• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Beszédes címkék: nimm2 cukorka

2009.06.12. /
Vitaminból is megárt a sok. Ezt bizonyítja az egyik sokat reklámozott, vitaminnal dúsított cukorka is, amelyen a tájékoztatás igencsak hiányos. A gyártó a szülőkre tolja a felelősséget.

Az utóbbi időben nagyon gyakran láthatjuk a tévében a Storck Nimm2 cukorka reklámját, amely meglehetősen agresszíven támadja a gyerekeket és a szülőket. A reklámszöveg valami ilyesmit üzen: ha ön szereti gyermekét, Nimm2 cukorkát vásárol neki, amely nem csak finom, hanem egészséges is, valódi gyümölcslével készül, és vitaminokat tartalmaz.

Gondoltuk, utánanézünk, mi is ez a Nimm2, és miért kell ezt vennie a gyermekét szerető szülőnek? Vettünk egy csomag cukorkát (90 g 185 Ft), elolvastunk minden feliratot, és megkóstoltuk. Citrom illetve narancs ízű lével töltött kemény cukorka, íze kellemes, bár egy kicsit élesztőre emlékeztet.

Már az elülső oldal felirata is megér néhány szót, ugyanis csak angol nyelvű információ van a csomagoláson: „Stork Nimm2 Fruity filled orange and lemon candies with essential vitamins".  A csomag hátoldalán már magyarul ez áll: „Minden nimm2 cukorka hozzáadott vitaminokat tartalmaz".

Lássuk, mi is van a termékben a felirat szerint.

100g termék:
Tartalmazza az ajánlott napi                2 szem cukorka
vitaminbevitel %-át                              tartalmazza a napi
(RDA) felnőttek számára                     vitaminbevitel %-át   
                                            

C-vitamin                         413 %                                               49,5%
Niacin                              347 %                                               41,6%
E-vitamin                         414 %                                               49,6%
Pantoténsav                     495 %                                               59,4%
B2-vitamin                       444 %                                               53,3%
B6-vitamin                       315 %                                               37,8%
B1-vitamin                       414 %                                               49,7%
Folsav                              400 %                                               48%
B12-vitamin                     450 %                                               54%

 

A tápanyag-összetétel tekintetében érdemes megemlíteni, hogy a termék (90 g) 71,6g cukrot és 5% vegyes gyümölcslevet tartalmaz. A csomagoláson a következő figyelemre méltó tájékoztató feliratot olvashatjuk: „Már napi két szem nimm2 cukorka hozzájárulhat a szervezet kiegyensúlyozott vitaminháztartásához a felsorolt vitaminok esetében."

Egy kis számolás következett: 90g (ennyi van egy tasakban) cukorka 15 szem, két szem cukorka tehát 12g. A táblázat második oszlopában láthatjuk, hogy bizony nem elhanyagolható mennyiségű vitamint fogyaszt el gyermekünk a két szem cukorkával. Pantoténsav, B2- és B12-vitamin esetén 2 szem cukorka már tartalmazza a napi vitaminbevitel több mint a felét. Nem nehéz belátni, hogy a gyerekünk már négy szem cukorkával is bőven a szükséges napi adag felett jut hozzá ezekhez az anyagokhoz. Egy egész csomag esetén, pedig ennek több mint négyszeresét kapja. De a többi vitaminnál se jobb a helyzet, hiszen a táblázat második oszlopában is láthatjuk, hogy két cukorka mindegyik vitaminnak már a napi szükséglet közel felét adja. 

A nimm2 cukorka összetétele:

glükózszirup, cukor, glükóz-fruktóz szirup, sűrített gyümölcslé 1,3%, savanyúságot szabályozó anyag, citromsav, tejsav, sovány cukrozott sűrített tej, tejsavpor, aroma, aszkorbinsav, niacinamid, alfa-takaferol, acetát, kalcium-pantotenát, riboflavin, piridoxin-hidroklorid, tiamin-hidrogénklorid, folsav, kabalamin

A vitaminok túladagolása többnyire ugyanolyan veszélyes, mint hiányuk. Különösen igaz ez az E-vitamin esetében, hiszen zsírban oldódó vitaminról lévén szó, nem ürül ki a szervezetből.

Ilyenkor szoktak a gyártók és forgalmazók a fogyasztó felelősségére hivatkozni! Valóban van felelősségük, de ez a magatartás egyúttal gyártói felelőtlenség is, hiszen a reklám nem ad teljes körű felvilágosítást. Csak a termék előnyeire hívja fel a figyelmet, arra nem, hogy 'kedves fogyasztó, ez a termék üres kalóriákat tartalmaz, nagy a cukortartalma és a vitaminok nagy mennyisége miatt csak korlátozott mértékben fogyasztható'.

 

Összefogás az élelmiszerek dúsítása ellen

Az európai civil szervezetek már 2001 óta harcolnak azért, hogy az élelmiszerek vitaminokkal és ásványi anyagokkal való dúsítását, továbbá a gyerekeket célzó reklámokat szabályozással keretek közé szorítsák. Szeretnék elérni, hogy a magas zsír-, cukor- és sótartalmú élelmiszereket ne lehessen „dúsítással" vonzóvá tenni, és korlátozzák a gyerekeket célzó marketing tevékenységet.

Éppen most folyik az alkudozás, hogy hol húzzák meg a határt. Nem könnyű a civileknek az ipari lobbival szemben elérni céljaikat. A marketing tevékenységet illetően némi előrehaladás, hogy 14 nagyvállalat elkötelezte magát, hogy önmérsékletet tanúsít, és nem támadja reklámjaival a 12 éven aluli gyermekeket. A Stork nincs közöttük.

Valóban, megfigyelhető volt Magyarországon is ebben az évben, hogy drasztikusan csökkentek a TV-ben ezek a reklámok. Más a helyzet az internetes játékok és nyeremény-akciók esetében. A nagy cégek általában jelzik, hogy csak 14 éven felüliek vehetnek részt az akciókban, de manapság már egészen fiatal korban interneteznek a gyerekek, és nem kontrollálható, hogy hány éves gyerek ül a vonal másik végén.

 

Miért fontos mindez?

Az üres kalóriák fogyasztása ugyanis a jóllakottság érzetét kelti, de nem pótolja a létfontosságú tápanyagokat, amelyek a fejlődő szerveztek számára elengedhetetlenek. Kampányra és szigorúbb intézkedésekre azért van szükség, mert a világon és Magyarországon is növekvő tendenciát mutat nem csak a felnőttek, hanem a gyerekek körében is az elhízás.

Az OÉTI 2005/2006 évben végzett felmérése szerint a 14 éven aluli gyerekek 20%-a túlsúlyos és 7%-a elhízott. Az elhízás nem csak esztétikai kérdés, hanem egy sor szövődményt rejt magában, többek között a magas vérnyomást, cukorbetegséget, ortopédiai problémákat, zsíranyagcsere-zavart.

Sokszor halljuk azt az érvet az élelmiszer-feldolgozóktól és -kereskedőktől, hogy mozgással kell a fölös kalóriákat elégetni. Bár valóban tény, hogy a genetika és a mozgásszegény életmód is felelős az elhízásért, a táplálkozás szerepe ebben továbbra is mintegy 60%, tehát indokolt, hogy változtassunk rajta.

Természetesen a társadalom felelősségén túl a szülő felelőssége is nagyon fontos. Ha a gyerek nem pár száz forintot kap, hogy vegyen magának valamit a büfében, hanem egy egészséges szendvicset és gyümölcsöt visz magával az iskolába, akkor máris egy apró lépéssel előbbre jutunk.

 

Kép [cc] Storck



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében