedig könyvet vagy magazint vesz a kezébe. Míg a zenehallgatás egyaránt kedvelt elfoglaltsága mindkét nemnek, addig újságolvasásra hazánkban nagyobb arányban szánnak időt a férfiak, könyvolvasásra pedig a nők. A zenehallgatás és olvasás Európában is hasonlóan népszerű elfoglaltság, bár a magazinok fontosabb szerepet töltenek be a német, a svéd és az olasz átlagpolgár életében, mint hazánkban.
A GfK 2011-ben több mint 37.000 megkérdezett részvételével készítette el világszerte a Roper Reports® Worldwide online felmérést, mely többek között a fogyasztók viselkedésének, szokásainak és értékeinek globális szintű megismerését, és az egyes országok lakosainak környezetvédelemmel kapcsolatos hozzáállását vizsgálja a világ 25 legjelentősebb országában és idén Magyarországon is.
Egyre elterjedtebb hobbi Európában a főzés – a megkérdezettek mintegy 71%-a jelezte, hogy havonta legalább egyszer, vagy gyakrabban főz csak a szórakozás kedvéért. Különösen jeleskednek e téren a lengyelek, a németek és a csehek, a svédek (valamennyi országban 70% felett).
Hazánkban a konyha kevesebbek számára (a válaszadók 60%-nak) nyújt kikapcsolódást. Jellemzően a hölgyek (78%) nyilatkoztak úgy, hogy legalább havonta egyszer a főzés kedvéért állnak a tűzhely mellé; viszont elmondható, hogy e hobbi kedveltsége gyakorlatilag kortól, családi állapottól és jövedelmi helyzettől független.
Annak ellenére, hogy híresen vendégszerető nemzet hírében állunk, az otthonukban vendégeket fogadók aránya jócskán elmarad az európai (60%), különösen az olaszok, a csehek és a németek átlagától. Míg Magyarországon mintegy 44% azok aránya, akik barátaikat, kollégáikat alkalmanként vendégül látják otthonukban, addig ez az olaszoknál 66%, a cseheknél 65, a németeknél pedig 63%. Itthon inkább a közepes, vagy magas jövedelemmel rendelkezők, gyermeket nevelők, illetve a fiatalabb korosztályok (15-39 évesek) invitálják ismerőseiket havi rendszerességgel otthonukba.
Az egyes tevékenységeket havonta legalább egyszer végzők aránya Magyarországon és európai átlagban (2012)
Európa | Magyarország | |
Újságot olvas | 77 | 74 |
Magazint olvas | 74 | 64 |
Könyvet olvas | 70 | 65 |
Zenét hallgat | 93 | 92 |
Hobbiból főz | 71 | 61 |
Vendégeket fogad otthonában | 61 | 44 |
Reggelizni, ebédelni, vacsorázni beül valahová | 61 | 30 |
Moziba jár | 31 | 12 |
Koncertre, színpadi előadásra vagy bemutatóra jár | 14 | 12 |
Sportrendezvényekre jár | 16 | 11 |
Múzeumba vagy művészeti kiállításokra jár |
11 | 7 |
Elektronikus, video vagy számítógépes játékokkal játszik | 55 | 61 |
Kertészkedik, ház körül ténykedik | 40 | 46 |
Forrás: GfK Roper Reports Worldwide
Étkezés céljából kimozdulni sem szeretnek – vagy nem tudnak- honfitársaink otthonukból. Míg Európában tízből hatan szoktak legalább havi rendszerességgel beülni valahová reggelizni, ebédelni vagy vacsorázni, addig nálunk ez az arány mindössze 30%. „Érthető módon ez az arány magasabb a fiatalok – a 15-39 éves korosztály – és a magasabb jövedelemmel rendelkezők körében, illetve a teljes állásban alkalmazottak körében, ami arra is utalhat, hogy e találkozók egy része munkajellegű, a munkavégzéshez kapcsolódik” – mondta el Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. Leginkább a kávézóiról híres olaszok (83%) és a spanyolok (74%) szeretnek ilyen helyeken időzni.
Jó hír, hogy a havi koncert- és színházlátogatók, valamint múzeumba vagy művészeti kiállításra járók aránya tekintetében Európa közelít a hazai arányokhoz. Míg koncertre, színházba Európában a megkérdezettek 14%-a jár, Magyarországon 12% nyilatkozott hasonlóképpen. Múzeumokat és művészeti kiállításokat havi rendszerességgel Európában 11%, hazánkban pedig a válaszadók 7%-a látogat.
Ezzel ellentétben az európai átlagnál nagyobb hányad nyilatkozott úgy, hogy elektronikus, video vagy számítógépes játékokkal legalább havonta játszik (61%), kertészkedik vagy a ház körül tevékenykedik (46%).
Forrás: GfK
Kép (cc) sulamith