fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Ezt csináljuk, amikor nem dolgozunk

Zenehallgatás, olvasás, főzés, kertészkedés. Ez nem az iwiw vagy Facebook profilunk, hanem a magyarok szabadidő eltöltési szokásai a GfK legújabb felmérése alapján. A lényeg, hogy inkább otthon ülünk, ahelyett, hogy kimozdulnánk.

A vizsgálat eredményei szerint társasági eseményekre – otthoni vendégfogadásra, kávézóban való találkozókra – az európai átlagnál lényegesen kevesebben szakítanak időt. A kulturális, művészeti programokat látogatók aránya ugyanakkor nem tér el jelentősen az Európában jellemzőtől.

Hazánkban a szabadidő eltöltésének pénzkímélő formái jellemzőek, és a társas elfoglaltságok a háttérbe szorulnak. A GfK Roper Reports Worldwide felmérésének adatai szerint szabad óráikban tízből kilenc honfitársunk zenét hallgat, tízből hét újságot olvas, tízből hat pedig könyvet vagy magazint vesz a kezébe. Míg a zenehallgatás egyaránt kedvelt elfoglaltsága mindkét nemnek, addig újságolvasásra hazánkban nagyobb arányban szánnak időt a férfiak, könyvolvasásra pedig a nők. A zenehallgatás és olvasás Európában is hasonlóan népszerű elfoglaltság, bár a magazinok fontosabb szerepet töltenek be a német, a svéd és az olasz átlagpolgár életében, mint hazánkban.

A kutatásról
A GfK 2011-ben több mint 37.000 megkérdezett részvételével készítette el világszerte a Roper Reports® Worldwide online felmérést, mely többek között a fogyasztók viselkedésének, szokásainak és értékeinek globális szintű megismerését, és az egyes országok lakosainak környezetvédelemmel kapcsolatos hozzáállását vizsgálja a világ 25 legjelentősebb országában és idén Magyarországon is.

Egyre elterjedtebb hobbi Európában a főzés – a megkérdezettek mintegy 71%-a jelezte, hogy havonta legalább egyszer, vagy gyakrabban főz csak a szórakozás kedvéért. Különösen jeleskednek e téren a lengyelek, a németek és a csehek, a svédek (valamennyi országban 70% felett).

Hazánkban a konyha kevesebbek számára (a válaszadók 60%-nak) nyújt kikapcsolódást. Jellemzően a hölgyek (78%) nyilatkoztak úgy, hogy legalább havonta egyszer a főzés kedvéért állnak a tűzhely mellé; viszont elmondható, hogy e hobbi kedveltsége gyakorlatilag kortól, családi állapottól és jövedelmi helyzettől független.

Annak ellenére, hogy híresen vendégszerető nemzet hírében állunk, az otthonukban vendégeket fogadók aránya jócskán elmarad az európai (60%), különösen az olaszok, a csehek és a németek átlagától. Míg Magyarországon mintegy 44% azok aránya, akik barátaikat, kollégáikat alkalmanként vendégül látják otthonukban, addig ez az olaszoknál 66%, a cseheknél 65, a németeknél pedig 63%. Itthon inkább a közepes, vagy magas jövedelemmel rendelkezők, gyermeket nevelők, illetve a fiatalabb korosztályok (15-39 évesek) invitálják ismerőseiket havi rendszerességgel otthonukba.

Az egyes tevékenységeket havonta legalább egyszer végzők aránya Magyarországon és európai átlagban (2012)

  Európa Magyarország
Újságot olvas 77 74
Magazint olvas 74 64
Könyvet olvas 70 65
Zenét hallgat 93 92
Hobbiból főz 71 61
Vendégeket fogad otthonában 61 44
Reggelizni, ebédelni, vacsorázni beül valahová 61 30
Moziba jár 31 12
Koncertre, színpadi előadásra vagy bemutatóra jár 14 12
Sportrendezvényekre jár 16 11
Múzeumba vagy művészeti kiállításokra
jár
11 7
Elektronikus, video vagy számítógépes játékokkal játszik 55 61
Kertészkedik, ház körül ténykedik 40 46

Forrás: GfK Roper Reports Worldwide

Étkezés céljából kimozdulni sem szeretnek – vagy nem tudnak- honfitársaink otthonukból. Míg Európában tízből hatan szoktak legalább havi rendszerességgel beülni valahová reggelizni, ebédelni vagy vacsorázni, addig nálunk ez az arány mindössze 30%. „Érthető módon ez az arány magasabb a fiatalok – a 15-39 éves korosztály – és a magasabb jövedelemmel rendelkezők körében, illetve a teljes állásban alkalmazottak körében, ami arra is utalhat, hogy e találkozók egy része munkajellegű, a munkavégzéshez kapcsolódik” – mondta el Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. Leginkább a kávézóiról híres olaszok (83%) és a spanyolok (74%) szeretnek ilyen helyeken időzni.

Jó hír, hogy a havi koncert- és színházlátogatók, valamint múzeumba vagy művészeti kiállításra járók aránya tekintetében Európa közelít a hazai arányokhoz. Míg koncertre, színházba Európában a megkérdezettek 14%-a jár, Magyarországon 12% nyilatkozott hasonlóképpen. Múzeumokat és művészeti kiállításokat havi rendszerességgel Európában 11%, hazánkban pedig a válaszadók 7%-a látogat.

Ezzel ellentétben az európai átlagnál nagyobb hányad nyilatkozott úgy, hogy elektronikus, video vagy számítógépes játékokkal legalább havonta játszik (61%), kertészkedik vagy a ház körül tevékenykedik (46%).

Forrás: GfK

Kép (cc) sulamith
 

***
Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás